Dist pedaler

Prata om effekter och pedaler
Classon_94
Medlem

Dist pedaler

Inlägg av Classon_94 »

Jippi, det första jag skriver i det här forumet. :D

Tja tja, jag lirar i ett emo/metalcore band och jag har börjat lira med ett distat ljud i basen. Jag tycker det passar bra in i våran låtar men jag har lite svårt att få till den perfekta eller iallafall ett rätt okej ljud.

Jag lirar med en fender p-bas american delux (en hybrid me inbyggt eq) och en trace elliot combo, där imellan har jag provat att sätta dist pedlarer. Jag har en electro-harmonix big muff (den ryska) och en behringer gitarr pedal (Ultra metal nått) och jag lirade med big muffen ett rep sen så tyckte jag att det var inte rikigt det soundet jag sökte och då så leta jag fram min gamla gitarr pedal och den funkade fint i ljud bilden på repen ett tag sen tröttna jag på ljudet från den (inte så mycket bas i den efter som det är en gitarr pedal) och jag kollar just nu runt efter någon som kanske kan funka (eller om jag ska ge upp och köra utan dist), är det någon som har provat EBS metaldrive eller kanske har något annat förslag på dist pedal?

Och om någon som brukar lira med dist i lite tyngre gener skulle kunna säga hur de sätter eq:n för ett bra dist ljud eller om man ska ha kompressorn på?
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Re: Dist pedaler

Inlägg av straightedge79 »

Classon_94 skrev:Jippi, det första jag skriver i det här forumet. :D

Tja tja, jag lirar i ett emo/metalcore band och jag har börjat lira med ett distat ljud i basen. Jag tycker det passar bra in i våran låtar men jag har lite svårt att få till den perfekta eller iallafall ett rätt okej ljud.

Jag lirar med en fender p-bas american delux (en hybrid me inbyggt eq) och en trace elliot combo, där imellan har jag provat att sätta dist pedlarer. Jag har en electro-harmonix big muff (den ryska) och en behringer gitarr pedal (Ultra metal nått) och jag lirade med big muffen ett rep sen så tyckte jag att det var inte rikigt det soundet jag sökte och då så leta jag fram min gamla gitarr pedal och den funkade fint i ljud bilden på repen ett tag sen tröttna jag på ljudet från den (inte så mycket bas i den efter som det är en gitarr pedal) och jag kollar just nu runt efter någon som kanske kan funka (eller om jag ska ge upp och köra utan dist), är det någon som har provat EBS metaldrive eller kanske har något annat förslag på dist pedal?

Och om någon som brukar lira med dist i lite tyngre gener skulle kunna säga hur de sätter eq:n för ett bra dist ljud eller om man ska ha kompressorn på?
Tjena Classon, välkommen hit!

Klart du ska ha distad bas!!!
Enligt min erfarenhet så tycker jag att det låter bäst med dist + passiv bas men testa med en TS-9 eller en RAT, där började jag för många år sen och det borde passa ditt bands sound.

Några basförebilder?
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

Kör på ebs multidrive. Lirar metal själv och kan inte leva utan den :wink:
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Classon_94
Medlem

Inlägg av Classon_94 »

straightedge79 skrev:

Tjena Classon, välkommen hit!

Klart du ska ha distad bas!!!
Enligt min erfarenhet så tycker jag att det låter bäst med dist + passiv bas men testa med en TS-9 eller en RAT, där började jag för många år sen och det borde passa ditt bands sound.

Några basförebilder?
Jag har börjat lyssna på Totalt Jävla mörker, därför funderar jag på Ebs metaldrive för Victor Brandt som spelar för totalt jävla mörker har lagt upp samples på ebs hemsida.
Annars så tycker jag om Norma jean och Bring me the horizon fast där är ju basen inte så tydlig som i Totalt jävla mörker. Tycker att gammal black metal (som är äldre än mig eller kanske runt samma ålder som mig 1994 - ) är väldigt intressant att lyssna på.
Classon_94
Medlem

Inlägg av Classon_94 »

Hatt_Johan skrev:Kör på ebs multidrive. Lirar metal själv och kan inte leva utan den :wink:
Okej :D Vad tror du är skillnaden mellan den och metaldrive? Ingen större skillnad eller? Det står ju på ebs hemsida att metaldrive är (copy + paiste) customized MultiDrive made for bass player John Moyer of Disturbed. Inte för att jag gillar Disturbed nämn värt men namnet metal drive låter ju helt rätt :D
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

