The Hairy Bitch eller Woolly Mammoth Clone

Säljesannonser om tillbehör, effekter, strängar etc.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

The Hairy Bitch eller Woolly Mammoth Clone

Inlägg av groovyjr »

Ja, då var hon här - "The Hairy Bitch" eller min Woolly Mammoth clone som jag beställt av Albin på Moody Sound. Beställde denna i måndags vid 18-tiden och efter lite överläggande kom vi fram till hur jag ville ha det, i mitt fall blev det den lite mindre varianten som bara går att köra med extern strömförsörjning. Se nedan för mer info. I övrigt så ville jag ha den så lik originalet som möjligt inkl true bypass. Det som skiljer är att lampan som är blå sitter under istället för över rattarna och i mitt fall att den inte går att köra via batteri.

Fick infon att den var klar idag (1,5 dagar senare - imponerande) när jag satt på handledningsmöte med mitt exjobb, så efter mötet blev det rakta vägen via Moody och sen replokalen för en testkörning och jag säger bara Holy Moses, här är det en ångvält som drar fram - om man vill....

Blev iofs inte en jättetest men jag hann med några olika ljud, allt från en "ganska" tam fuzz till rena ångvälten. Med rattarna kan man ställa output totalt, eq som en tonkontroll, strypningen av rundgång och hur mycket fuzz man vill ha. Lite beroende på vilka inställningar man har så försvinner en del av grundbasen i ljudet men kranar man inte på för mycket och inte drar upp eq på fullt så bevaras basen i ljudet. Skulle nästan våga påstå att den inte stjäl någon bas alls om man inte kör extrema inställningar.

Hur låter den då helt allmänt?
Ja, Muse är väl det första man kommer att tänka på, men jag lyckades även få till riktigt Lemmy spräck och The Clash- should I stay or... utan att ratta något nämnvärt. Visst går det som jag tidigare nämnde att få till en uns fuzz utan att det blir "slap in the face" om man bara kranar på lite försiktigt. Men generellt skulle jag nog säga att denna pedal inte är till för den som inte vågar/vill märkas.

Min första tanke när jag drog på ganska rejält med fuzz var att det skulle funka utmärkt i en trio om gitarristen har solo och man riffar, för all basen fanns kvar plus det skitiga från fuzzen.

Hur ser den ut?
Min "The Hairy Bitch" ser ut så här just nu, men jag funderar på att lacka den eller klä den med päls. Ursäkta för dåliga mobilbilder.
BildBildBildBild
Hur vill du ha din bitch?

Vilka mått har den?
Standard utförandet går att driva med ett 9-volts batteri, vilket kräver en lite större låda med följande ca mått L: 11,5 cm B: 6,5 cm och H: 4 cm. Rattar och omkopplare sticker upp ytterligare ca 2 cm. Denna har svarta rattar för tonkontrollerna.

Den variant jag har som då inte går att köra med batteri utan bara standard 9-volts adapter typ Boss mfl håller följande mått: L: 11 cm B: 6 cm H: 3 cm på själva plåtlådan. Rattar och omkopplare sticker upp ytterligare ca 2 cm även här. Denna har vita rattar för tonkontrollerna. Vill ni ha denna variant måste ni aktivt välja det!

Vilka rattar och in-/utgångar har den?
The Hairy Bitch har följande rattar även om mina inte är namnad ännu:

Nag (tjat) - som är output volymen
Curves - eq/tonekontrollen
Shagg (toppskarv) - feedback kontroll
Hair - mängd fuzz

In-/utgångarna blir
Stick it here - input
2nd or A hole - output
Love inject - 9 volt

I told you - It's a Hairy Bitch!

Originalet heter rattarna följande på:
Output
Eq
Pinch
Wool

Ni kan ju namna dem hur ni vill

Kan jag prova den?
Absolut, den kommer att finnas med på Glanshammar för den som är intresserad att testa! :wink:

Går det att köpa den?
Det gör det, den beställs enbart via mig enligt överenskommelse med Albin. Antingen direkt på PB-träffen i Glanshammar eller via pm. Den levereras endast i rå polerad aluminium box. Detta då det är en clone och därför får ni själv designa eventuella konstverk.
Glöm inte att ange om du vill ha möjlighet att köra den via batteri eller inte.

Ja men priset då?
Den kommer att kosta 1000.- (billigaste klonen) plus eventuell frakt om man inte kan hämta den personligen. Fraktkostnaden är för närvarande 50.- alternativt 100.- om den ska skickas rekommenderat inom Sveriges gränser.

Slutomdömme:
Vad ska jag säga, denna pedal är precis det jag sökt efter när det gäller fuzz till basen. Inte så snäll, den märks och basen finns kvar i ljudet vid de flesta inställningar. Är helt övertygad om att den kommer märkas även med två stinna gitarrister och en livlig trummis :wink: Skulle vara kul att A/B testa den mot originalet men jag vågar nog sticka ut hakan och säga att den skillnaden är ytterst marginell om ens befintlig. Dessutom så är priset drygt en fjärdedel av originalet...
Kort sagt så är jag skitnöjd!
:twisted:
Senast redigerad av groovyjr den lör 26 mar 2011, 19:45, redigerad totalt 5 gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hm.... Hinner du månne få med en till Glanshammar ev.?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst
Kontot är inaktiverat

Re: The Hairy Bitch eller Woolly Mammoth Clone

Inlägg av Gäst »

groovyjr skrev:
Kan jag prova den?
Absolut, den kommer att finnas med på Glanshammar för den som är intresserad att testa! :wink:

PARKAS ___LÄS!!!
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

blackparkas skrev:Hm.... Hinner du månne få med en till Glanshammar ev.?
Kan jag prova den?
Den som söker skola finna, eller var du rädd för att det skulle stå nåt om fioler i det långa inlägget? ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

MEN JAG MENAR VÄL FÖR BÖVELEN SÅ JAG KAN KÖPA EN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

........använd reflex................... idiot!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Parkas jag kan kolla med Albin i morgon, han har butiken 50 meter från mig :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Näeh, skit i det.
Nu blev jag inge sugen längre.

Är faktiskt rätt nöjd med min MXR El GRande, men det är ingen effekt jag använder särskilt mycket tyvärr.
Resten av bandet stirrar på mig som om jag vore dum i huvudet när jag drar på den....

Edit: Men du kan ju fråga honom iaf och höra när jag senast måste bestämma mig....

Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Hur lugnt som, har du granden med till Glanshammar?
Hade varit kul att jämföra...

Känner för övrigt igen det i de flesta situationer, man stampar in pedalen och de andra stirrar. Själv brukar jag bara lägga upp ett stort smile när gitarristen börjar leta annat ljud för att sticka ut lite - hahaha!
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Nerverna utanpå idag Parkas?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

blackparkas skrev: Edit: Men du kan ju fråga honom iaf och höra när jag senast måste bestämma mig....
Absolut!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Roland skrev:Nerverna utanpå idag Parkas?

Inte då.
Men två stycken gammgubbar som inte bryr sig i att en mening kan mena mer än en sak är för mycket för en människa att stå ut med.....!

Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:

Inte då.
Men två stycken gammgubbar som inte bryr sig i att en mening kan mena mer än en sak är för mycket för en människa att stå ut med.....!

:lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
jazzanova
Medlem

Inlägg av jazzanova »

kan man få denna som byggsats också??
Eller e det bara byggd som gäller?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

jazzanova skrev:kan man få denna som byggsats också??
Tanken är att den bara finns som färdigbyggd men vem vet, det kanske går att lösa.
Dock kommer den inte komma upp via Moodys hemsida.
jockeseil
Medlem

Inlägg av jockeseil »

:D
Jävlar vad fint, har suktat efter en wooly mammoth ända sen videon till zvex demo av pedalen postades.
Går den bara att beställa fram till glanshammar, eller är det möjligt att beställa närmare den 25e? (fattig student...)
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

blackparkas skrev:

Inte då.
Du kan vara Gammgubbe, Lapppojke. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Pratar vi 900 färdig? Eller 900 för byggsatsen?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Tja!
Jag har en Mammuth-klon som jag tar 999kr för. Jag kan kanske ha den spelklar till Glanshammar om någon skulle vara intresserad! Se hemsidan för info.
/Birk
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

birk skrev:Tja!
Jag har en Mammuth-klon som jag tar 999kr för. Jag kan kanske ha den spelklar till Glanshammar om någon skulle vara intresserad! Se hemsidan för info.
/Birk
I bästa välmening... det kanske är bättre att du startar en egen säljtråd om denna pedalen. :)
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Liten skrev:Pratar vi 900 färdig? Eller 900 för byggsatsen?
groovyjr skrev:
jazzanova skrev:kan man få denna som byggsats också??
Tanken är att den bara finns som färdigbyggd men vem vet, det kanske går att lösa.
Dock kommer den inte komma upp via Moodys hemsida.
mvh Gubbe #3 :D

Spännande Groovy!! :tummenupp:
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

blackparkas skrev:Näeh, skit i det.

Är faktiskt rätt nöjd med min MXR El GRande, men det är ingen effekt jag använder särskilt mycket tyvärr.
Resten av bandet stirrar på mig som om jag vore dum i huvudet när jag drar på den....

Edit: Men du kan ju fråga honom iaf och höra när jag senast måste bestämma mig....
sådär reagerar mitt band också.. så fort man trampar till på MXR blowtorch och får lite "feeling" så glor dom på en som om dom sett ett ufo
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

johnne skrev:
blackparkas skrev:Näeh, skit i det.

sådär reagerar mitt band också.. så fort man trampar till på MXR blowtorch och får lite "feeling" så glor dom på en som om dom sett ett ufo
sådär reagerar min fru också.. så fort man trampar till på sänggaveln och får lite "feeling" så glor hon på en som om hon sett ett ufo

Kunde inte låta bli :mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Liten skrev: sådär reagerar min fru också.. så fort man trampar till på sänggaveln och får lite "feeling" så glor hon på en som om hon sett ett ufo

Kunde inte låta bli :mrhappy:

Hur var det Liten - du hade inga barn va!? :wink:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

jockeseil skrev::D
Jävlar vad fint, har suktat efter en wooly mammoth ända sen videon till zvex demo av pedalen postades.
Går den bara att beställa fram till glanshammar, eller är det möjligt att beställa närmare den 25e? (fattig student...)
Inga problem, det är bara att beställa när ekonomin tillåter. :wink:
Alltså går det att beställa senare.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Liten skrev:Pratar vi 900 färdig? Eller 900 för byggsatsen?
Läs Liten läs...
Den finns inte som byggsats (än så länge i alla fall) så det är 900.- färdigkopplad och klar! Sedan är det då möjligen frakten på 50.- som tillkommer.

Jag fick just mail av Albin och jag kommer ha några ex med till Glanshammar och dem blir det först till kvarn på om de inte är förbeställda.

Ett litet klargörande också, det blir standardmodell med den större lådan och batteridrift. Vill man ha den andra mindre lådan måste man aktivt välja detta.
Senast redigerad av groovyjr den tor 06 maj 2010, 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar