Hyffsat lir för en 14 åring

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Den här tråden är nu nominerad.
Dessutom sitter ju blueskänslan inte i hur många takter lång den är, utan i hela upplägget, lyriken, soundet, svänget, allt det. Blues är inte nödvändigtvis tolv takter 12/8-delstakt enligt formen /:|G|G|G|G|C|C|G|G|D7|C7|G|D7|:/. Blues är väl vad fan man vill att det ska vara. Standardiseringar i all ära, men det var då ett jävla liv på genrefacisterna idag. Så länge det låter blues är det väl blues, eller? ;)
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Perennial skrev:Att säga bluestolva är som att säga durig durskala....

Hade jag sagt det?
Måste bara få förtydligat, menar du att en blues MÅSTE innehålla 12 takter för att få kallas blues och att mao allt som kan kallas blues bygger på 12 takter? Annars är det inte blues?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Bulgrim
Medlem

Inlägg av Bulgrim »

Perennial skrev:
mange skrev:
Perennial skrev: Vill du ha privatlektioner så får du nog betala för dem, precis som alla.
:lol: Du är många saker men en säljare är du dock inte...
Vem har sålt något?
Hahahahaha!
Och självklart ska Basmartin ha en lektion - den slarvern. Var betalar jag min andel? 8)

Japp, vass kille i klippen. Bara att lyckönska & hoppas vi får se mer av honom. (Hans fender ser dock konstig ut?!)

Den blå delen av tråden är helt fantastisk. Tack kära PB-invånare.
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Jo, den där killen fick upp mina ögon för Pleasure - Glide... Otroligt skönt sväng i den låten...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Hade jag sagt det?
Nu är det ju så att bluesen har sitt ursprung i dom arbetssånger som slavarna sjöng på fälten och att säga att själva bluesformen är fast stöpt i en 12-takters runda och att detta är ett måste för att klassas som blues är fel. Det är dock det vanligaste men icke på något sätt en fastlagd regel. På samma sätt är det vanligaste att man använder den hexatoniska skalan men det frångås också ofta. Bluesens ursprung är floddeltat runt Mississippi floden och har därefter utvecklats i olika riktningar och förändrats. Den förändringen har inte avstannat utan pågår fortfarande. Det finns 8-takters blues låtar, 16 takter och jag har till och med spelat någon 9-takters blues som någon av dom gamla blues hjältarna skrivit. Kommer tyvärr inte ihåg vem. Man kan inte ens säga att en blues måste innehålla 3 ackord utan här finns det också ett stort antal variationer. Men den vanligaste bluesen är definitivt baserad på en 12-takters runda där 3 ackord ingår. Det är dock ingenting som är skrivet i sten. Den tidiga blues var ibland inte ens taktbaserad utan väldigt flytande som mycket annan afrikansk musik.

Stort tack till alla att tonen varit hövlig vad det gäller detta. Ingen lynchmobb. Man löser inga konflikter genom att mobba. Fakta brukar vara ett bra vapen.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Hellboy skrev:

Hade jag sagt det?
Nu är det ju så att bluesen har sitt ursprung i dom arbetssånger som slavarna sjöng på fälten och att säga att själva bluesformen är fast stöpt i en 12-takters runda och att detta är ett måste för att klassas som blues är fel. Det är dock det vanligaste men icke på något sätt en fastlagd regel. På samma sätt är det vanligaste att man använder den hexatoniska skalan men det frångås också ofta. Bluesens ursprung är floddeltat runt Mississippi floden och har därefter utvecklats i olika riktningar och förändrats. Den förändringen har inte avstannat utan pågår fortfarande. Det finns 8-takters blues låtar, 16 takter och jag har till och med spelat någon 9-takters blues som någon av dom gamla blues hjältarna skrivit. Kommer tyvärr inte ihåg vem. Man kan inte ens säga att en blues måste innehålla 3 ackord utan här finns det också ett stort antal variationer. Men den vanligaste bluesen är definitivt baserad på en 12-takters runda där 3 ackord ingår. Det är dock ingenting som är skrivet i sten. Den tidiga blues var ibland inte ens taktbaserad utan väldigt flytande som mycket annan afrikansk musik.

Stort tack till alla att tonen varit hövlig vad det gäller detta. Ingen lynchmobb. Man löser inga konflikter genom att mobba. Fakta brukar vara ett bra vapen.

