Laga trasig Jazzbas-Trussrod |Ny hjälp behövs!!!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Laga trasig Jazzbas-Trussrod |Ny hjälp behövs!!!

Inlägg av thetonequest »

Uppdatering 16/12:

Har nu fått halsen ifråga och tagit mig en titt på den.

Dessvärre så är det så att en bit av dragstången har gått av och trots att det fortfarande finns en bit kvar så går det ej att justera dragstången, den är helt enkelt för trög.

Tog därför med mig halsen till Gitarren i gbg idag och lät dem ta en titt på det hela.
Deras förslag var att man fräser ut en bit trä på undersidan av halsen för att komma åt ordentligt och sedan kan man göra en stabil lösning och sedan lägga i en ny bit trä.

Jag tycker att detta känns som en vettig lösning gentemot att t.ex behöva lossa hela greppbrädan och behöva byta dragstång, men jag vill gärna ha lite åsikter om vad ni tycker om den lösningen och eventuellt förslag på alternativa lösningar, så att man inte gör något förhastat på en fin gammal hals från 60-talet...

Ska även upp till stockholm nu i början på nästa vecka och tänkte släpa med mig basen då, så kom gärna med tips på ställen där som har bra kunskap om det hela, som man kan låta ta en titt på halsen och se vad de säger...

Gamla inlägget:

Jag har en liten fråga:

En Jazzbas hals som jag håller lite span på har dessvärre trasig trussrod.
Den har liksom sjunkit in en bit i halsen så att den alltså ej längre sitter ute vid halsens slut och går då ej längre att justera.
Halsen har alltså trussrod skruven nere vid halsens slut och ej uppe vid huvudet...

Bild

Här har någon dessvärre försökt att åtgärda problemet genom att routa ett hål på undersidan av halsen för att komma åt trussrodden:

Bild

Är det någon som har tips på om detta går att laga, eller kommer man behöva ta bort greppbrädan och sedan byta ut hela trussrodden?

Vad kommer det i så fall att kosta och vart vänder man sig lämpligast för att få det riktigt professionellt åtgärdat? :headscratch:

Mycket tacksam för all hjälp angående detta! :help:
Senast redigerad av thetonequest den ons 16 dec 2009, 17:17, redigerad totalt 2 gång.
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Om du har tur så är det träet i botten på hålet som blivit komprimerat och därmed låtit muttern försvinna in i halsen. Skruva ur muttern helt och lägg i ett par brickor med rätt dimension, se'n är det klart!

Gängpaj eller brusten rod ger inte samma symptom, så det är inte lika troligt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

BarbequeVillage skrev:Om du har tur så är det träet i botten på hålet som blivit komprimerat och därmet låtit muttern försvinna in i halsen. Skruva ur muttern helt och lägg i ett par brickor med rätt dimension, se'n är det klart!

Gängpaj eller brusten rod ger inte samma symptom, så det är inte lika troligt.
Wow, ja i så fall så är det ju inte mycket att tveka på med andra ord...

Tack! :tummenupp:
/Knut
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det är kanske bäst att komma överens med säljaren om ångerrätt ändå, det KAN ju vara svårare... :wink:

Presentation
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

BarbequeVillage skrev:Det är kanske bäst att komma överens med säljaren om ångerrätt ändå, det KAN ju vara svårare... :wink:
Kan nog dessvärre bli lite svårt då han bor på andra sidan havet så att säga...
Men ibland så får man ju vara beredd på att chansa lite också... :wink:

Postade även en annan bild där det syns att någon har gjort ett hål på undersidan för att komma åt trussrodden...
Kommer det att ställa till problem med den lösningen du föreslog?
/Knut
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Hmm...

Ser ut som nå'n slags ankare eller låsmutter. Undrar hur mycket gänga det finns på dragstången, om den gått av i toppen kanske det inte går att använda brickor... Det spelar ingen roll egentligen, huvudsaken är att det går att justera halsen.

Presentation
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

BarbequeVillage skrev:Hmm...

Ser ut som nå'n slags ankare eller låsmutter. Undrar hur mycket gänga det finns på dragstången, om den gått av i toppen kanske det inte går att använda brickor... Det spelar ingen roll egentligen, huvudsaken är att det går att justera halsen.
Ok...
Så med andra ord så kan det med lite tur vara så enkelt så att halsen går utmärkt att justera bara det att man måste få in skruvmejseln lite djupare än vanligt?
/Knut
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Absolut. Fråga säljaren om han vet nå't om varför det ser ut som det gör eller om den funkar. Undviker han att svara så kan man ana att det är nå't skumt med den.

Presentation
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

BarbequeVillage skrev:Absolut. Fråga säljaren om han vet nå't om varför det ser ut som det gör eller om den funkar. Undviker han att svara så kan man ana att det är nå't skumt med den.
Låter som ett vettigt tillvägagångssätt. :D

Tack för hjälpen. :wink:
/Knut
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

NY HJÄLP BEHÖVS!!! :wink:
/Knut
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Deras förslag låter som den billigaste lösningen. Kolla med AdLib i Stockholm, de är bra på mekande.

Hoppas du får rätsida på det, jag vill inte vara den som lockat dig att göra en dålig affär... :oops:

Presentation
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

BarbequeVillage skrev:Deras förslag låter som den billigaste lösningen. Kolla med AdLib i Stockholm, de är bra på mekande.

Hoppas du får rätsida på det, jag vill inte vara den som lockat dig att göra en dålig affär... :oops:
Ja jag tyckte också att det verkade som en riktigt prisvärd lösning...
Jag tyckte också att det var gött att det inte behövde bli så mycket åverkan på själva instrumentet...

Tror du att det är en bra, stabil och hållbar lösning i längden också?

Tro mig, du har inte lockat mig att göra något som jag inte hade gjort ändå, jag är bara tacksam för din input. :D

Hade med i kalkylen när jag köpte basen att det eventuellt skulle behövas fixas en del med den, så priset var ju såklart lite därefter... :wink:
/Knut
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag har ingen egen erfarenhet av Gitarren, men det jag hört är bara positivt. Om de säger att de kan fixa det så tror jag på dem! Lycka till!

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

BarbequeVillage skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Gitarren, men det jag hört är bara positivt. Om de säger att de kan fixa det så tror jag på dem! Lycka till!
GNU-lars eller Gitarrmakaren vänder man sig till för ett sånt jobb i Göteborg!
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

BarbequeVillage skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Gitarren, men det jag hört är bara positivt. Om de säger att de kan fixa det så tror jag på dem! Lycka till!
Passar nog på ändå och släpar med basen till sthlm och ber AdLib ta en snabbkik på den...
Skadar ju inte att få höra några olika åsikter innan beslutet tas... :wink:
/Knut
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

200071 skrev:
Är bara nyfiken... :D
Har de någon fördel mot gitarren tycker du?
Jag har inte anlitat någon av de själv tidigare, så jag känner inte till dem riktigt, utan har alltid gått till gitarren, då jag fått bra service där, så det har aldrig känts nödvändigt att vända sig någon annanstans...
/Knut
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Vet bara att GNU-Lars är överj*vlig på trä-fix.
Om nån kan fixa det så är det han.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

thetonequest skrev:
200071 skrev:
Är bara nyfiken... :D
Har de någon fördel mot gitarren tycker du?
Jag har inte anlitat någon av de själv tidigare, så jag känner inte till dem riktigt, utan har alltid gått till gitarren, då jag fått bra service där, så det har aldrig känts nödvändigt att vända sig någon annanstans...
Jag ska ärligt säga att jag inte har någon personlig erfarenhet av Gitarrens reparationer, men för mig är de experter på akustiska gitarrer och att sälja sådana i första hand. "Ryktesvis" har jag hört både positivt och negativt.

GNU-Lars har jag mycket erfarenhet av och har också sett mycket av de arbeten han gjort för andra. (Jag har stört honom i hans arbete åtskilliga gånger). Allt från små justeringar till rejäla reparationer och ombyggnader; alltid med lika bra resultat.
Gitarrmakaren har jag inte så mycket erfarenhet av, men många av dem som jag litar på använder honom och är jättenöjda.
Skriv svar