Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

macahan skrev:
tripod999 skrev:
macahan skrev:Vad har du använt för objektiv på det grymma portättet på albert?
Vilken sida i tråden ligger den berömda bilden på? Hittar den inte.
här har du en länk..

http://www.flickr.com/photos/xfredrikx/3816709977/
OK Tack. Ja den var bra. Tänkte först att det var för mycket luft ovanför, men det är det nog inte. Det ska inte se ut som et studioporträtt. Bra med lite miljö så att det andas liv och rörelse bakom den fridfulle mannen.
Och SÅ ini helsike gammal var han väl inte. Visserligen t om äldre än jag, men jag skulle kunna tänka mig att han själv inte har börjat betrakta sig som gammal än. Eller så är kepsen ett tecken på att han faktiskt gjort det.
Detta sagt för att jag inte är säker på att han skulle uppskatta rubriceringen, om han råkar få se den.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Lite natur:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hårda Tider på skylten häromdagen

http://www.myspace.com/hardatiderhc
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Intressant upptäckt på Fotomässan var Ricoh´s rykande färska kamera-koncept: GXR!
Bild

Man köper en basenhet som man sedan kan skjuta in optiken i.
Optiken kallas för kameraenhet och innehåller inte bara optiken,
utan även bildsensor och processor.
Bild

Det går även att köpa till en separat elektronisk LCD-sökare, så att man kan plåta med den som en traditionell systemkamera
utan att sikta med att titta i skärmen på baksidan.

I dagsläget finns det 2 olika enheter (objektiv) att välja mellan:
en fast normaloptik, med ljusstyrka 2,5 och en 24–72 mm (35 mm-format) med ljusstyrka f2,5–4,4.

Basenheten kostar runt 5´000:- och zoom-optiken 4´000:-
Sökaren går på 3´000:-

Sammanfattning på svenska med bilder:
http://www.bildochljud.se/ricoh-gxr-har ... 50713.html
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

nä, nu behöver vi lite mer skoj på det här stället, så då gör jag så här:

Bild
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

macahan skrev:nä, nu behöver vi lite mer skoj på det här stället, så då gör jag så här:
Vackert!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Snyggt Macahan!

Undrar vart det är bäst att ställa sina newbie-frågor egentligen?
Göra en egen "Ststemkamera for dummies"-tråd eller posta frågorna här?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Snyggt Macahan!

Undrar vart det är bäst att ställa sina newbie-frågor egentligen?
Göra en egen "Ststemkamera for dummies"-tråd eller posta frågorna här?
vackra hälsingland.. hur kan det bli fel på bild?

äsch då, ställ frågorna här du.. det har gjorts tidigare, blir det för invecklat så kan man väl bryta ut i en extra tråd.. men vi är ju redan i off topic :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nej jag menar det!
Iofs... Just nu, när jag fått igång kameran och allt är det minst sagt lite halvsvårt att hitta vettiga saker att fota...

Får se om jag hinner ut en sväng på lunchen, regnar iofs + att jag inte kan med kameran för fem öre.... :D

Känner att jag skulle behöva lite uppgifter!

Vad ska man sätta sig in i först egentligen?
Har hittills bara fotat lite inomhus för att känna på kameran, men det blir bara skit tror jag, har inte lagt in bilderna i datorn än.
Vad ska man fota i för kvalitét!?
Finns ju typ 7 olika att välja mellan olika RAW och så en massa annat...
Vad köra för ISO när det är grådassiga dagar?`
Hur ändrar man slutartiden? (Det kan man väl iofs kolla i manualen för att få fram info om, men jag tog bara med mig kameran idag och ska inte hem på lunchen...)

Men.
Vad ska man ge sig in på till en början?
Kommer fota runt lite bara på måfå för att lära känna kameran lite men det hade varit kul att ha lite uppgifter att försöka sig på för att lära sig funktionerna i kameran lite mer...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Jag fick låna några böcker om fotografi av Scott Kelby som var rätt bra om du vill läsa på själv. Tar upp de flesta vanliga frågor och en hel del tips.

Visst var det en nikon du köpte? Isåfall är det tumhjulet som ändrar slutartid (förutsatt att du är i manuellt läge) Annars gillar jag att köra i A-läget (bländarautomatik). Då väljer man bländare själv och kameran väljer slutartid. Då kan du tvinga fram längre slutartid genom att minska bländaren (höja värdet) tex.

ISO: kör så låg som det går för bästa kvalitet. Är det mörkt så KAN man BLI tvungen att kompromissa med ISO för att hålla ner slutartiderna.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Japp, Nikon D5000 blev det.
Hm.
Tumhjulet, alltså det vid högra tummen?
Funkar det i alla lägen om man säger... Alla utom "Auto"-läget eller måste man köra ställa in någon annanstans?

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Ja, där du har höger tumme när du håller i kameran.

I de olika autolägena antar jag att det är auto :-)

Du har ju förutom helt manuellt:
A: Bländarautomatik - Du väljer bländare och kameran slutare
S: Slutarautomatik - Du väljer slutare och kameran bländare

Sen finns det ju mycket på nätet att läsa iom att foto har blivit så populärt.
http://www.fotosidan.se/
http://www.kamerabild.se/
m fl.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ahab skrev:Ja, där du har höger tumme när du håller i kameran.

I de olika autolägena antar jag att det är auto :-)

Du har ju förutom helt manuellt:
A: Bländarautomatik - Du väljer bländare och kameran slutare
S: Slutarautomatik - Du väljer slutare och kameran bländare

m fl.

Hinner inte läsa igenom forumen på de där sidorna nu innan lunch.
Men hur ställer man det där?
Antar att A och S finns att välja på "program"-ratten?
Om man styr slutaren med tumhjulet, var styr man då bländaren?

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

I A-läge så styr du bländare med tumhjulet.

I manuellt så får du (på D50 iaf) hålla ner en knapp bredvid avtryckaren som ser ut som en bländare/stjärna samtidigt som du vrider hjulet.

Bild
Senast redigerad av Ahab den tor 19 nov 2009, 11:11, redigerad totalt 1 gånger.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

För snabbt bra resultat innan man har läst in såg på fler funktioner, sätt kameran på läge A, och ställ in det lägsta bländartalet. Typ 3,5, inte 11. Sedan ställer du så lågt ISO-tal som går utan att det blir för lång slutartid. För lång slutartid resulterar i att det blir suddigt, eftersom du aldrig håller kameran riktigt stilla, såvida du inte använder stativ eller något annat fast underlag.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Nä, mitt i allt det här slänger jag upp lite fler bilder bara för att jag tycker det borde göras :D

ja, vibalansen har jag lekt med.. men det får jag om jag vill :D

1.
Bild

2.
Bild

3.
Bild

4.
Bild

5.
Bild

6.
Bild

7.
Bild

8.
Bild

9.
Bild

10.
Bild

11.
Bild

12.
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nice igen!

Gillade särskilt nr: 1 och Nr: 8.
Nr 9 var iofs också härligt mörk och lite.... Maffiafilm... :D

Hur leker man med vitbalansen? :D
Får ta det i nästa steg tror jag, det går väl an att hitta på vart man ändrar men sedan ska man ha koll på vad det gör också....
Lika med bländare/slutare iofs, har ju lite hum där, iaf slutaren.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Hur leker man med vitbalansen? :D
I photoshop i det här fallet :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Haha! :D

Vad tror ni om det här?

http://www.blocket.se/jamtland/Tamron_A ... m?ca=5&w=3

Vill ju ha ett 50mm egentligen men är inte det där ett ganska vettigt alternativ?
Iofs inte lika ljusstarkt som de andra jag kikat på, men det kändes som ett någorlunda vettigt alternativ.

