Hyffsat lir för en 14 åring

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Rolig tråd!

Men kan vi inte sluta diskutera den exakta formen för en blues?

Det blir lätt lite larvigt när man ska definiera saker. Min erfarenhet från helt andra områden är att testuggande om definitioner är något man främst ägnar sig åt som nybörjare, ungefär som att unga högskolestuderande vill ha formler till allting. (Sen blir det svårt för studenterna ute i arbetslivet när det visar sig att i verkligheten finns inga färdiga formler, eller ens rätta svar).

Vid alla typer av sorteringar med fack så ramlar ju saker emellan. Eftersom en del - artister - vägrar hålla sig till formeln, utan friskt blandar blues med cajun (eller vad det nu kan vara), har fler/färre än 12 takter osv. Utan att förstå att de pajar det fina sorteringssystemet fullständigt... ;-)

Och så vill jag säga att jag uppskattar att Inti är kvar här på forumet. Född obotlig optimist som jag är, så tror jag att ett nätforum för människor som älskar ett visst ämne måste kunna inrymma duktiga basister, som också är besserwissrar med bestämda uppfattningar även om saker där de har fel... ;-)

På samma sätt som det i verkliga livet, IRL, blir det jäkligt tråkigt om alla tycker lika. Annars blir det ju som vissa urtråkiga sossebloggar där man bara får skriva inlägg om man håller med bloggaren och helst är SSU-medlem också - allt annat refuseras eller kortas ner till oinkännlighet. Vad är det man brukar säga - när alla tänker som chefen, är det ingen som tänker.

Men ett tips, du kanske inte ska ta allt så allvarligt, Perennial?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
bassplayer skrev:
f-bass skrev:
Perineum skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..
Detta är en klassiker!
Information kan vara begränsad men rätt.

Tex: Egyptierna byggde pyramiderna.

Begränsat...Men rätt för det.
Jo, men i ditt fall är den begränsad och felaktig. HELT annan sak....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Perennial skrev:
bassplayer skrev:
f-bass skrev:
Perineum skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..
Detta är en klassiker!

Det finns inga bevis för att egyptierna byggde pyramiderna!
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Perennial skrev:
bassplayer skrev:
f-bass skrev:
Detta är en klassiker!

Tössberg skrev: Bild
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:
Perennial skrev:
bassplayer skrev:
Hellboy skrev:
bassplayer skrev:Till min stora chock, förtvivlan och förvirring får jag läsa att min hjälte - tillika den påstådda bluesens kanske största gigant - Robert Johnson, sjöng och spelade musik i 30-talets Södern i tron att det var blues. Benämningen "blues" ingår t o m felaktigt i vissa låttitlar. Det mesta var blues kring Johnson som dog som 27-åring.

Men nu har tydligen universiteten omdefinierat denna musikstil varpå Johnson och andra 30-talshjältar fallit utanför ramen. Där ser man, ingenting går längre att ta för givet.

Hursomhelst finns det 29 låtar (några i ett par tagningar vilket ger 42 inspelningar) för den som vill inspireras av ickeblues av bästa sort.
Jag tror ärligt talat att Bach, Mozart, Beethoven och gubbarna skulle blivit förvånade om dom vetat om vad som lärs ut på musikskolorna ibland. Dom var rockers, punkare, som sket i reglerna allt som oftast. Dom körde på. Lika med dom gamla jazz och blues gubbarna. Regler är till för att brytas och även om man bryter mot lite regler då och då så är det fortfarande blues om känslan, soundet, hjärtat och tonvalet är rätt.

//J
Fast det vore ju rimligt om reglerna baseras på pionjärernas verk...
Men som sagt, ingenting går längre att ta för givet.
(80-90% Av all Blues är 12 takters...So what.

Att säga bluestolva är fortfarande onödigt)
Nej, det är fortfarande inte onödigt. En blues är en blues. En tolvtakters blues är en blues. En sju-fjärdedelstaktsblues på nio takter är en blues. En ros är en ros är en blues.
Jag frågade inte Tösen, det var ett påstående:

-80-90% Av all Blues är 12 takters...So what.

Att säga bluestolva är fortfarande onödigt.

Jag säger till när jag vill veta något.
HAHAHAH!!!! Du är så sjukt jävla otrevlig! Eller är det bara språkförbistring?!?
Du skrev nåt om att du är tvungen att prata 3 språk simultant dagarna igenom...kan det vara nåt liknande detta som är problemet??:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l7j-jS9Vuec[/youtube]

Allt kommer att bli ok...Jag lovar.
Problem med engelskan? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

f-bass skrev:
Perennial skrev:
bassplayer skrev:
f-bass skrev:
Detta är en klassiker!

Jo, men i ditt fall är den begränsad och felaktig. HELT annan sak....
Bra, du gör framsteg och pratar faktiskt, det respekterar jag och svarar utan ironi:

Varför är den felaktig? Jag påstår och kommer att påstå att 80-90% av all Blues är 12 takters och att det därför är onödigt att säga "Bluestolva"

Ett "klart ljus" en "varm eld" en "fet tjockis" och en "fyrhjulig-bil" som Hellboy sa är också ett bra exempel.

Var är felet?
gäst

Inlägg av gäst »

Inber, du brukar ha rätt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Felet är Inti att 80-90% av all blues INTE är 12-takters som du påstår.

80-90% av den blues DU HÖRT kanske är det, men eftersom du inte gillar genren och inte lyssnar på blues så misstänker jag att dina erfarenheter av blues är något begränsade.

Ge mig fakta i det hela från Schweitziska institutets Blues-avdelning så kan jag ändra mig uppfattning i den frågan....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Felet är Inti att 80-90% av all blues INTE är 12-takters som du påstår.

80-90% av den blues DU HÖRT kanske är det, men eftersom du inte gillar genren och inte lyssnar på blues så misstänker jag att dina erfarenheter av blues är något begränsade.

Ge mig fakta i det hela från Schweitziska institutets Blues-avdelning så kan jag ändra mig uppfattning i den frågan....
Okej då, hur tror du att det står till Parkas? 50/50?

Knappast. Men är öppen om någon kan bevisa att jag har fel med fakta.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Kan inte du själv komma med belägg för att blues består till av 80-90% tolvtaktersblues? Du blir mycket trovärdigare om du har källor, än om du själv bara hasplar ur dig saker.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hur kan du begära att vi ska motbevisa dina TEORIER med FAKTA?

Du började, du får bevisa först....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Okej, så här är det.

Under de första årtiondena av 1900-talet var bluesmusiken inte klart definierad i form av ackordväxlingar och antalet takter. Den numera konventionella 12-taktersbluesen blev en standard under 1930-talet. Förutom tolvtaktersbluesen finns det blueslåtar i åttataktersformat, såsom How Long Blues, Trouble in Mind och Big Bill Broonzy's Key to the Highway. Det existerar även 16-taktersblues, som Ray Charles instrumentala Sweet 16 Bars. Andra taktantal används ibland, som i Howling Wolfs 9-takters Sitting on top of the World. Oftast är grunden för sångtexten i en tolvtakters bluesmelodi baserad på en vanlig harmoniföljd i taktarterna 4/4 eller 2/4. Ackorden som associeras med en tolvtaktersblues är vanligen tre.

Inte för att Wikipedia alltid är nåt sanningsvittne, men jag tycker mig finna en hel del sanning här iaf...

http://en.wikipedia.org/wiki/Blues

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blues
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Tössberg skrev:Kan inte du själv komma med belägg för att blues består till av 80-90% tolvtaktersblues? Du blir mycket trovärdigare om du har källor, än om du själv bara hasplar ur dig saker.
Visst vore det nice att "haspla" ur sig saker och ha rätt?

Hade jag haft fel så hade någon sagt något baserat på fakta för länge sen men.....

Väntar på bevis, till dess...See ya. :wink:
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

TDHP skrev:Okej, så här är det.

Under de första årtiondena av 1900-talet var bluesmusiken inte klart definierad i form av ackordväxlingar och antalet takter. Den numera konventionella 12-taktersbluesen blev en standard under 1930-talet. Förutom tolvtaktersbluesen finns det blueslåtar i åttataktersformat, såsom How Long Blues, Trouble in Mind och Big Bill Broonzy's Key to the Highway. Det existerar även 16-taktersblues, som Ray Charles instrumentala Sweet 16 Bars. Andra taktantal används ibland, som i Howling Wolfs 9-takters Sitting on top of the World. Oftast är grunden för sångtexten i en tolvtakters bluesmelodi baserad på en vanlig harmoniföljd i taktarterna 4/4 eller 2/4. Ackorden som associeras med en tolvtaktersblues är vanligen tre.

Inte för att Wikipedia alltid är nåt sanningsvittne, men jag tycker mig finna en hel del sanning här iaf...

http://en.wikipedia.org/wiki/Blues" onclick="window.open(this.href);return false;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blues" onclick="window.open(this.href);return false;
Äntligen något vettigt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kom igen nudå Inti, presentera fakta!
Vi väntar!

Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Perennial skrev:
Tössberg skrev:Kan inte du själv komma med belägg för att blues består till av 80-90% tolvtaktersblues? Du blir mycket trovärdigare om du har källor, än om du själv bara hasplar ur dig saker.
Visst vore det nice att "haspla" ur sig saker och ha rätt?

Hade jag haft fel så hade någon sagt något baserat på fakta för länge sen men.....

Väntar på bevis, till dess...See ya. :wink:
Jag ifrågasätter bara ditt resonemang, och fortsätter ifrågasätta det eftersom jag inte är nöjd med trovärdigheten i svaren.
Blues i moll-tonart är ofta strukturerad i 16 takter istället för 12, ett exempel är St. James Infirmary Blues.
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

blackparkas skrev:Hur kan du begära att vi ska motbevisa dina TEORIER med FAKTA?

Du började, du får bevisa först....
Jättelätt:

Ett exempel: Min teori är att din jazz bas är blommig

Du skickar en bild, och bevisar med fakta att den faktiskt var svart.
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

blackparkas skrev:Kom igen nudå Inti, presentera fakta!
Vi väntar!
Moderatorn gjorde det åt mig.

Tack o hejdå.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Haha, det här är fanimig det roligaste jag har läst på länge. Vem behöver humorprogram när man har PB? :lol:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
Vi väntar!

Tack o hejdå.
??? Du har väl inte fått kicken ifrån ditt FEMTE nick?!?!?
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Samuel V skrev:Haha, det här är fanimig det roligaste jag har läst på länge. Vem behöver humorprogram när man har PB? :lol:
+(liggande åtta)
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Finns det läckageskydd för män?
Jag pissar nämligen snart på mig av garv.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Kan ingen kliva in och försvara stackars Perineum?!
Anyone??
Han är ju ett missförsått geni...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Perennial skrev:
Vi väntar!

Tack o hejdå.

Men det bestyrkte väl egentligen inte alls dina fakta, eller hur?

Nej, tills du motbevisar mig hävdar jag att du har fel.
Sådetså.

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

MikeO skrev:Finns det läckageskydd för män?
Jag pissar nämligen snart på mig av garv.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vasse go! :lol:
http://www.tena.nu/Documents/2_Region_N ... %20202.pdf
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar