Ingen dans på rosor...

Diskussioner om kontrabasar
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Ingen dans på rosor...

Inlägg av Stefanson »

Tänkte publicera den här bilden på Rotten.com, men den passar
nog bättre här. Kontrabas är inte bara en dans på rosor...

Bild
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Najs!! NOT :wink: Been there done that. Inte kul :?
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Re: Ingen dans på rosor...

Inlägg av Gamba »

Kandyman skrev:Tänkte publicera den här bilden på Rotten.com, men den passar
nog bättre här. Kontrabas är inte bara en dans på rosor...

Bild
det vardet jävligaste

kör du med taggtråd eller?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Av nån anledning associerar jag till förrförra avsnittet av True Blood när Sookies brorsa drog i sig ett helt rör med V och blev pilsk som en marskatt och fick besöka akuten.

/Mats D
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

MatsD skrev:Av nån anledning associerar jag till förrförra avsnittet av True Blood när Sookies brorsa drog i sig ett helt rör med V och blev pilsk som en marskatt och fick besöka akuten.

/Mats D
:shock:

Mysko serie det där.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Jupp fjällan älskar True Blood.. Tvingar mig själv att glo på det. hehe Kandyman sluta gnälla! :stolt:
Hate Thy Neighbour!
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Ingen som har gnällt här...pain and pleasure...you know... 8) 8) :?
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

haha polkagrisen!
Hate Thy Neighbour!
Fredrik68
Medlem

Inlägg av Fredrik68 »

Har själv haft sådana fingrar. Dock inte lika illa som kandymans exempel. Det är ingen trevlig upplevelse.

Min pappa råkade ut för något liknande för många år sedan. Han var militärmusiker och sedermera musiklärare och kulturskolerektor här på Gotland. Spelade kontrabas bland många andra instrument.

Under hans tid som militärmusikelev på I-18 under senare delen av 1950-talet var han medlem i ett dansband / jazzband. I stort sett alla på I-18:s musikkår spelade i olika dansband för övrigt. Basisten fick förhinder vid en dansspelning och min pappa som normalt spelade klarinett och saxofon i bandet i fråga fick hoppa in på kontra. När spelningen var över hade han blåsor på alla fingrar inklusive tummen.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Lars Ekman
Medlem

Inlägg av Lars Ekman »

Inget slår detta. Som tur var är det inte jag utan en annan svensk jazzbasist, efter en hård helg.

Bild
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Hmm. Jag visste inte att Acidjazz innebar att spela på saltsyradränkta strängar... :D
Senast redigerad av mågis den fre 02 okt 2009, 10:04, redigerad totalt 1 gånger.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Lars Ekman skrev:Inget slår detta. Som tur var är det inte jag utan en annan svensk jazzbasist, efter en hård helg.

Bild
Hur bär ni er åt pojkar? Har aldrig råkat ut för det där. Har endast hänt ett par gånger att huden gett med sig och då satte jag dit ett plåster som skydd. Ett sådant där tunt plastplåster. Jag försäkrar - det går betydligt bättre att spela med plåster på fingret än att tvinga sig fortsätta spela i plågor. En annan fördel med plåster är att fingret tillfrisknar fortare när skadorna minimeras.

Lärdom; ha alltid plåster med på giget. (Kan till och med gå att linda teip runt fingret i brist på annat. Allt är bättre än att nonchalera skadan)
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Nu när jag tittar på det hemska fotot igen måste jag tillägga en sak. När man lirar kontinuerligt så byggs ju valkar upp på fingrarna. Ju mer man spelar desto kraftigare blir dom. Det skall inte bli så där.
Men det är klart - har man haft semester från basen tre veckor så får man börja om från början. Sedan är det varmt på första giget och hög fuktighet i luften och då står man där värnlös. Är det så det går till?
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Hahahahhahaha :mrhappy:
Hate Thy Neighbour!
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

KontraKurt skrev:Nu när jag tittar på det hemska fotot igen måste jag tillägga en sak. När man lirar kontinuerligt så byggs ju valkar upp på fingrarna. Ju mer man spelar desto kraftigare blir dom. Det skall inte bli så där.
Men det är klart - har man haft semester från basen tre veckor så får man börja om från början. Sedan är det varmt på första giget och hög fuktighet i luften och då står man där värnlös. Är det så det går till?
Exakt tre veckor faktiskt. Med småbarn blir det inget kontenuerligt repande hemma mellan giggen tyvärr.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det är lite knepigt det där, det är (tack och lov) väldigt länge sedan jag fick blåsor trots att jag har haft några veckors uppehåll emellanåt. Jag har också klarat mig bra trots flitigt slapande på maraton gig. Det konstiga är ju att rätt som det är så "åker man dit", det kan säkert ha att göra med luftfuktighet, torra fingrar etc. Prova det gamla näsfettstricket! :D

*EDIT*
En sak som kan vara avgörande är om man spelar med dålig medhörning/gig med hög ljudnivå, blir lätt att man tar i hårdare för att få fram ljudet.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Skador liknande trådskaparens har jag fått ibland, men fingrarna på Lars Ekmans bild... :shock:
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Svensson skrev: En sak som kan vara avgörande är om man spelar med dålig medhörning/gig med hög ljudnivå, blir lätt att man tar i hårdare för att få fram ljudet.
Märks att ni varit med lite... Faktum är att jag aldrig får höra mig
själv tillräckligt. Tyskarna verkar ha en maxgräns på 200w på sina
stärkare. Lirade på en stor utomhusfestival för ett tag sedan, och min
lånestärkare var en 200w, 1x15" Fendercombo, och lånebasen saknade slapmick. Det är tydligen bara att vänja sig,
så här är det hela tiden...tyvärr. Men jag börjar vänja mig.
Gitarristerna däremot får oftast en 4x12-låda med nån typ av
rörförstärkare till.
Senast redigerad av Stefanson den ons 07 okt 2009, 06:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hope
Medlem

Inlägg av Hope »

KontraKurt skrev:
Lars Ekman skrev:Inget slår detta. Som tur var är det inte jag utan en annan svensk jazzbasist, efter en hård helg.

Bild
Hur bär ni er åt pojkar? Har aldrig råkat ut för det där. Har endast hänt ett par gånger att huden gett med sig och då satte jag dit ett plåster som skydd. Ett sådant där tunt plastplåster. Jag försäkrar - det går betydligt bättre att spela med plåster på fingret än att tvinga sig fortsätta spela i plågor. En annan fördel med plåster är att fingret tillfrisknar fortare när skadorna minimeras.

Lärdom; ha alltid plåster med på giget. (Kan till och med gå att linda teip runt fingret i brist på annat. Allt är bättre än att nonchalera skadan)
TZ.
Kommer ihåg det där. Nasty...
Tjena Lars förresten, Höper här!
Lars Ekman
Medlem

Inlägg av Lars Ekman »

Hope skrev:
KontraKurt skrev:

Bild

TZ.
Tjena!
Alla hippa basister glider in här en efter en...
Lars Ekman
Medlem

Inlägg av Lars Ekman »

Tricket är väl helt enkelt att aldrig ha längre uppehåll...
Sen har man säkert olika hud. En del jag känner som spelar mycket får ändå blåsor titt som tätt.
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Re: Ingen dans på rosor...

Inlägg av Stefanson »

Here we go again... Denna gång vänster hand, svett + nylonsträngar,
ytterligare 3 veckors uppehåll...

Bild
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+

Inlägg av aleklint »

Hope skrev:
KontraKurt skrev:

Bild

TZ.
hehe, ja det där är en klassiker :D
(tjena lars o höper, äleklint här, wannebebasist) ;)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Ouch!!!

Och jag som satt och tyckte synd om mig själv, fick till mitt hittills bästa (nåja, allt är relativt) slappande igår -
j-klar vad ont jag har i fingertopparna idag :cry:

Får nog prova att el-tejpa fingrarna nästa rep, trodde naglarna skulle lossna...
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Pussy! :hug:
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar