Pedalbord/case byggtråd

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
gäst

Pedalbord/case byggtråd

Inlägg av gäst »

Hoppas att "justeringar och reparationer" var rätt kategori för detta. Vi borde kanske ha en bygge/projekt-kategori annars?

Tänkte bygga ett pedalbord som julprojekt. Vill tacka motorman som gav mig en spark i baken och lite inspiration (se sida 40 i "Pedalbord någon!!!!!! POST DOM HÄR!!": http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... &start=975)

Ni får stå ut med mobilkameran...

1. Väska inköpt på Myrorna för 75kr.
Bild Bild

2. Tog bort facket med en nageltång och lite våld, eftersom jag inte hade någon sprättare.
Bild

Så här såg det ut sedan.
Bild

3. Det satt en... ja, vad heter det? En metallgrunka som sammansatte väskans botten och lock. Den behövdes tas bort. Använde mig av en platt skruvmejsel och lite våld för att ta bort nitarna. Kanske inte den bästa metoden, men det gick till sist.

Bild Bild Bild

4. Klippte isär botten och locket, så att det blev två delar. En sax och är bra att ha till hands ibland.
Bild

5. Var tvungen att ta bort gångjärnen också. Återigen med... mina metoder.
Bild

6. Åkte till K-Rauta och hittade en bra planka i "överblivet"-containern, som sågades till. Sedan limmade jag den i locket med kontaktlim.
Bild

Skruvade fast den...
Bild

Och lät den stå över natten.
Bild

7. Lådan var lite skruttig, så jag limmade, spikade och silvertejpade kanterna så den blev stabilare.
Bild

8. Sedan var det dags för karborrebanden. Kanske behöver sätta dit någon till rad för att det ska bli så bra som möjligt. Nu sitter banden bara självhäftande (höll på att skriva självhästande, haha). Kanske nitar dit dom senare med nitpistol.
Bild

9. Nästan färdigt!
Bild Bild

Det som återstår är:
1. Skaffa strömförsörjning. Har kikat på Cioks Big John, som vore perfekt. 7x9V och får plats högst upp till höger på bordet. Men smakar det så kostar det... 940kr, och sedan kablage till det.

2. Montera lås. Alternativt gångjärn med sprinterfunktion, som motorman gjort. Eller det kanske enklaste, en rem (sådan man har runt resväskor).

EDIT: Ändrade rubriken från "Pedalbordsbygge" till "Pedalbord/case byggtråd"
Senast redigerad av gäst den tis 22 dec 2009, 18:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Snyggt! Den väskan gillade jag skarpt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Läckert...kul med snidat lock och grejer.

självhästande?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
gäst

Inlägg av gäst »

BarbequeVillage skrev:Snyggt! Den väskan gillade jag skarpt.
Tack. Gillar också väskan... fast framsidan är lite mysko. Nu fick han dessutom en skruv mitt på...
Bild
Tarzan08 skrev:Läckert...kul med snidat lock och grejer.

självhästande?
Haha! Nu är det jul :D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Snyggt, och en bra pedalsamling också. :)
gäst

Inlägg av gäst »

peter_s skrev:Snyggt, och en bra pedalsamling också. :)
Tack, det tycker jag också. Känner mig ganska nöjd nu. Reverb får nog vänta ett tag.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

rumpeldunken skrev: Tack, det tycker jag också. Känner mig ganska nöjd nu. Reverb får nog vänta ett tag.
Fast du borde nog kunna få plats med en Malekko Chicklet på ditt bord... ;)
gäst

Inlägg av gäst »

peter_s skrev:
rumpeldunken skrev: Tack, det tycker jag också. Känner mig ganska nöjd nu. Reverb får nog vänta ett tag.
Fast du borde nog kunna få plats med en Malekko Chicklet på ditt bord... ;)
Men lägg av, haha! Tack för tipset. Ska bara spara lite pengar och lära mig att spela först. :lol:

Köpte en rem tills vidare.
Bild Bild
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

rumpeldunken skrev:Men lägg av, haha!
:oops: Förlåt! ;)
rumpeldunken skrev:Tack för tipset. Ska bara spara lite pengar och lära mig att spela först. :lol:
Äsch, spela kan du redan.
gäst

Inlägg av gäst »

peter_s skrev:
rumpeldunken skrev:Men lägg av, haha!
:oops: Förlåt! ;)
rumpeldunken skrev:Tack för tipset. Ska bara spara lite pengar och lära mig att spela först. :lol:
Äsch, spela kan du redan.
:hug:
Användarvisningsbild
MorganFoss
Medlem

Inlägg av MorganFoss »

Snyggt !!!!
Väskan ser ut som en specialväska till Koranen..... :wink:

Snyggt jobbat

Morgan
Medlem i PrataBas klubben 50+

Bild
gäst

Inlägg av gäst »

MorganFoss skrev:Snyggt !!!!
Väskan ser ut som en specialväska till Koranen..... :wink:

Snyggt jobbat

Morgan
Haha, tack Morgan! :D

Nu funderar jag på vilka alternativ det finns till Cioks Big John. Harley Benton Powerplant är ju billig, men är det värt att satsa på den istället? Tror att Cioks har högre kvalitet, men "tjänar" ungefär 600kr om jag köper Harley Benton istället.

