Monster Cable...

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

inber skrev:En kabel har en kapacitans, som påverkar en magnetisk pickup som kopplas till den. Sen har den en helt obetydlig resistans och en förmodligen lika obetydlig induktans.

En bra kabel har alltså lägre kapacitans (=mindre diskantförlust) än en dålig.

Har man passiva mickar på basen och lång kabel, så hör man förmodligen skillnad i den översta diskanten. Det är rimligt och ett välkänt fysikaliskt fenomen som alla duktiga ingenjörer kan räkna på.

Att man skulle kunna höra skillnad för övrigt kommer ingen kunna få mig att tro. Inte ens under vapenhot.
Exactemente.

En bra kabel för mig är:
  • Bra kontaktdon som stål stryk och inte medverkar till glapp. Det är illa nog om jacket är dåligt men kabelkontakten ska inte bidra.

En skärm som är så tät att den inte släpper in yttre störningar, som tex lysrör, kylskåp, radiosändare etc.

En skärmkonstruktion som eliminerar eller minimerar mikrofoni. Jag hatar kablar som beters sig som en "plastslang" bara man tittar på den.

Ett ytterhölje som både är tåligt mot yttre våld men samtidigt ger en kabel som är smidig och flexibel.

Om basens elektronik är passiv är det viktigt att kabeln har låg kapacitans så att denna tillsammans med magnetpickupens induktans inte ger en filter-effekt som påverkar instrumentets höga frekvensinnehåll negativt.
    Detta har Lemme visat och matematiken är rätt enkel.
    http://buildyourguitar.com/resources/lemme/
    Titta speciellt på fig 3 & 4.
Vad man ser att vid ogynnsam kombination av pickupens induktans och kabelns kapacitans
så kan man få en peak som förstärker vissa frekvenser men rejält dämpar allt ovanför.
Jag gissar att det är detta som Ale benämner "harsh".
Vissa höga frekvenser blir lite "in your face" men får registret ovanför att ge ljudet den där
bristen av "transparens". Dvs en slöja över det som borde vara brilliansen.

Hög kabelkapacitans (sämre kabel, högre kapacitans) eller hög pickupinduktans (hetare pickup, högre induktans)
ger var för sig en sänkning av peak-frekvensen.

Det sämsta av världar är en kabel med mycket kapacitans och stor längd.

Men! Sen är det ju inte alltid man har lägen, eller ljudbild där detta spelar roll.

För övrigt anser jag att Monster Cables reklamavdelning bör förstöras.
Snacka om snake oil :wink:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

broder blues skrev:
inber skrev:En kabel har en kapacitans, som påverkar en magnetisk pickup som kopplas till den. Sen har den en helt obetydlig resistans och en förmodligen lika obetydlig induktans.

Har man passiva mickar på basen och lång kabel, så hör man förmodligen skillnad i den översta diskanten. Det är rimligt och ett välkänt fysikaliskt fenomen som alla duktiga ingenjörer kan räkna på.

Att man skulle kunna höra skillnad för övrigt kommer ingen kunna få mig att tro. Inte ens under vapenhot.
Om basens elektronik är passiv är det viktigt att kabeln har låg kapacitans så att denna tillsammans med magnetpickupens induktans inte ger en filter-effekt som påverkar instrumentets höga frekvensinnehåll negativt.
Titta speciellt på fig 3 & 4.[/list]

Vad man ser att vid ogynnsam kombination av pickupens induktans och kabelns kapacitans
så kan man få en peak som förstärker vissa frekvenser men rejält dämpar allt ovanför.
Vissa höga frekvenser blir lite "in your face" men får registret ovanför att ge ljudet den där

Hög kabelkapacitans (sämre kabel, högre kapacitans) eller hög pickupinduktans (hetare pickup, högre induktans)
Cool artikel, Broder Blues. Riktigt intressant. Han är ganska brutal när han med äkta ingenjörskunskap sågar all mojo och snake oil som ibland figurerar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

broder blues skrev:

Exactemente.

En bra kabel för mig är:
  • Bra kontaktdon som stål stryk och inte medverkar till glapp. Det är illa nog om jacket är dåligt men kabelkontakten ska inte bidra.

En skärm som är så tät att den inte släpper in yttre störningar, som tex lysrör, kylskåp, radiosändare etc.

En skärmkonstruktion som eliminerar eller minimerar mikrofoni. Jag hatar kablar som beters sig som en "plastslang" bara man tittar på den.

Ett ytterhölje som både är tåligt mot yttre våld men samtidigt ger en kabel som är smidig och flexibel.

Titta speciellt på fig 3 & 4.

Det sämsta av världar är en kabel med mycket kapacitans och stor längd.

Men! Sen är det ju inte alltid man har lägen, eller ljudbild där detta spelar roll.

För övrigt anser jag att Monster Cables reklamavdelning bör förstöras.
Snacka om snake oil :wink:
Japp.

http://www.thomann.de/se/sommer_cable_the_spirit.htm

+

2x http://www.thomann.de/se/neutrik_np_2_xb.htm
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Dum fråga kanske, men vad menar ni med "snake oil"?
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

mågis skrev:Dum fråga kanske, men vad menar ni med "snake oil"?
"Snake oil" är något man säger om produkter som lovar förbättring som inte finns. Ofta så är det svårt att bevisa det också.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Bild
Baics
Medlem

Inlägg av Baics »

Så var vi där igen ! Folk med alienöron brukar jag hänvisa till denna länk :http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html
Kom ihåg att killen pratar Hi-Fi och inte Elbas. En bas ger väl knappast ifrån sig frekvenser ens över 10 kHz så vi pratar ju LÅG frekvens. Artikeln borde göra slut på dessa diskussioner en gång för alla. Läs den !

Baics
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Baics skrev:Så var vi där igen ! Folk med alienöron brukar jag hänvisa till denna länk :http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html
Kom ihåg att killen pratar Hi-Fi och inte Elbas. En bas ger väl knappast ifrån sig frekvenser ens över 10 kHz så vi pratar ju LÅG frekvens. Artikeln borde göra slut på dessa diskussioner en gång för alla. Läs den !

Baics
Den länken tackar vi för!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Baics skrev:Så var vi där igen ! Folk med alienöron brukar jag hänvisa till denna länk :http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Baics
Nä, bara snack. Monsterkablar är bäst.

:D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

inber skrev:

Baics
Nä, bara snack. Monsterkablar är bäst.

:D
Det är ju inne att göra en pudel.. Jag hänger på. Finns dom med vattenkylning?
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar