Stum på sjunde bandet

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hånken skrev:Hörni, allt det där är säkert bra, och fungerar också. Men jämför ALDRIG en bandad bas med en obandad - dvs bandlös dito!

Jag har många kompisar som kört Jaco-tricket med att avbanda sin jazzbasar och precisionbasar själv, och då kommer det fram döda punkter som absolut INTE fanns där när det fanns bandstavar på. De ångrar sig bittert efteråt. Det går inte att jämföra rakt av.

Jag sa dessutom att det var det enklaste sättet, och billigaste. Har aldrig sagt att det var det BÄSTA sättet och att det måste vara så. Man TAR bort saker. Man lägger inte till grafitinlägg i halsen och har sig vilket måste anses som fördyrande. Sedan dess (Gene Fields experiment) har det kommit mängder av nytt material som man kan lägga in. Vissa byggare hävdar t o m att truss roden skulle vara bidragande orsak till döda punkter. Därför byggs vanliga gitarrer ibland utan truss rod. På bas är det dock stört omöjligt på trähalsar, dock går det bra med grafithalsar utan truss rod.

T o m Status basar påstår att grafithalsar/huvudlöst är INTE en 100 % garanti mot stumma toner. Däremot ökar chanserna betydligt, och de som finns är negligerbara. De flesta bryr sig inte om det är lite stumt och dött över tolfte bandet.
Att dragstången bidrar till döda toner är jag tveksam till, kontrabasar, klassiska gitarrer och andra akustiska instrument har döda toner också. De har ju inte dragstänger.

För att minimera döda toner så får man konstruera halsen så att den flexar så lite som möjligt. Halsen vibrerar som mest i huvudänden och massiva stämskruvar bidrar till att halsen flexar mindre. Viktigt är också att halsen inte är för lång. En lång hals flexar mer än en kort.

Jag föredrar i alla fall att den döda tonen finns där den brukar finnas på t ex en Fender. Att ha den ovanför 12e band skulle jag inte stå ut med, dels att det redan från början är sämre sustain där och dels att det på ett bekvämt sätt inte går att ta den tonen på D-strängen, vilket det är ifall t ex band 7 på G-strängen är dött.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Märk väl att Gene Fields - artikeln som jag hänvisade till - INTE började såga av någon annanstans på basen. T ex kroppen. Då hade det hänt en massa annat med sustain också. Det var bara i huvudet, och när den försvann, försvann INTE sustainen på några andra toner, man bara flyttade upp den döda punkten till ett ställe där det inte var något problem med. Allt annat var fortfarande intakt. Och det säger en hel del. Man skulle ju naturligt tro att en massa andra toner tillkom, eller blev döda, eller sustainen försämrades, men alls icke. Det är väl där finnessen och upptäckten låg också tycker jag. Att om de BARA tog bort huvudet så hände INGET med något annat.

Jag sa "vissa bygger hävdar t o m ..." Vissa byggare, inte alla, inte jag. Nej, trussrod finns inte på de akustiska du nämner, men däremot har de huvuden. Allihopa. Och det är där kruxet ligger tydligen. När Gene Fields på Fender jobbade där fanns inte grafit ännu som material till halsar. Det var först i början på 80-talet, och möjligen tidigare Alembic som hade halsar med grafitstavar i. Märkligt är att jag har provat en massa Alembic basar genom tiderna, och de envisas med att vara tröga å spela på och har en del stumma toner här och där. Trots dessa enormt påkostade byggen. Idag kan man bygga rätt så ordentligt med grafit och huvud, och få bort döda toner. Men bäst blir kombinationen.

Om man nu tvunget skall BARA sikta in sig på stumma toner.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Tänker inte lägga mig i debatten headless vs graphite.
En iaktagelse som jag gjorde under det tidiga 80-talet var att ett antal Fenderbasar med rosewoodbräda (främst P men även J-basar) hade rätt gott om deadspots. Det som jag blev mest förvånad över var att det i de flesta fall som jag träffade på berodde på att banden inte satt fast ordentligt. Varfrö det var så kan man ju spekulera i men en teori som jag har är att träet inte fått torka tillräckligt.
Nu är detta på intet sätt den enda orsaken till dead spots, men nog är det en aning märkligt?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Se där Klopper. Därför skall man aldrig jämföra en bandlös bas's stumma toner, med en bandad. Fender hade - enligt artikeln med Gene Fields som var chefskonstruktör - problem med i stort sett samtliga basar.