En fråga - Finns det någon mindre och billigare (men fortfarande bra kvalitet) "power supply" med fyra outputs? Kan man i så fall koppla två pedaler till en output? Har inte riktigt koll på detta, har ni några förslag?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Snyggt - du har ju en likadan FX10 som jag (fast jag har en till också :) ).

Ang ström - HB Powerplant är typ så billigt man kommer undan med en "ordentlig" dosa. Cioks eller Fuel Tank JR är väl nästa steg.

Fast till de där skulle du ju kunna köra en OneSpot och en daisy chain (den går koppla dubbla daisy om man vill) - kolla på http://www.thesegotoeleven.se - kostar c:a 200kr + 100 för daisy chain-kabeln!
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:Snyggt - du har ju en likadan FX10 som jag (fast jag har en till också :) ).

Ang ström - HB Powerplant är typ så billigt man kommer undan med en "ordentlig" dosa. Cioks eller Fuel Tank JR är väl nästa steg.

Fast till de där skulle du ju kunna köra en OneSpot och en daisy chain (den går koppla dubbla daisy om man vill) - kolla på http://www.thesegotoeleven.se - kostar c:a 200kr + 100 för daisy chain-kabeln!
Tack för tipset! Precis vad jag letade efter, verkar ingå allt jag behöver...
500kr för "combo-pack": http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=571
gäst

Inlägg av gäst »

rumpeldunken skrev:
mikkejohansson skrev:Snyggt - du har ju en likadan FX10 som jag (fast jag har en till också :) ).

Tack för tipset! Precis vad jag letade efter, verkar ingå allt jag behöver...
500kr för "combo-pack": http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=571
Har glömt att uppdatera här, men nu är det i alla fall färdigt. Ser lite rörigt ut med kablarna bara, men annars fungerar det utmärkt. Tack för tipset om Visual Sound 1-SPOT, det var precis vad jag letade efter. Lägger upp en bild i "posta bild på ditt pedalbord"-tråden någon gång.
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Snyggt! Gillar idén med väskan.
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
gäst

Inlägg av gäst »

JonasBygdemo skrev:Snyggt! Gillar idén med väskan.
Tack!

Förresten, varför jag monterade plankan i locket var för att få pedalernas input- och output-jack ovanför väskans kant, så det blev smidigare att koppla in. Sedan var locket ganska tunnt från början, så det stärktes rejält av det. Nackdelen var att väskan blev tyngre.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

rumpeldunken skrev:
Tack!

Förresten, varför jag monterade plankan i locket var för att få pedalernas input- och output-jack ovanför väskans kant, så det blev smidigare att koppla in. Sedan var locket ganska tunnt från början, så det stärktes rejält av det. Nackdelen var att väskan blev tyngre.
Ja det är ju lite intressant... vad väger spektaklet?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

Stiligt!

Fender
Boss
EBS
gäst

Inlägg av gäst »

Tarzan08 skrev:
rumpeldunken skrev:
Tack!

Ja det är ju lite intressant... vad väger spektaklet?
Cirka 6kg inklusive pedalerna.
Jacke skrev:Stiligt!
Tack!

Så här ser det ut nu. Bilden blev mindre bra, men ändå. (lägg till bild-funktionen krånglar på min dator, så jag länkar istället)
http://www.4shared.com/file/202036477/d ... _0410.html
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+

Re: Pedalbord/case byggtråd

Inlägg av motorman »

rumpeldunken skrev: Tänkte bygga ett pedalbord som julprojekt. Vill tacka motorman som gav mig en spark i baken och lite inspiration (se sida 40 i "Pedalbord någon!!!!!! POST DOM HÄR!!": http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... &start=975)
Visst är det kul med nåt egenhändigt byggt?!
Nu kan vi båda smyga omkring med pedaler i portfölj på styrelesmöten, i riksdagen eller vart vi behagar. :)
gäst

Re: Pedalbord/case byggtråd

Inlägg av gäst »

motorman skrev:
rumpeldunken skrev: Tänkte bygga ett pedalbord som julprojekt. Vill tacka motorman som gav mig en spark i baken och lite inspiration (se sida 40 i "Pedalbord någon!!!!!! POST DOM HÄR!!": http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... &start=975)
Visst är det kul med nåt egenhändigt byggt?!
Nu kan vi båda smyga omkring med pedaler i portfölj på styrelesmöten, i riksdagen eller vart vi behagar. :)
Haha, precis! :D
Skriv svar