Classon_94 skrev:
Hatt_Johan skrev:Kör på ebs multidrive. Lirar metal själv och kan inte leva utan den :wink:
Okej :D Vad tror du är skillnaden mellan den och metaldrive? Ingen större skillnad eller? Det står ju på ebs hemsida att metaldrive är (copy + paiste) customized MultiDrive made for bass player John Moyer of Disturbed. Inte för att jag gillar Disturbed nämn värt men namnet metal drive låter ju helt rätt :D
Har aldrig provat metaldrive så jag har ingen aning, tyvärr :(. Eftersom att jag inte lyssnar på disturbed så vet jag inte vad han har för sound, men jag vet att multidriven passar bra för mig, om jag har tillgång till stärkare med svep på mellanregistret.
Leading Light
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

:hug:

Klart grabben ska ha Metaldrive!! :D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ibanez Phathead är rätt metallig. Billig också.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Robanjo
Medlem+

Inlägg av Robanjo »

Har prövat lite av varje, senaste inköpet är ebs multidrive, är mycket nöjd än så länge. Metaldriven har mer gain eller "dist", FÖR mycket enligt mig.

Annars är basmoddat RAT schysst, gillar faktiskt Boss ODB3 också! där kan du mixa in det distade ljudet med det rena så du inte förlorar så mycket botten osv.

För "tung" musik säger jag

EBS multidrive
Boss odb-3
basmoddad RAT
gäst

Inlägg av gäst »

Hej. Kan lägga upp ett ljudklipp med min basmoddade RAT senare ikväll eller imorgon, är lite upptagen nu.
Classon_94
Medlem

Inlägg av Classon_94 »

rumpeldunken skrev:Hej. Kan lägga upp ett ljudklipp med min basmoddade RAT senare ikväll eller imorgon, är lite upptagen nu.
Ser fram imot och höra den, har aldrig hört en förut :D
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

T-rex bass juice är också rackarns bra och elak. Dessutom har jag en som jag kan avyttra till förmånligt pris.
Senast redigerad av Valle den sön 27 dec 2009, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Classon_94
Medlem

Inlägg av Classon_94 »

rumpeldunken skrev:Hej. Kan lägga upp ett ljudklipp med min basmoddade RAT senare ikväll eller imorgon, är lite upptagen nu.
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

Robanjo skrev:Har prövat lite av varje, senaste inköpet är ebs multidrive, är mycket nöjd än så länge. Metaldriven har mer gain eller "dist", FÖR mycket enligt mig.

Annars är basmoddat RAT schysst, gillar faktiskt Boss ODB3 också! där kan du mixa in det distade ljudet med det rena så du inte förlorar så mycket botten osv.

EBS multidrive
Boss odb-3
basmoddad RAT
Fast är inte bossen lite svårrattad? Har aldrig upplevt den, men det är vad jag har hört om den :oops:

Behöver man mer dist på bas än vad man får ut av multidriven :o ?
Leading Light
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Användarvisningsbild
pilivili
Medlem

Inlägg av pilivili »

Hatt_Johan skrev:
Robanjo skrev:Har prövat lite av varje, senaste inköpet är ebs multidrive, är mycket nöjd än så länge. Metaldriven har mer gain eller "dist", FÖR mycket enligt mig.

EBS multidrive
Boss odb-3
basmoddad RAT
Fast är inte bossen lite svårrattad? Har aldrig upplevt den, men det är vad jag har hört om den :oops:

Det tror jag inte du behöver.Jävla bra multidriven.
"different day same bullshit"
gäst

Inlägg av gäst »

Classon_94 skrev:
Sagt och gjort... http://www.4shared.com/file/182692664/a ... ltest.html

Utrustning: Precisionbas med EBS 45-105 stålsträngar, Tecamp 1x10-combo, Dunlop 1.14mm plektrum, Proco RAT "The Rat" med reutz rat mod (=
"basmoddad", släpper igenom mer bas än ursprungligen) och inspelat med Zoom H4n.

Spelar med plektrum hela tiden. Stämde även basen i drop D. Skruvar alltså på "Distortion"-ratten. "Filter" står på klockan 12 hela tiden. Är inte direkt någon metalbasist, så du får stå ut med mitt spelande.

Runda 1: Cleant
Runda 2: Dist klockan 9
Runda 3: Dist klockan 10-11
Runda 4: Dist klockan 12
Runda 5: Dist klockan 1
Runda 6: Dist klockan 2
Runda 7: Dist klockan 3
Hatt_Johan skrev:

EBS multidrive
Boss odb-3
basmoddad RAT

Multidriven är ett säkert kort. Hittar du en till schysst pris i bra skick, så är tveka inte! Boss ODB-3 gillar jag inte, men det är väl en smaksak som allt annat. Tyckte att det var för mycket dist och för lite bas i den, samt att det var jobbigt att ratta en massa för att hitta ett okej ljud.

RAT:en rekommenderas, men den bör vara basmoddad, tycker jag. Det är lätt om man vet hur man ska göra... vilket jag inte vet, köpte den så här. Här är i alla fall beskrivningen: http://www.diyguitaramp.com/rat.html
Annars finns det säkert någon på forumet som kan hjälpa dig med detta. Bassilow till exempel, men han verkar tyvärr ha försvunnit lite.