Vad är det i Tamrons modellbeteckning som visar att det är AF-motor i objektivet?
Sigma?

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det där objektivet har jag skrivit om tidigare i din systemkameratråd. Det är ett prisvärt objektiv som ger superduperresultat..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:Det där objektivet har jag skrivit om tidigare i din systemkameratråd. Det är ett prisvärt objektiv som ger superduperresultat..
Aha!
:D
Får kolla upp vad det kostar nytt.
Synd att farsan slutat jobba i Östersundstrakterna bara...

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

lö bömp
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Hur går det med kameran Prakas? Det är inte direkt någon trevlig årstid att lära sig fotografera, eftersom det usla ljuset är riktigt krävande även när man vet precis vad man håller på med. :?

Har du en kit-zoom nu? I så fall tror jag du får roligare om du kompletterar med ett 35/1,8 än med den där Tamron-zoomen, även om den är skitbra.

När det gäller att lära sig kameran så är det nog en bra idé att låna en bok om grundläggande teknisk fotografi. Samt läsa den tråkiga manualen förstås. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag hatar manualer.... :D

Det går väl sådär...
Tänkte fota lite när jag åkte till grannkommunen (dödens stad = Söderhamn) men hann inte riktigt med så mycket, hittade inte så mycket kul påväg dit och påväg hem hade det hunnit bli för mörkt.
Testade litegrann dock, men inte så vansinnigt mycket och förmodligen blev alla bilder suddiga... :D

Jag la till lite pengar och fick med ett AF-S 18-105/3.5-5.6G VR som jag av någon anledning kände att jag skulle ha mer nytta av än ett vanligt 18-55.
är inte så säker just nu på att jag gjorde rätt, men så blev det iaf... :D
Funderar faktiskt på att köpa ett beggat 18-55 som säljs väldigt billigt då det här objektivet är ganska otympligt egentligen.
Det blir t.ex. ivägen för blixten om man fotar ibland, blir som en svart halvmåne i nederkant av en del bilder om man står för nära motivet... :D
Är väl tänkt att användas med riktiga blixtar, inte den inbyggda.

Hade önskat jag kunde köpa ett 35mm eller ett 50mm innan jag drar till London om nå´n vecka men det känns som att degen inte räcker till riktigt just nu.
De finns ju rätt billigt, runt 2000 spänn, men det är cash som inte finns för tillfället, inte till att lägga på ett objektiv iaf.

Och nej, det är ruggigt grått och tråkigt ute måste jag säga.
Fast är man ute vid rätt tid så känns det som att det går att få till rätt effektfulla bilder med dimman som är om man lyckas fånga det mörka. Då ska man ju dock hitta nå´t vettigt att fota också vilket jag inte hunnit med.
Ska ut och åka runt lite i grannkommunen i helgen och tänkte ha med mig kameran då, hoppas på att kunna ta lite bilder.
Kommer kanske lägga upp lite bilder här även om det inte blir några fascinerande bilder så kan man ju få tips om inställningar etc etc.
Drog iväg en 20-30 bilder på en container och en pallyftare som står utanför jobbet idag för att testa lite olika inställningar på bländare/slutare.

Men det är lite för tidigt egentligen att säga hur det går.
Fick laddaren till kameran igår så jag har inte hunnit med att knäppa mer änm typ 150 biler eller nå´t, och de bilderna är bara hemma i köket, på fiskarna i akvariet, nå´n bas i mörker typ och så lite utomhus idag, bla på en container som sagt... En FUL container... :D

Men det går framåt!
Ska köra till Edsbyn imorgon och kommer passera en del fina ställen påvägen så jag tar med kameran utifall andan faller på!

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Apa. Kom precis ut ett 35mm AF-S på fotosidans annonsavdelning... i Uppsala för 1400 spänn...
Men frågan är om det inte är värt att lägga till 600 spänn för att få ett nytt egentligen.

Skriv svar