Tja tja, jag lirar i ett emo/metalcore band och jag har börjat lira med ett distat ljud i basen. Jag tycker det passar bra in i våran låtar men jag har lite svårt att få till den perfekta eller iallafall ett rätt okej ljud.
Jag lirar med en fender p-bas american delux (en hybrid me inbyggt eq) och en trace elliot combo, där imellan har jag provat att sätta dist pedlarer. Jag har en electro-harmonix big muff (den ryska) och en behringer gitarr pedal (Ultra metal nått) och jag lirade med big muffen ett rep sen så tyckte jag att det var inte rikigt det soundet jag sökte och då så leta jag fram min gamla gitarr pedal och den funkade fint i ljud bilden på repen ett tag sen tröttna jag på ljudet från den (inte så mycket bas i den efter som det är en gitarr pedal) och jag kollar just nu runt efter någon som kanske kan funka (eller om jag ska ge upp och köra utan dist), är det någon som har provat EBS metaldrive eller kanske har något annat förslag på dist pedal?
Och om någon som brukar lira med dist i lite tyngre gener skulle kunna säga hur de sätter eq:n för ett bra dist ljud eller om man ska ha kompressorn på?