TDHP skrev:Perennial skrev:Att säga bluestolva är som att säga durig durskala....
Hade jag sagt det?
Måste bara få förtydligat, menar du att en blues MÅSTE innehålla 12 takter för att få kallas blues och att mao allt som kan kallas blues bygger på 12 takter? Annars är det inte blues?
Nej, det MÅSTE inte ha 12 takter för att vara Blues, men det är standard i stilen, enligt världslig överenskommelse.
Man borde specifiera om den INTE skulle ha 12 takter, därför är det bara dumt att säga Bluestolva.
Och ja, du måste respektera vissa riktlinjer, instrument, tempo etc för att en stil ska få behålla namnet.
Personligen är jag emot dessa termer, jag tycker att det är fel att säga att det är den stilen och det andra är det här...men om man väl är inne och snackar om stilar så måste man veta att du inte kan säga att Madonnas Like a Virgin är Salsa.....
På samma sätt är det inte fritt fram att kalla vadsomhelst för Blues om du ska börja nämna en stil.
Och i Blues så är standarden 12 takter per runda.
Fick du aldrig plugga "Stile-komposition" i Universitetet? Det är typ det första man får lära sig. För att en stil ska få sitt namn så måste den komponeras efter vissa "Recept", personligen tycker jag att det är dumt...Men....Det är inte mitt fel. En Bolero har ett recept, likaså en Tango eller en Shuffle. Blues är inget undantag.
PS: Jag gillar inte Blues så jag vet inte ens varför jag bryr mig.
That' s for me folks.