De som hävdar att trussroden bidrager till stumma toner, kan ju ha rätt. Men jag vet inte. Det hela beror nog på truss-rodens kavitet, och att det minsta lilla luft som finns där inne, dvs att trussroden inte ligger tätt kloss intill träet hela tiden på alla sidor kan säkert bidraga till en del. Ungefär precis samma sak som ngt annat i stål som inte har fast och hård kontakt med träet: bandstavarna, som du gav exempel på Klopper. Alltså, plockar man bort huvudet, kan fortfarande ANDRA stumma/döda toner finnas kvar p g a dessa saker. Är det kass kvalitet i övrigt, med lösa bandstavar, och slarvigt installerad trussrod, spelar det ju ingen roll. Men då är det nog inte bara 5-7:e bandet på g-strängen som är dött.

Vissa klär trussroden i gummi, s.k. "truss rod condom" för att undvika att svängningar skall ta sig dit och sprida sig. Men då är vi inne på överkurs, finlir och avdelningen "audiofilnys" nästan. Nog om detta.

Kom tillbaks när du provat en huvudlös, bandlös, grafithals - bas. Steinberger går bra, dessutom Status basarna. Var den stum på g-strängen kring 7:e bandet?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Hånken skrev:Se där Klopper. Därför skall man aldrig jämföra en bandlös bas's stumma toner, med en bandad. Fender hade - enligt artikeln med Gene Fields som var chefskonstruktör - problem med i stort sett samtliga basar.

De som hävdar att trussroden bidrager till stumma toner, kan ju ha rätt. Men jag vet inte. Det hela beror nog på truss-rodens kavitet, och att det minsta lilla luft som finns där inne, dvs att trussroden inte ligger tätt kloss intill träet hela tiden på alla sidor kan säkert bidraga till en del. Ungefär precis samma sak som ngt annat i stål som inte har fast och hård kontakt med träet: bandstavarna, som du gav exempel på Klopper. Alltså, plockar man bort huvudet, kan fortfarande ANDRA stumma/döda toner finnas kvar p g a dessa saker. Är det kass kvalitet i övrigt, med lösa bandstavar, och slarvigt installerad trussrod, spelar det ju ingen roll. Men då är det nog inte bara 5-7:e bandet på g-strängen som är dött.

Vissa klär trussroden i gummi, s.k. "truss rod condom" för att undvika att svängningar skall ta sig dit och sprida sig. Men då är vi inne på överkurs, finlir och avdelningen "audiofilnys" nästan. Nog om detta.

Kom tillbaks när du provat en huvudlös, bandlös, grafithals - bas. Steinberger går bra, dessutom Status basarna. Var den stum på g-strängen kring 7:e bandet?
Vem riktar du dig till i detta inlägget?
Mig?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Klopper skrev: Vem riktar du dig till i detta inlägget?
Mig?
Nja, tvärtom. Håller snarare med dig. Du nämnde dåliga bandstavar som inte sitter fast riktigt, som också - mycket väl - kan vara en källa till döda toner och annat. Då kan även annat som är gjort i stål, t ex truss rod som inte sitter fast ordentligt i träet också bidraga till i stort sett vad som helst, men inte e de någe bra i alla fall. Borde skrivit, "just det Klopper". Sorry!

Ta inte det som om jag vänder allting emot dig. Bara så att andra fattar galoppen också. Uruselt ihopsatta basar med dåligt material, ja då kan man hålla på å såga bort huvuden i all oändlighet och inte bli av med något alls.

Glöm inte att det finns - definitivt - kvalitetsskillnader i huvudlöst också. Bara för att det är huvudlöst är det ingen garanti varken för det ena eller andra. Men som jag tror, den allmänna uppfattningen, vilket det var ifrån början också, när de kom, var att "en sån kan inte låta bra". Utan att ha provat dem först. De ser/såg bara till det mimimerade materialet och sedan drar de slutsatser om ljudet p g a det. Ingen bra idé enligt min bok, inte.
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Jag har inte märkt av några döda toner på mina P-Fendrar...

Vad det beror på vet jag inte... de borde väl upptäckas lättare vid test av dålig Octavpedal, dvs att triggningen försvinner snabbare eller...

Intressant detta med huvudlösa basar...

