SNÄLLA! banka vett i vår guranist!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

SNÄLLA! banka vett i vår guranist!

Inlägg av hosse »

Det här är lite svårt, men jag ska försöka förklara.

Gitarristen i vårt band har äntligen tagit tummen ur och börjat köpa en egen rigg. Han har alltid lånat combos innan. Han köpte en Fender Stage 100 watt som lät piss, men det sa jag inte rätt ut. envis som han är köpte han den för att den såg vintage ut. mm, ok då, en bra låda kan väl kanske rädda det lite tänkte jag. dumt tänkt.

Igår så hjälpte jag honom att titta ut en bra låda. Han hade kikat på en Vox låda, 212, men jag trodde inte att den lådan skulle låta bra till den ganska dåliga toppen. pärlor till svin liksom. så jag sa åt honom att titta på en gammal hederlig Marshall-låda och det skulle väl funka sa han.

Men han ville liksom inte släppa Vox-lådan och började dividera. Han tyckte att det verkade ologiskt att vissa fabrikat inte passar med vissa andra samt att han tyckte att man kunde para ihop vadsomhelst, det förmedlar ju bara ljudet! :shock: Nu gick ju jag igång och började tjata som fan på att det inte är så och att man bör titta på vissa saker och provspela grejerna.

Jag la t ex fram exemplet: "Tror du att en Ampeg SVT-topp låter lika bra i en 15" Behringer-låda som i en 4*12 Ampeg-låda?" och svaret blev "ja, det blir väl skillnad i volym, men det låter nog lika bra egentligen"....

Nu började jag bli arg. när vi började prata om watten på lådan han skulle köpa så tyckte jag att Marshall på 120 watt var bättre än Vox på 60 watt när han hade en 100watts topp. "Nej", sa han, "man mickar ju ändå upp stärken, då spelar ju watten ingen roll". för i helvete.... Så du menar att du hade riggat upp en 20watts transistorstärk när du spelar för ett fullsatt Globen?! "varför skulle inte det funka?"....

slutligen trodde han inte heller att sprojlans nya stärkare behöver spelas in lite i början.

Snälla Bullen! rädda min gitarrist!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det låter nog tyvärr som att han är hopplöst förlorad och kanske skulle pyssla med nåt annat än just musik... :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Ni har väl replokal nära hamnen?
Sätt gitarristen på lämplig båt ut ur landet alt. dränk honom! :wink:
Det går inte att banka vett i en gitarrist som inte vill lyssna! :twisted:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Re: SNÄLLA! banka vett i vår guranist!

Inlägg av ferm »

hosse skrev:Det här är lite svårt, men jag ska försöka förklara.

Gitarristen i vårt band har äntligen tagit tummen ur och börjat köpa en egen rigg. Han har alltid lånat combos innan. Han köpte en Fender Stage 100 watt som lät piss, men det sa jag inte rätt ut. envis som han är köpte han den för att den såg vintage ut. mm, ok då, en bra låda kan väl kanske rädda det lite tänkte jag. dumt tänkt.

Igår så hjälpte jag honom att titta ut en bra låda. Han hade kikat på en Vox låda, 212, men jag trodde inte att den lådan skulle låta bra till den ganska dåliga toppen. pärlor till svin liksom. så jag sa åt honom att titta på en gammal hederlig Marshall-låda och det skulle väl funka sa han.

Men han ville liksom inte släppa Vox-lådan och började dividera. Han tyckte att det verkade ologiskt att vissa fabrikat inte passar med vissa andra samt att han tyckte att man kunde para ihop vadsomhelst, det förmedlar ju bara ljudet! :shock: Nu gick ju jag igång och började tjata som fan på att det inte är så och att man bör titta på vissa saker och provspela grejerna.

Jag la t ex fram exemplet: "Tror du att en Ampeg SVT-topp låter lika bra i en 15" Behringer-låda som i en 4*12 Ampeg-låda?" och svaret blev "ja, det blir väl skillnad i volym, men det låter nog lika bra egentligen"....

Nu började jag bli arg. när vi började prata om watten på lådan han skulle köpa så tyckte jag att Marshall på 120 watt var bättre än Vox på 60 watt när han hade en 100watts topp. "Nej", sa han, "man mickar ju ändå upp stärken, då spelar ju watten ingen roll". för i helvete.... Så du menar att du hade riggat upp en 20watts transistorstärk när du spelar för ett fullsatt Globen?! "varför skulle inte det funka?"....

slutligen trodde han inte heller att sprojlans nya stärkare behöver spelas in lite i början.

Snälla Bullen! rädda min gitarrist!
Lämna in honom för avlivning. Det verkar saknas väl mycket förstånd
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Han märker väl att han har fel när han köper saker som inte duger antar jag. Annars tycker jag inte att man ska lägga sig i andras ljudideal. Jag hade aldrig valt de gitarrljud som vår gitarrist spelar med, men det är hans val och det ger bandet sin karaktär.
hosse skrev:slutligen trodde han inte heller att sprojlans nya stärkare behöver spelas in lite i början.
Varför skulle de behöva det? Högtalare möjligen, men förstärkare?
Senast redigerad av Makten den ons 26 sep 2007, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

TDHP skrev:Det låter nog tyvärr som att han är hopplöst förlorad och kanske skulle pyssla med nåt annat än just musik... :wink:

mja, han är ju ganska duktig på gura och dessutom sjunger han passande. men när det gäller stärkeri så är han han nog tappad bakom vagnen med gitarrhalsen i röven.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:
TDHP skrev:Det låter nog tyvärr som att han är hopplöst förlorad och kanske skulle pyssla med nåt annat än just musik... :wink:

mja, han är ju ganska duktig på gura och dessutom sjunger han passande. men när det gäller stärkeri så är han han nog tappad bakom vagnen med gitarrhalsen i röven.
Snälla ett foto.
Pleeeeeeease! :D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Makten skrev:Han märker väl att han har fel när han köper saker som inte duger antar jag. Annars tycker jag inte att man ska lägga sig i andras ljudideal. Jag hade aldrig valt de gitarrljud som vår gitarrist spelar med, men det är hans val och det ger bandet sin karaktär.
hosse skrev:slutligen trodde han inte heller att sprojlans nya stärkare behöver spelas in lite i början.
Varför skulle de behöva det? Högtalare möjligen, men förstärkare?
jag menar ju givetvis lådor. var inte så tydlig där.

Nej, hur han vill ha sitt ljud lägger jag mig inte i, men det känns ju ändå lite viktigt att hjälpa honom med att köpa någorlunda bra grejer så han kan få ett bra ljud. jag tipsade dessutom honom bara. sa inte vad han skulle köpa, bara vad jag tyckte.

han får köpa vad han vill, men det är aldrig kul när det låter tråkigt på repningar m.m.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

hosse skrev:

Kanske finns hopp då!
Vad spelar ni för sorts musik?
Hög volym?
Skall riggen användas på gig?
TDHP
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

TDHP skrev:
hosse skrev:

Kanske finns hopp då!
Vad spelar ni för sorts musik?
Hög volym?
Skall riggen användas på gig?
Inte punk, men kanske punk'n'roll. eller retro-punk. inte så farligt aggressivt, mer i stil mer Clash, Stiff Little Fingers, One man army :lol:

vi spelar högt, dels mitt fel, men mest trummisens fel. Och ja, riggen ska med på gig.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Det finns nån gammal rövarhistoria om han Micke Hujanen (som jobbar på estrad) spelade på hovet (om jag inte missminner mig) med en liten transistorcombo uppmickad bakom scenen. Det låter som en wallenbergare, jag vet, och jag kan inte bevisa att det är sant.

Jag lyckades efter jävligt stor påtryckning få min ena gitarronist att köpa en Orangerigg. Den andra har kvar sin jävla laney 120W-rigg för 6000kr som han sminkar med en idel växande skara pedaler.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

I så fall låter det ju som att en riktig rörhäck är ett måste.

Försök få honom att sälja det han har och köpa en beggad rigg istället.

Det ultimata är ju en typ std Marschallrigg med tex en JCM800 50w rörtopp (100watt kan vara lite mycket) och en 300w 4x12 Marshallåda.
Knäcker det mesta och låter nästan alltid bra. Går ju även att spela lågt på! Kostar väl iof runt 8-10000:- begagnad.
Alternativet kunde vara en Peavey Classic 50w 2x12 kombo.
Bästa rörkombon på marknaden, går på runt 5-6000:- begagnad.

Lycka till!
TDHP
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag skulle verkligen rekommendera en gammal fender bassman då. Dom låter så in i helvete bra om man kan spela på lite volym. Vad har han för gura?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Edge har ju lirat med en liten sketen lågwattar combo mickad på stor scen.. har iallafall jag hört..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

fredrikr skrev:Det finns nån gammal rövarhistoria om han Micke Hujanen (som jobbar på estrad) spelade på hovet (om jag inte missminner mig) med en liten transistorcombo uppmickad bakom scenen. Det låter som en wallenbergare, jag vet, och jag kan inte bevisa att det är sant.
macahan skrev:Edge har ju lirat med en liten sketen lågwattar combo mickad på stor scen.. har iallafall jag hört...
Oftast värdelöst ändå. Duger inte i replokalen och hur ofta har du så bra medhörning på scen (eller utljud för den delen) så att det räcker med en lite skitstärk? Känner en kille som alltid hade med sig en liten GK-kombo med 2x6" eller 8" högtalare som lät bra. Den hade han alltid på scen för att slippa bära så mycket prylar i de få fall när det räckte. Dock vågade han aldrig åka nånstans utan en RIKTIG stärkare i bilen!
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

fredrikr skrev:Det låter som en wallenbergare
Menar du en Klintbergare? En wallenbergare är antingen en biff eller en kapitalist.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

GrafZeppelin skrev:
fredrikr skrev:Det låter som en wallenbergare
Menar du en Klintbergare? En wallenbergare är antingen en biff eller en kapitalist.
Haha ja jag menar klintbergare. Jag ska äta något nu.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag håller med Makten, lägg dig inte i.
Låt honom få upptäcka själv vad han vill ha och vilket sound han gillar.

Det är han som är gitarrist och inte du..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev:Jag håller med Makten, lägg dig inte i.
Låt honom få upptäcka själv vad han vill ha och vilket sound han gillar.

Det är han som är gitarrist och inte du..
Nä, men låter det FÖR jävligt så kanske han snart inte har nån basist eller band öht... Det är väl bla sånt här som gör det till ett band och inte en gitarrist med komp. Eller basist med komp för den delen!
Jag har sett alltför många band där medlemmarna spelar "sin pryl" på "sitt sätt" med "sitt ljud" och det är oftast inte kul och blir sällan långvarigt. Kör man på "lägg dig inte i-varianten" jämt så kan man lätt sluta ensam på kammaren med basen som enda vän... :wink:
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Av hans (gitarristens) uttalanden så låter det faktiskt som att han behöver lite guidning och vägledning. TDHP's tips är bra. Orkar man inte med en 4x12" så funkar även en 2x12" bra ihop med en 50W Marshall JCM 800. Till syvene och sist är det ju dock hans eget val om han verkligen är nöjd med ljudet han får/har.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:Nä, men låter det FÖR jävligt så kanske han snart inte har nån basist eller band öht... Det är väl bla sånt här som gör det till ett band och inte en gitarrist med komp. Eller basist med komp för den delen!
Jag har sett alltför många band där medlemmarna spelar "sin pryl" på "sitt sätt" med "sitt ljud" och det är oftast inte kul och blir sällan långvarigt. Kör man på "lägg dig inte i-varianten" jämt så kan man lätt sluta ensam på kammaren med basen som enda vän... :wink:
I mitt band är det jag och organisten (som även spelar gitarr annars) som är tekniskt insatta och vet en del om förstärkare och ljud. Gitarristen har noll koll och köper saker bara på "känsla" eller för att de ser balla ut. Jag har slutat försöka "hjälpa till", för det märks att han vill sköta det själv. Det jag gör är att visa att jag vet hur det funkar och erbjuder mig att fixa sånt som inte funkar. Men jag säger inget om han själv tycker att det låter bra, även om jag inte gör det.
Vissa är tekniska, andra inte. Vissa är auktoritära och vill bestämma, andra inte. Det är värre med en viktigpetter i bandet som ska tala om för de andra hur det ska låta än att det inte låter så bra som det kan. Du får helt enkelt på ett snyggt sätt framföra att du har koll, och att man kan fråga dig om råd om man vill ha det. Nu kanske det var just det han gjorde, och då borde han ju lyssna tycker man. Men folk är ju som de är.

Tillägg: Hur många Watt låda och stärkare är på är inte så viktigt. Man kan spela skallen av folk med en 20-Wattscombo om den är bra. Att micka en liten förstärkare är väl inget problem heller. På spelningar brukar ju problemet vara att man inte får dra på så mycket som man vill, och då är en stor förstärkare bara en nackdel.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Gitarristen i mitt förra band gick och köpte en Mesa Boogie Rectifier-stack för 31 000Kr efter att ha provat den på musikaffärsvolym... Sen körde han sin 500Kr korg-multieffekt från -99 för dist i ett halvår.

Jag var seriöst nära på att hoppa av bandet pga det.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Klart man måste kunna säga om det låter skit.
Oftast så när det låter skit, så låter det skit på riktigt, och ingen människa i världen tycker det låter bra.

Har blivit ganska less på gitarrister som i stort skiter i hur det låter om guran.... Det kan paja vad som helst om inte guran låter bra... Basen brukar ju kunna drunkna och låta bra, även om den låter piss isolerat.
En gitarr är en annan femma tycker jag.

Jag säger absolut till om det låter bajs... iaf om jag känner den som spelar någorlunda väl.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Att säga till en musiker att han har dåligt ljud är lite som att tala om för en polare att han har dålig andedräkt, jobbigt men nödvändigt! :wink:
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hittade nyss en vettig, inte allt för dyr liten Marshallkombo!

http://www.blocket.se/vi/13576522.htm?ca=11_s
TDHP
Skriv svar