Har nu fått halsen ifråga och tagit mig en titt på den.
Dessvärre så är det så att en bit av dragstången har gått av och trots att det fortfarande finns en bit kvar så går det ej att justera dragstången, den är helt enkelt för trög.
Tog därför med mig halsen till Gitarren i gbg idag och lät dem ta en titt på det hela.
Deras förslag var att man fräser ut en bit trä på undersidan av halsen för att komma åt ordentligt och sedan kan man göra en stabil lösning och sedan lägga i en ny bit trä.
Jag tycker att detta känns som en vettig lösning gentemot att t.ex behöva lossa hela greppbrädan och behöva byta dragstång, men jag vill gärna ha lite åsikter om vad ni tycker om den lösningen och eventuellt förslag på alternativa lösningar, så att man inte gör något förhastat på en fin gammal hals från 60-talet...
Ska även upp till stockholm nu i början på nästa vecka och tänkte släpa med mig basen då, så kom gärna med tips på ställen där som har bra kunskap om det hela, som man kan låta ta en titt på halsen och se vad de säger...
Gamla inlägget:
Jag har en liten fråga:
En Jazzbas hals som jag håller lite span på har dessvärre trasig trussrod.
Den har liksom sjunkit in en bit i halsen så att den alltså ej längre sitter ute vid halsens slut och går då ej längre att justera.
Halsen har alltså trussrod skruven nere vid halsens slut och ej uppe vid huvudet...

Här har någon dessvärre försökt att åtgärda problemet genom att routa ett hål på undersidan av halsen för att komma åt trussrodden:

Är det någon som har tips på om detta går att laga, eller kommer man behöva ta bort greppbrädan och sedan byta ut hela trussrodden?
Vad kommer det i så fall att kosta och vart vänder man sig lämpligast för att få det riktigt professionellt åtgärdat?

Mycket tacksam för all hjälp angående detta!