Ger Adam Clayton Warwick "cred"?

Prata om olika basister, kända som okända

Cred?

Ja
7
18%
Nej
11
28%
Spelar ingen roll
22
55%

Antal röster: 40

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Doningen skrev:Jag vet inte om det kommenterats i denna tråd som svällt till oanade proportioner, men Clayton spelade verkligen inte bara Warwick på konserten i Gbg. Faktum är att han bytte bas mellan VARJE låt under konsertens första tio låtar. Det var Warwicken i första låten, Fender P och J, halvakustisk Epiphone som påminde om Jack Cassidy-signaturen men var kortskalig, en gammal Gibson, och så vidare. Jag har faktiskt inte sett något värre instrumentbytande sedan John Fogerty för några år sedan.

Warwicken kom tillbaks senare i konserten och kördes faktiskt i klassiker som Sunday Bloody Sunday. Han körde Jazzen och P:n i några av de mer houseinfluerade låtarna.

Och hur lät det? Tja, bra. Väldigt bra ljud för att vara arenarock. Men ganska likt basljud rakt igenom hela konserten. Vilket påminner mig om vad nån skrev på Talkbass en gång: Det finns något som svarar för 75 procent av basljudet, och som folk brukar glömma bort i diskussionen om olika gitarrer. Det kallas för förstärkare.
:shock:

Hmm.. :hmm:
Hoppas inte att du har rätt.. jag har ingen som helst ambition att låta som A.C.. varken nu eller någonsin...

Då får han fan byta tillbaka till Ass-down... jag hade Aggie före!!!

:mrhappy:
:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Liten skrev:
Doningen skrev: Det finns något som svarar för 75 procent av basljudet, och som folk brukar glömma bort i diskussionen om olika gitarrer. Det kallas för förstärkare.
:shock:

Hmm.. :hmm:
Hoppas inte att du har rätt.. jag har ingen som helst ambition att låta som A.C.. varken nu eller någonsin...

Då får han fan byta tillbaka till Ass-down... jag hade Aggie före!!!

:mrhappy:
:roll:
Nej, riktigt så enkelt är det väl inte. Det var bara det att det kändes så grymt fånigt att byta bas mellan varje låt, när allt ändå låter likadant. Själv blev jag mest till mig när han fick fram den kortskaliga Epiphonen, men jag hörde ingen skillnad mot Warwicken. Jag utbröt vid något tillfälle "men vafan, byter han bas nu igen" och fick en konstig blick från nån annan konsertbesökare som nog tyckte att jag var extremt nördig ...

Men vafan, till och med min fru visade sig intresserad, eftersom hon när hon såg Warwicken utbrast: "Det var en ful bas" :D
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Kortskalig epiphone? En Allen Woody Rumblekat kanske?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

anli skrev:Kortskalig epiphone? En Allen Woody Rumblekat kanske?
Nix. Rivoli. Snygg, och säkert gammal:
Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

ujuj
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

peter_s skrev:
anli skrev:Kortskalig epiphone? En Allen Woody Rumblekat kanske?
Nix. Rivoli. Snygg, och säkert gammal:
Bild
Var är dregel-smileyn?
JÄVLAR i min lilla låda vad den basen var vacker.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Skriv svar