Men smaken är som baken delad... :wink:
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Det finns en massa annat med huvudlöst som kanske inte är så bra i heller. Det man tjänat på ta bort döda toner, har man kanske fått ge avkall på annat. Utseende t ex. Jag tycker de studsar omkring för lätt och "svajar" för mycket liksom. Speciellt vid tapping. Nåväl det var inte jag som började med huvudlöst, ej heller Steinberger, det var Fender och chefskonstruktören där Gene Fields. Och om Fender själva upptäckte döda toner på sina P och J basar måste de väl finnas eller? Det kunde ju vara roligare om de hittat på ett annat sätt att ta bort döda toner, men det var då det. Idag finns det säkert en massa annat material och teknik.

Om en ton är död hör du direkt på bandet efter den skall vara längre i sustain och starkare grundton, och att om du spelar exakt samma ton på en annan sträng, skall samma fenomen uppstå, det har med frekvensen att göra.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hånken skrev:
Om en ton är död hör du direkt på bandet efter den skall vara längre i sustain och starkare grundton, och att om du spelar exakt samma ton på en annan sträng, skall samma fenomen uppstå, det har med frekvensen att göra.
Delvist beror det på frekvens, ja. Men också på konstruktion, som jag skrev i ett tidigare inlägg, så får man mindre problem om man har en kort hals och tunga stämskruvar på huvudet, än tvärtom.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Kanske därför de flesta Warwick är så j-la obalanserade när man spelar? Vet inte, men de hals-dyker innan man har satt på sig basen, nästan. Och får ont i grepphanden p g a att man måste koncentrera sig att hålla basen upprätt i linje hela tiden. Några döda toner har de kanske inte, men maken till oergonomiskt design får man leta efter. Kort hals tunga stämskruvar? Hellre har jag en bas med död ton då isåfall och undviker att spela den. Om jag måste tvingas välja. Men där finns en massa andra märken med huvud och bra balans (läs; ej kort hals eller tunga stämskruvar) och inte några deadspots.

Alltså, är jag en sådan som inte kan tänka mig en ascool och fräck design på en bas, om den ändå är trög som en traktor att spela på, eller får en massa andra egenheter som blir ohanterliga. Ex de flesta Warwick/Alembic. Även om designen är gjord för att eliminera döda/stumma toner. Utseende kommer i andra, tredje hand, speciellt om den envisas med att vara "vintage" eller gjord på traditionellt sätt. Ljudet först, spelbarheten och ergonomin sen, sedan först i tredje hand utseendet. Om det behövs huvudlöst för att rätta till ljudet, så låt gå för det. Men låter inte det gå till överdrift. Har en kompis som provar alla basar på följande sätt:

Han sätter sig ner med basen och lägger den i knäet, sedan släpper han händerna. Tippar basen över på huvudsidan lägger han den ifrån sig och vill inte ens provspela mer. Ligger den kvar i knäet (balans) fortsätter han testa den. Det är lite väl snobbigt och overkill enligt mig. Har man en STRAP på sig och står upp kan man få rätt på balansen i alla fall. Men men each to their own som engelsmannen säger.

Men i stort sett tycker jag det är problem om en bas har ett huvud som tillsammans med stämskruvarna är tyngre än kroppen med alla pickuper/metall i stall/kontroller och så vidare. Det är ju dock rätt många som är det. Kan tänka mig att en sån konstruktion alltid är känsligare för skador i hals, och om basen skulle ramla eller stötas i någonting i sitt case så är den känsligare för huvudskador och halsskador. Men det är nog en annan tråd och annan diskussion.

/Hånken
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Kanske därför de flesta Warwick är så j-la obalanserade när man spelar? Vet inte, men de hals-dyker innan man har satt på sig basen, nästan. Och får ont i grepphanden p g a att man måste koncentrera sig att hålla basen upprätt i linje hela tiden. Några döda toner har de kanske inte, men maken till oergonomiskt design får man leta efter. Kort hals tunga stämskruvar? Hellre har jag en bas med död ton då isåfall och undviker att spela den. Om jag måste tvingas välja. Men där finns en massa andra märken med huvud och bra balans (läs; ej kort hals eller tunga stämskruvar) och inte några deadspots.