MVH//Jan
:tummenupp:
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

TDHP skrev:

Hade jag sagt det?
Måste bara få förtydligat, menar du att en blues MÅSTE innehålla 12 takter för att få kallas blues och att mao allt som kan kallas blues bygger på 12 takter? Annars är det inte blues?
Nej, det MÅSTE inte ha 12 takter för att vara Blues, men det är standard i stilen, enligt världslig överenskommelse.

Man borde specifiera om den INTE skulle ha 12 takter, därför är det bara dumt att säga Bluestolva.

Och ja, du måste respektera vissa riktlinjer, instrument, tempo etc för att en stil ska få behålla namnet.

Personligen är jag emot dessa termer, jag tycker att det är fel att säga att det är den stilen och det andra är det här...men om man väl är inne och snackar om stilar så måste man veta att du inte kan säga att Madonnas Like a Virgin är Salsa.....

På samma sätt är det inte fritt fram att kalla vadsomhelst för Blues om du ska börja nämna en stil.

Och i Blues så är standarden 12 takter per runda.

Fick du aldrig plugga "Stile-komposition" i Universitetet? Det är typ det första man får lära sig. För att en stil ska få sitt namn så måste den komponeras efter vissa "Recept", personligen tycker jag att det är dumt...Men....Det är inte mitt fel. En Bolero har ett recept, likaså en Tango eller en Shuffle. Blues är inget undantag.

PS: Jag gillar inte Blues så jag vet inte ens varför jag bryr mig.

That' s for me folks.
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Bulgrim skrev:
Perennial skrev:
mange skrev:
Perennial skrev: Vill du ha privatlektioner så får du nog betala för dem, precis som alla.
:lol: Du är många saker men en säljare är du dock inte...
Vem har sålt något?
Hahahahaha!
Och självklart ska Basmartin ha en lektion - den slarvern. Var betalar jag min andel? 8)

Japp, vass kille i klippen. Bara att lyckönska & hoppas vi får se mer av honom. (Hans fender ser dock konstig ut?!)

Den blå delen av tråden är helt fantastisk. Tack kära PB-invånare.
Ska Basmartin vara duktig basist/musiker?
...Hur ska jag veta det när han frågar vilken stil vissa saker tillhör.

Ni gör inte saker lätta ibland.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ja, jag håller ju då inte med om stora delar av det där...
Blues är nåt man har eller möjligen spelar, det går inte att lära sig på ett universitet! :wink:

Men då förstår jag hur du resonerar och kan återgå till att tycka annorlunda. Och fel hade jag ju då inte. :roll:
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Perennial skrev: Ska Basmartin vara duktig basist/musiker?
Det här är bland det bästa som någonsin skrivits på detta forum :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

...Hur ska jag veta det när han frågar vilken stil vissa saker tillhör.

Ni gör inte saker lätta ibland.
Jag visade exempel på blues med annat antal takter än 12, från senare än 1930 och ville veta din åsikt om hurvida du tyckte att det var blues eller inte. Jag frågade inte efter fakta, utan om din åsikt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

macahan skrev:
Det här är bland det bästa som någonsin skrivits på detta forum :D
Jag plussar på det. Helt fantastiskt kommentar. :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Lite research är aldrig fel i samband med kommunikation med andra.
Man kan lätt dra felaktiga slutsatser och fälla inte alltid så genomtänkta kommentarer och utlåtanden annars.
TDHP
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+

Inlägg av aleklint »

Hehe, ja denna tråden borde verkligen nomineras :lol:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
Backlund skrev:
Mark Kung Sthlm skrev:Han kan säkert inte lira till en bluestolva... :?
Vadå "bluestolva"? :shock:

Edith: Grym grabb!

Att säga "Bluestolva" är som att säga "En durig durskala" :roll:

Blues MÅSTE ha 12 takter per runda, annars är det inte ren Blues.

Gammalt begrepp.
Skönt att veta att detta inte är blues iaf. Det kan man ju annars lätt tro..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hu-otdZmC4E[/youtube]
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

Perennial skrev:
TDHP skrev:

Hade jag sagt det?
Nej, det MÅSTE inte ha 12 takter för att vara Blues, men det är standard i stilen, enligt världslig överenskommelse.

Man borde specifiera om den INTE skulle ha 12 takter, därför är det bara dumt att säga Bluestolva.

Och ja, du måste respektera vissa riktlinjer, instrument, tempo etc för att en stil ska få behålla namnet.

Personligen är jag emot dessa termer, jag tycker att det är fel att säga att det är den stilen och det andra är det här...men om man väl är inne och snackar om stilar så måste man veta att du inte kan säga att Madonnas Like a Virgin är Salsa.....

