Exactemente.inber skrev:En kabel har en kapacitans, som påverkar en magnetisk pickup som kopplas till den. Sen har den en helt obetydlig resistans och en förmodligen lika obetydlig induktans.
En bra kabel har alltså lägre kapacitans (=mindre diskantförlust) än en dålig.
Har man passiva mickar på basen och lång kabel, så hör man förmodligen skillnad i den översta diskanten. Det är rimligt och ett välkänt fysikaliskt fenomen som alla duktiga ingenjörer kan räkna på.
Att man skulle kunna höra skillnad för övrigt kommer ingen kunna få mig att tro. Inte ens under vapenhot.
En bra kabel för mig är:
- Bra kontaktdon som stål stryk och inte medverkar till glapp. Det är illa nog om jacket är dåligt men kabelkontakten ska inte bidra.
En skärm som är så tät att den inte släpper in yttre störningar, som tex lysrör, kylskåp, radiosändare etc.
En skärmkonstruktion som eliminerar eller minimerar mikrofoni. Jag hatar kablar som beters sig som en "plastslang" bara man tittar på den.
Ett ytterhölje som både är tåligt mot yttre våld men samtidigt ger en kabel som är smidig och flexibel.
Om basens elektronik är passiv är det viktigt att kabeln har låg kapacitans så att denna tillsammans med magnetpickupens induktans inte ger en filter-effekt som påverkar instrumentets höga frekvensinnehåll negativt.
Detta har Lemme visat och matematiken är rätt enkel.
http://buildyourguitar.com/resources/lemme/
Titta speciellt på fig 3 & 4.
så kan man få en peak som förstärker vissa frekvenser men rejält dämpar allt ovanför.
Jag gissar att det är detta som Ale benämner "harsh".
Vissa höga frekvenser blir lite "in your face" men får registret ovanför att ge ljudet den där
bristen av "transparens". Dvs en slöja över det som borde vara brilliansen.
Hög kabelkapacitans (sämre kabel, högre kapacitans) eller hög pickupinduktans (hetare pickup, högre induktans)
ger var för sig en sänkning av peak-frekvensen.
Det sämsta av världar är en kabel med mycket kapacitans och stor längd.
Men! Sen är det ju inte alltid man har lägen, eller ljudbild där detta spelar roll.
För övrigt anser jag att Monster Cables reklamavdelning bör förstöras.
Snacka om snake oil