Alltså, är jag en sådan som inte kan tänka mig en ascool och fräck design på en bas, om den ändå är trög som en traktor att spela på, eller får en massa andra egenheter som blir ohanterliga. Ex de flesta Warwick/Alembic. Även om designen är gjord för att eliminera döda/stumma toner. Utseende kommer i andra, tredje hand, speciellt om den envisas med att vara "vintage" eller gjord på traditionellt sätt. Ljudet först, spelbarheten och ergonomin sen, sedan först i tredje hand utseendet. Om det behövs huvudlöst för att rätta till ljudet, så låt gå för det. Men låter inte det gå till överdrift. Har en kompis som provar alla basar på följande sätt:

Han sätter sig ner med basen och lägger den i knäet, sedan släpper han händerna. Tippar basen över på huvudsidan lägger han den ifrån sig och vill inte ens provspela mer. Ligger den kvar i knäet (balans) fortsätter han testa den. Det är lite väl snobbigt och overkill enligt mig. Har man en STRAP på sig och står upp kan man få rätt på balansen i alla fall. Men men each to their own som engelsmannen säger.

Men i stort sett tycker jag det är problem om en bas har ett huvud som tillsammans med stämskruvarna är tyngre än kroppen med alla pickuper/metall i stall/kontroller och så vidare. Det är ju dock rätt många som är det. Kan tänka mig att en sån konstruktion alltid är känsligare för skador i hals, och om basen skulle ramla eller stötas i någonting i sitt case så är den känsligare för huvudskador och halsskador. Men det är nog en annan tråd och annan diskussion.

/Hånken
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jag tror inte riktigt på de här teorierna om att det skulle vara dragstångens fel. Eller att konstruktionen inte är tillräckligt tajt hopskruvad på någon punkt. Eller att man använt fel träslag.

Amatörfysikern inom mig säger att de döda punkterna borde bero på att den spelade tonen träffar basens egen resonansfrekvens, så att energin i strängen får materialet att svänga (extra mycket). Då tappar strängen motsvarande energi och dör snabbare.

Om det stämmer, kan man aldrig helt bli av med döda punkter. Botemedlet är att flytta frekvensen till någon ton den inte gör skada, dvs som man inte spelar. Och det kan man göra genom att ändra instrumentets massa (vikt), t ex genom att ta bort dragstången, eller bandstavarna. Eller att sätta på en klämma på huvudet. Eller ta bort material eller tillföra material på annat sätt. Alla förändringar som påverkar vikten/massan kommer att ändra resonansfrekvensen.

Fast jag vet inte, det är en teori. Är det någon som kan verifiera detta?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hånken skrev:Kanske därför de flesta Warwick är så j-la obalanserade när man spelar? Vet inte, men de hals-dyker innan man har satt på sig basen, nästan. Och får ont i grepphanden p g a att man måste koncentrera sig att hålla basen upprätt i linje hela tiden. Några döda toner har de kanske inte, men maken till oergonomiskt design får man leta efter. Kort hals tunga stämskruvar? Hellre har jag en bas med död ton då isåfall och undviker att spela den. Om jag måste tvingas välja. Men där finns en massa andra märken med huvud och bra balans (läs; ej kort hals eller tunga stämskruvar) och inte några deadspots.

/Hånken
Vad spelar du på för bas/basar?

Med kort hals så menar jag halsen på en vanlig Fender. Har den en dead spot på 7e bandet på G-strängen så brukar den inte återkomma på 12e bandet på D-strängen. Där är halsen tillräckligt styv tack vare att halsinfästningen är den den är, för att den inte ska självresonera och släcka ut tonen. Kombinerat med vikten från stämskruvarna som dämpar vibrationerna i ändträet så blir det mindre problem med dead spots, än t ex på en warwick som har halsinfästningen lång bak och har lätta stämmisar. Sitter dead spoten på 2a bandet så kommer den garanterat återkomma på 7e bandet på D-strängen. Det stora problemet med dead spots för min del, är inte bara själva dead spoten, utan att tonerna direkt under och ovanför, också har lite sämre sustain. Så hamnar dead spoten på 5-7 bandet på en Fender så det bara där det kommer att vara dött.

Jag har också experimenterat mycket med ett par av mina basar, bytt stall, stämmisar, hängt på vikter mm för att ta reda vad det är som gör vad och allt jag skriver här är en summa av mina upptäckter. Och varje gång jag gör en ny förändring så upptäcker jag en ny sak. Men det är inte aktuellt att såga av huvudet, eftersom de huvudlösa basarna jag testat har haft dead spots. Även de helt i grafit.

Warwick har lika mycket eller mer problem med dead spots som alla andra basar och är för mig väldigt obekväma basar, men för någon annan så är de kanon. Måste också inflika att nästa alla instrument jag någonsin provat har problem med resonansfrekvenser, allt från pianon, trummor, basar gitarrer osv osv. Den enda basen jag testat som inte har haft någon direkt märkbar deadspot, var en Alembic.

Balansen är som sagt otroligt viktig, gäller att göra varje del av basen en kompromiss mellan ton, balans, vikt och utseende. Varje del påverkar en annan och jag tror inte det går att bygga en bas som är "perfekt".

Mina basar är inte perfekta, en är för lätt, en är för tung, en annan har för smalt strängmellanrum, den ena är för bright, den andra är för dov osv, men de är olika och har olika för och nackdelar. Lär man sig dem, så lär man sig hur man ska spela på varje instrument för att få det bästa ur dem.

Vissa basister märker inte ens av dead spots på sina instrument, medan jag som är ganska känslig för var de sitter, hittar dem på en gång.

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

inber skrev:Jag tror inte riktigt på de här teorierna om att det skulle vara dragstångens fel. Eller att konstruktionen inte är tillräckligt tajt hopskruvad på någon punkt. Eller att man använt fel träslag.

Amatörfysikern inom mig säger att de döda punkterna borde bero på att den spelade tonen träffar basens egen resonansfrekvens, så att energin i strängen får materialet att svänga (extra mycket). Då tappar strängen motsvarande energi och dör snabbare.

Om det stämmer, kan man aldrig helt bli av med döda punkter. Botemedlet är att flytta frekvensen till någon ton den inte gör skada, dvs som man inte spelar. Och det kan man göra genom att ändra instrumentets massa (vikt), t ex genom att ta bort dragstången, eller bandstavarna. Eller att sätta på en klämma på huvudet. Eller ta bort material eller tillföra material på annat sätt. Alla förändringar som påverkar vikten/massan kommer att ändra resonansfrekvensen.

Fast jag vet inte, det är en teori. Är det någon som kan verifiera detta?
Jag håller med.

Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

För den otränade kan man förklara det som att grundtonen dör mycket snabbt och bara övertoner klingar vidare. Lite som om någon dragit ner baskontrollen på förstärkaren när tonen slagits an. Det låter, men tunnare och kortare än normalt. Många basister (och musikaffärsfolk...) har inte en aning om vad det är eller hör det inte.

ALLA Fender/Squierbasar (inte extremt många) jag har provat har mer eller mindre döda toner runt femte till sjunde bandet på G-strängen.
ALLA. Oavsett stalltyp, greppbräda, micktyp (såklart) kolfiberinlägg eller inte osv. Inte ens de nyaste MIA som har gjutet stall, kolfiberinlägg osv. De Fender jag testat var inte bättre än VM/CV Squier på den punkten.

Typiskt verkar vara att Fender har en eller två verkligt kassa toner, där tex. Sandberg och Laklands varianter har fyra eller fem toner med samma fenomen, fast inte alls så illa. Jag har hellre en G-sträng med 4 lite sämre toner i följd än en med 2 heldöda.

Man kan ju stå ut med det på en bandad bas, men det blir inte kul på en bandlös. :? Därför köpte jag ingen bandlös Fender eller Squier. (Squiers nya bandlösa med ebonolgreppbräda är riktigt kass i det avseendet.)

Den bandlösa Unicorn Neo som synts till här tidigare är däremot riktigt bra i det avseendet (också...). Men till och med på den kunde man höra det litegrann om man letade efter det. Men den basen är ändå "heads and shoulders" över allt annat bandlöst jag testat vad det gäller döda toner!

Helt oväntat hittade jag en bas som vid en snabb koll inte hade några sådana problem alls! Det var en billig (kanske 6000kr) 6-strängad Ibanez.
Jämn i tonen som ett keyboard... :wink:

/Alexander
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Min svintunga och stenhårda '78 Fender P-bas (ask/MN) har bara en enda dead spot, vad jag märkt, men den ligger på A-strängens sjunde band. Är jag ensam om detta?
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Alexander skrev:För den otränade kan man förklara det som att grundtonen dör mycket snabbt och bara övertoner klingar vidare. Lite som om någon dragit ner baskontrollen på förstärkaren när tonen slagits an. Det låter, men tunnare och kortare än normalt. Många basister (och musikaffärsfolk...) har inte en aning om vad det är eller hör det inte.

ALLA Fender/Squierbasar (inte extremt många) jag har provat har mer eller mindre döda toner runt femte till sjunde bandet på G-strängen.
ALLA. Oavsett stalltyp, greppbräda, micktyp (såklart) kolfiberinlägg eller inte osv. Inte ens de nyaste MIA som har gjutet stall, kolfiberinlägg osv. De Fender jag testat var inte bättre än VM/CV Squier på den punkten.