På samma sätt är det inte fritt fram att kalla vadsomhelst för Blues om du ska börja nämna en stil.

Och i Blues så är standarden 12 takter per runda.

Fick du aldrig plugga "Stile-komposition" i Universitetet? Det är typ det första man får lära sig. För att en stil ska få sitt namn så måste den komponeras efter vissa "Recept", personligen tycker jag att det är dumt...Men....Det är inte mitt fel. En Bolero har ett recept, likaså en Tango eller en Shuffle. Blues är inget undantag.

PS: Jag gillar inte Blues så jag vet inte ens varför jag bryr mig.

That' s for me folks.
Tack för lektionen Atlat!

Jag ska hälsa Mats Ronander det när vi repar torsdag/fredag! Han kommer - liksom jag - att bli mäkta imponerad av ditt djupa blueskunnande!

Tänk, här har man gått i flera decennier o spelat både 8- 12- och 16 taktersblueser i både 12/8, shuffle o bo-diddleygrooves... T.o.m. spelat in o gett ut plattor, som köpts av bluesfans... Bluesfestivaler har besudlats av denna orenhet - och Mats har väl t.o.m. fått diverse priser av okunniga bluesföreningar.
Djupt genant.

Än en gång TACK för att du bringat upplysning i vårt totala okunnighetsmörker!

TACK.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

And figge for the win.. Bibb är en hjälte! Fan va han lirar och sjunger!!!! AHHHHHHHHHH!!!! Vill gigga med han lika mycket nu som när jag såg honnom med Tommy på bas nere på lilla maria!! GALET bra!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
dereborn

Inlägg av dereborn »

Liten skrev:And figge for the win.. Bibb är en hjälte! Fan va han lirar och sjunger!!!! AHHHHHHHHHH!!!! Vill gigga med han lika mycket nu som när jag såg honnom med Tommy nere på lilla maria!! GALET bra!
Ja, BRA är han - men det är inte BLUES!

... och fan vet om han förtjänar att äga nåt instrument överhuvudtaget. Han har väl inte gått i universitet ens.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Perennial skrev:...Ni gör inte saker lätta ibland.
Men det gör verkligen du!

I know one when I meet one.
And you're one.
One of the biggest I ever met.
Ever.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

En av de finaste tidiga ickebluesinspelningarna av Blind Willie Johnson:

http://open.spotify.com/track/2P9nh9pTK96dE0b6NBbTSs
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

dereborn skrev: I know one when I meet one.
And you're one.
One of the biggest I ever met.
Ever.
Det där var på engelska, det betyder ungefär:

Jag känner igen en när jag stöter på en.
Och du är en.
En av de största jag någonsin stött på/mött någonsin.
Någonsin.
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:En av de finaste tidiga ickebluesinspelningarna av Blind Willie Johnson:

http://open.spotify.com/track/2P9nh9pTK96dE0b6NBbTSs
Obildad klantskalle.
Solklart.

Säkert inte heller gått i universitet och fått lära sig förtjäna ägandet av sitt instrument.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

dereborn skrev:
Liten skrev:And figge for the win.. Bibb är en hjälte! Fan va han lirar och sjunger!!!! AHHHHHHHHHH!!!! Vill gigga med han lika mycket nu som när jag såg honnom med Tommy nere på lilla maria!! GALET bra!
Ja, BRA är han - men det är inte BLUES!

... och fan vet om han förtjänar att äga nåt instrument överhuvudtaget. Han har väl inte gått i universitet ens.

Nej det är ju uppenbart! :lol:

"Water under the bridge" som fö är från samma platta "Spirit and the WHATCHAMACALLIT" är också ett bra exempel på hur Bibb inte fattat ett skit av vad det handlar om.. :mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Ok, nu räcker det. Det var underhållande ett par inlägg, men nu tycker jag det har gått lite långt. Så mycket sarkasmer behövs inte i en tråd. Vi vet var både du och han står i frågan.

Peace.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev:
bootsy skrev:
Geddy_Lee skrev:Det är väldigt roligt när folk är roliga utan att veta om det! :P :P :P
Den här tråden börjar nå nomineringsklass!
Indeed!

F.ö. kanske vi ska skramla till en privatlektion åt Martin?
:idea:

:tummenupp:

Lägger 5kr om man får se lektionen på youtube sen...
Jag lägger utan vidare adoooo en hundring! Youtube-krav , ofcourse.
Temat ska vara blues och smakfullhet...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar