Gitarristen i vårt band har äntligen tagit tummen ur och börjat köpa en egen rigg. Han har alltid lånat combos innan. Han köpte en Fender Stage 100 watt som lät piss, men det sa jag inte rätt ut. envis som han är köpte han den för att den såg vintage ut. mm, ok då, en bra låda kan väl kanske rädda det lite tänkte jag. dumt tänkt.
Igår så hjälpte jag honom att titta ut en bra låda. Han hade kikat på en Vox låda, 212, men jag trodde inte att den lådan skulle låta bra till den ganska dåliga toppen. pärlor till svin liksom. så jag sa åt honom att titta på en gammal hederlig Marshall-låda och det skulle väl funka sa han.
Men han ville liksom inte släppa Vox-lådan och började dividera. Han tyckte att det verkade ologiskt att vissa fabrikat inte passar med vissa andra samt att han tyckte att man kunde para ihop vadsomhelst, det förmedlar ju bara ljudet!

Jag la t ex fram exemplet: "Tror du att en Ampeg SVT-topp låter lika bra i en 15" Behringer-låda som i en 4*12 Ampeg-låda?" och svaret blev "ja, det blir väl skillnad i volym, men det låter nog lika bra egentligen"....
Nu började jag bli arg. när vi började prata om watten på lådan han skulle köpa så tyckte jag att Marshall på 120 watt var bättre än Vox på 60 watt när han hade en 100watts topp. "Nej", sa han, "man mickar ju ändå upp stärken, då spelar ju watten ingen roll". för i helvete.... Så du menar att du hade riggat upp en 20watts transistorstärk när du spelar för ett fullsatt Globen?! "varför skulle inte det funka?"....
slutligen trodde han inte heller att sprojlans nya stärkare behöver spelas in lite i början.
Snälla Bullen! rädda min gitarrist!