Typiskt verkar vara att Fender har en eller två verkligt kassa toner, där tex. Sandberg och Laklands varianter har fyra eller fem toner med samma fenomen, fast inte alls så illa. Jag har hellre en G-sträng med 4 lite sämre toner i följd än en med 2 heldöda.

Man kan ju stå ut med det på en bandad bas, men det blir inte kul på en bandlös. :? Därför köpte jag ingen bandlös Fender eller Squier. (Squiers nya bandlösa med ebonolgreppbräda är riktigt kass i det avseendet.)

Den bandlösa Unicorn Neo som synts till här tidigare är däremot riktigt bra i det avseendet (också...). Men till och med på den kunde man höra det litegrann om man letade efter det. Men den basen är ändå "heads and shoulders" över allt annat bandlöst jag testat vad det gäller döda toner!

Helt oväntat hittade jag en bas som vid en snabb koll inte hade några sådana problem alls! Det var en billig (kanske 6000kr) 6-strängad Ibanez.
Jämn i tonen som ett keyboard... :wink:

/Alexander
Men det i sin tur är ju hur tråkigt som helst.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

hosse skrev:7:e band på G-strängen är en notorisk dead-spot hos Fender. det låter som en skröna men verkar stämma. fråga mig inte varför det är så, det är bara är det.
Japp likadant på min Cimar..
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

enor skrev:Min svintunga och stenhårda '78 Fender P-bas (ask/MN) har bara en enda dead spot, vad jag märkt, men den ligger på A-strängens sjunde band. Är jag ensam om detta?
När dead spoten sitter där, så kanske det beror på att bandstaven kanske sitter lite löst, eller inte har ordentlig kontakt med greppbrädan. Annars väldigt ovanligt med halsar med så låg resonansfrekvens. Jag har iaf inte stött på någon bas med ett dött band på A-strängen.

Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Noelredding - det är därför jag satte en :wink: och inte en :D ...

/Alexander
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

enor - det verkar vara en udda bas du har. Har du provat att rulla av all diskant och sen spela ton för ton på G-strängen med fingeranslag ungefär där hals möter kropp? Jag skulle bli mycket förvånad om din bas inte har en "formsvacka" på G-strängen.

/Alexander
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Man kan ju undra varför jag aldrig provat ett endaste akustiskt piano med en endaste stum eller död ton, hur östtyskt det än varit? Eller kyrkorgel. Eller trumpet. Eller sångare. Helt plöstligt säger sångaren "Näh, den tonen kan jag inte ta, den är helt stum hos mig för jag är skapt så, men tonen precis över låter klar och fast... det är något med min kropp och resonansfrekvens som gör att jag inte kan ta den så det låter bra...." :-)

Bandstavarna kan också ställa till det. Har de bara precist lite för mycket ihålighet UNDER sitt fäste där de sitter fast med lim, kan det ställa till det rejält i tonen. Träet i greppbrädan/hals måste "krama" om hela thangen så att säga ... tja, i brist på bättre förklaring. Och detta vet vi mycket väl när det finns VÄLVDA halsar med RADIUS och fabrikerna sågklingor sågar slotten för bandstaven spikrakt. Gissa då vad som händer ... ;-)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hånken skrev:Man kan ju undra varför jag aldrig provat ett endaste akustiskt piano med en endaste stum eller död ton, hur östtyskt det än varit? Eller kyrkorgel. Eller trumpet. Eller sångare. Helt plöstligt säger sångaren "Näh, den tonen kan jag inte ta, den är helt stum hos mig för jag är skapt så, men tonen precis över låter klar och fast... det är något med min kropp och resonansfrekvens som gör att jag inte kan ta den så det låter bra...." :-)
Ett piano/trumpet/orgel har ingen hals. Men pianon har också resonansfrekvenser som kan ställa till det, men det beror mest på klanglådan. Sångare har dock halsar, men det finns resonansfrekvenser i sångröster också som kan ställa till problem. Stora skillnaden mot basar och gitarrer är att resonansfrekvensen hos de ovan nämnda instrument, inte släcker ut tonen utan att den tvärtom blir mycket starkare.

Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Alexander skrev:Noelredding - det är därför jag satte en :wink: och inte en :D ...

/Alexander
Hehe tänkte det! Vem f*n vill ha ett keyboard i basform :lol:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Skriv svar