Låda: 4 000:-
Skicket på toppen är ok, med lite knaster i ett par pottar. Inget fel vad jag vet. Repade igår och det funkade prima.
Säljes ev. pga combo-köp...gammal och trött på att släpa....

4x12:an är intressant.whatawaste skrev:Topp: 8000:-
Låda: 4000:-
Skicket på toppen är ok, med lite knaster i ett par pottar. Inget fel vad jag vet. Repade igår och det funkade prima.
Noterat...igen.bootsy skrev:4x12:an är intressant.whatawaste skrev:Topp: 8000:-
Marshall skriver inte sådant på sin hemsida har jag för mig, men i den lådan rör det sig om ca 75-85Hz till 4-6 kHz (det sitter väl ingen diskant i?) beroende på vad för element det sitter i, om vi pratar -3dB.Will skrev:Freq range på lådan?
Har en sån låda och jag skulle nog också gissa på de frekvenserna. Det är bra tryck i basen men den djupaste sub-basen finns inte...och behövs inte det fyller ut bra ändå.tks skrev:Marshall skriver inte sådant på sin hemsida har jag för mig, men i den lådan rör det sig om ca 75-85Hz till 4-6 kHz (det sitter väl ingen diskant i?) beroende på vad för element det sitter i, om vi pratar -3dB.Will skrev:Freq range på lådan?
Precis. Den mesta energin i E-strängen ligger från ca 82 Hz och uppåt, och -3 dB i den trakten är inte dumt, det är ungefär det som krävs för att få bra tryck som fungerar i en bandsättning.41HZ skrev:
Har en sån låda och jag skulle nog också gissa på de frekvenserna. Det är bra tryck i basen men den djupaste sub-basen finns inte...och behövs inte det fyller ut bra ändå.
Men vbc412 borde ge ifrån sig mer botten än en hartke vx410, riight?tks skrev:Precis. Den mesta energin i E-strängen ligger från ca 82 Hz och uppåt, och -3 dB i den trakten är inte dumt, det är ungefär det som krävs för att få bra tryck som fungerar i en bandsättning.41HZ skrev:
Har en sån låda och jag skulle nog också gissa på de frekvenserna. Det är bra tryck i basen men den djupaste sub-basen finns inte...och behövs inte det fyller ut bra ändå.
...sedan är tillverkarnas siffror för frekvensomfång ingen jättebra referensram. Är siffrorna -3dB, -6dB, -10dB eller -20dB? Nästan inga skriver ut det, men det är inte helt ovanligt att se siffror på frekvensomfång som går från 30 Hz. Det finns ingen högtalarlåda för elbas på marknaden som har -3dB vid 30 Hz (med undantag för om det finns någon gigantisk/trögdriven obskyr sak som tillverkas i väldigt litet antal). Antagligen inte någon som ligger på -3dB vid 40 Hz heller. På väg upp mot 50 Hz börjar man nog hitta en del.
Nu ska jag sluta spamma säljtråden, men var inte oroliga, -3dB kring 80 Hz räcker gott för att få en fyllig E-sträng. Vill man ha ännu mer botten så brukar de flesta förstärkare ha ett basreglage.
Tittar man bara på basregistret jämfört med övriga registret så är det mer eller minst lika mycket botten i en vettig 4x10 med basreflex mot en sluten 4x12, dvs frekvensen för -3dB är lägre i en 4x10 med basreflex.Will skrev: Men vbc412 borde ge ifrån sig mer botten än en hartke vx410, riight?
whatawaste skrev:Topp: 8000:-