Förresten, glömde nästan säga att bas, stängar, förstärkare, och framförallt speltekniken spelar roll för ljudet också. Men en bra dist är en bra dist är en bra dist...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Satan vad fräckt det lät!
En RAT måste införskaffas!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

+1. På EBS Multidrive alltså...
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+

Inlägg av Bootzy »

The Rat lät coolt tyckte jag. Bra och informativa ljudklipp också. Själv kör jag på en Mutlidrive ocg gillar den som tusan.
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

rumpeldunken skrev: Förresten, glömde nästan säga att bas, stängar, förstärkare, och framförallt speltekniken spelar roll för ljudet också. Men en bra dist är en bra dist är en bra dist...
Bara nästan, som tur är :wink:

Det är detaljer som man verkligen inte får glömma!
Leading Light
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Satan vad fräckt det lät!
En RAT måste införskaffas!
Det tycker jag du gör rätt i! :D

Kom på att det finns ju också... Sansamp Bass DI och Bass VT. Har hört gott om dessa, fast dom är väl lite dyrare... Valles T-rex Bass Juice har jag också hört gott om, den är värd att ha i åtanke! Inte superdyr heller. Men du Valle, vad har du nu på gång? Blir det en Blueberry eller? ;)

Justin Meldal-Johnsen använder en Bass VT med Nine Inch Nails och det låter riktigt mumsigt i mina öron. Fast så har han ju en fet Aguilar-rigg också... http://www.youtube.com/watch?v=mz-m4oZLfYU

Ps. Totalt Jävla Mörker är fina grejer.
Tyckte att jag fick till ett någorlunda snarlikt ljud ändå: http://www.youtube.com/watch?v=S8gRI0tu_rs&translated=1
http://www.4shared.com/file/182723595/5 ... _test.html

Vet att han bara pumpar D, men jag körde gitarr-riffet nu... Han har någon annan bas och kanske andra strängar än mig. Troligen kör han bara med en rörförstärkares dist. Gött låter det i alla fall.
Classon_94
Medlem

Inlägg av Classon_94 »

Tyckte att jag fick till ett någorlunda snarlikt ljud ändå: http://www.youtube.com/watch?v=S8gRI0tu_rs&translated=1

Vet att han bara pumpar D, men jag körde gitarr-riffet nu... Han har någon annan bas och kanske andra strängar än mig. Troligen kör han bara med en rörförstärkares dist. Gött låter det i alla fall.
Victor Brandt (basist Totalt Jävla Mörker) har ju gjort sample med "Kall Värld" riffet med just Metal Drive som man kan höra på http://www.ebs.bass.se/.
Jag tycker nog att Modern Metal settingen låter bäst till det riffet av dom 3 orlika settingsen han har använt där.
gäst

Inlägg av gäst »

Hatt_Johan skrev:
rumpeldunken skrev: Förresten, glömde nästan säga att bas, stängar, förstärkare, och framförallt speltekniken spelar roll för ljudet också. Men en bra dist är en bra dist är en bra dist...
Bara nästan, som tur är :wink:

Det är detaljer som man verkligen inte får glömma!
Haha, så sant!
Classon_94 skrev:

Victor Brandt (basist Totalt Jävla Mörker) har ju gjort sample med "Kall Värld" riffet med just Metal Drive som man kan höra på http://www.ebs.bass.se/.
Jag tycker nog att Modern Metal settingen låter bäst till det riffet av dom 3 orlika settingsen han har använt där.
Jaha, coolt! Som sagt, EBS är nog ett säkert kort. Lät lite konstigt att säga "nog ett säkert kort" kom jag på... men du förstår. :wink:
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Man blir lite skrämd av namnet Metaldrive tycker jag.

Jag har testat en hel del distpedaler.
Kan säga att ut EBS sortiment är nya Metaldriven helt klart BÄST.
Valvedriven är svårrattad tycker jag.
Multidriven är muddig.
Metaldriven är grymt flexibel, går att få så väl crunchig OD till monsterdist i den pedalen.

Tycker den har grymt bra rörfeel i ljudet också. Mycket bättre än Valvedriven även om Valvedriven faktiskt har ett rör.

Jag skulle helt klart köpt en Metaldrive.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Jag rekommenderar definitivt en SansAmp VT Bass! Även om JMI i Nine in Nails har en fet Aguilar-rigg, så agerar den bara monitor åt honom själv. Det faktiska utljudet är bara VT Bass:en! Och det finns allt från noll till en halv miljon i dist på den.

Har en själv och är mer än nöjd! Lätt värt de extra små slantarna.
Skriv svar