Sista thomannfrågan jag lovar! tror jag...

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Sista thomannfrågan jag lovar! tror jag...

Inlägg av MartinB »

:lol:

velat länge nu med att skaffa mig en kontra, men nu får det fasen vara nog. så frågan är, Thomans billigaste, http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111.htm, är den helt okej, eller ska man gå upp till någon lite dyrare modell?
/Martin
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Re: Sista thomannfrågan jag lovar! tror jag...

Inlägg av hiwatt »

Gunship skrev::lol:

velat länge nu med att skaffa mig en kontra, men nu får det fasen vara nog. så frågan är, Thomans billigaste, http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111.htm, är den helt okej, eller ska man gå upp till någon lite dyrare modell?
Äger inga Thoman bas, men frågan är vad ska du ha den till ?
Hur mycket tillbehör (nya strängar, mickar, ny stall...) är du bered o kosta på dig.
Att ha hemma som prydnad = perfekt
Att ha i replokalen o plonka på då o då = perfekt
Några akustiska gig då o då = perfekt
Tungt turnérande världen runt = inte perfekt

I vilket fall, jag tror att detta alternativ är en bra/billig/snabb leverans.
Sen har du alltid 30dar retur rätt hos Thoman.
Basen kan inte vara så dålig byggd att den faller isär på första gig.
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Äger själv en sån och är nöjd med den hittills. Som du kan läsa i en annan tråd så har jag fått problem på min att greppbrädan slagit sig och måste åtgärdas. Förmodligen dåligt exemplar eller något då jag inte hört någon annan som fått detta problem med sin. Skulle inte tveka att köpa en till likadan om jag behövde.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

De billigaste Thomann-kontrorna är väl kineser och det är nog pga klimatskillnader alltid lite större risk att billigt trä från Kina slår sig och spricker än att billigt trä från Europa gör det. Av det skälet skulle jag kanske hellre titta på de Europa-byggda kontrorna i så låga prislägen som det är fråga om här, annars tror jag inte byggkvaliteten skiljer så mycket. I nån annan tråd fanns väl en sammanställning över vilka Thomann-modeller som är kineser och vilka som är européer.

/Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

takar för svaren, jag ska främst ha den att lära mig spela på, sen att spela lite gig på. eftersom jag lyssnar mycket på jazz känns kontra som ett ganska bra komplement till elbasen. om det blir världsturne (:lol:) så tror jag att jag kan unna mig en ordentlig grej.

De som är byggda i europa är ganska mycket dyrare, så jag tror jag chansar på en av de kinesiska.

juste ja: cutaway verkar ju ganska bekvämt för en elbasist som jag, men det kanske man inte ska börja med eller? (man spelar ju sällan så högt, och det GÅR väl utan?)

tackar för svaren.
/Martin
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Cutaway tycker jag mest känns som en estetisk grej.
Jag har en kontra utan och en med. Man når lika långt på bägge.

Jag skulle köpt en beggad injusterad kontra med ok strängar och
kanske en mick på istället.
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Jag tycker iofs att en thomann duger bra, jag fick dock inhandla lite strängar och dylikt....

thomankontra 4700
lambert 600
kandypickisar 1000

6300 för en helt okiej basjävel är helt okej att börja med... hade iofs jättemycket hellre köpt den sköna slitna beggade basen som var ute för ett tag sen istället men tycker den jag har duger fint...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

jaså... så thomanns egna strängar och sånt är inget vidare?

och en mikrofon är en senare prioritet, om jag mot förmodan skulle spela jättesnart får jag väl ta en SM57/SM58 i toarulle eller hur det där budgetsättet nu vad.
/Martin
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Dom som sitter på är jävligt hårda och av stål... man kan lira på dom men det gör rätt ont... men jag lirade typ 3månader innan jag bytte.... lamberts kostar bara 600kr typ så jag skulle köra på dom och 57an osm du sa...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag ska förmodligen väldigt snart sälja en rumänsk kontra från 50-/60-talet i helträ med Shadow mik och preamp för strax under 10 tusen kr. Den behöver dock på lite sikt ett nytt stall eftersom det har gått av och är provisoriskt hoplimmat och förstärkt med beslag, men kontran är ändå fullt spelbar som den är. Sitter Pirastro Obligato-strängar på med hyfsat mycket liv kvar i.

Den ser ut så här (klicka för större bilder):

Bild Bild

Ursäkta smygreklamen. Tänkte bara att det kunde vara idé att nämna. Sannolikt mer kontra för pengarna än en kinesisk ångpressad plywood-kontra från Thomann.

/Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

ah, men priset är vad som sätter begränsningarna för studenter. jag kommer, om jag skramlar riktigt ordentligt upp i ungefär fem tusen, så jag skulle ha råd med en thomannkontra och ett set strängar, men inte mycket mer alls då.
/Martin
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Gunship skrev:ah, men priset är vad som sätter begränsningarna för studenter. jag kommer, om jag skramlar riktigt ordentligt upp i ungefär fem tusen, så jag skulle ha råd med en thomannkontra och ett set strängar, men inte mycket mer alls då.
OK, men frågan i inledningen av tråden är ju ifall du ska köpa en 5000 kr-kontra eller om du ska gå upp till en dyrare modell, så jag förutsatte att det fanns lite muskler bakom frågan. Nåja, jag ville i varje fall nämna detta nu i stället för att du skulle få syn på det sen, efter att du köpt en Thomann-kontra.

/Mats D
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:
Gunship skrev:ah, men priset är vad som sätter begränsningarna för studenter. jag kommer, om jag skramlar riktigt ordentligt upp i ungefär fem tusen, så jag skulle ha råd med en thomannkontra och ett set strängar, men inte mycket mer alls då.
OK, men frågan i inledningen av tråden är ju ifall du ska köpa en 5000 kr-kontra eller om du ska gå upp till en dyrare modell, så jag förutsatte att det fanns lite muskler bakom frågan. Nåja, jag ville i varje fall nämna detta nu i stället för att du skulle få syn på det sen, efter att du köpt en Thomann-kontra.

/Mats D
Bra tänkt :wink:
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

MatsD skrev:

/Mats D
iof. sant att jag frågade. mitt fel. snällt av dig.

10 tusen är för mycket för något som i alla fall måste ses som ett slags experiment. frågan var mer för att kolla om det är en okej modell, vilket det verkar vara? man får ju med ett billigt case (typ påse antar jag) och stråke ifall att, och så ska den visst vara justrerad ( jazz i mitt fall då, eftersom det är vad jag kommer spela på den...).

EDIT: kom på vad jag vill ha av en kontra:

Den ska hålla stämningen i alla fall ett par låtar

Den ska kunna låta tillsammans med akustiska instrument, typ gitarr. inte trumset.

har läst lite reviews och den verkar helt okej, speciellt med tanke på priset!
/Martin
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

hmm, det närmar sig beslut på vad som ska köpas, och funderade på om man kanske skulle beställa strängar i samband med kontran, om de är överkomliga. vad rekommenderas till nybörjare, men som ändå har lite valkar och styrka i fingrarna?
/Martin
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag vet inte om originalsträngarna är usla på en sån där Thomann-kontra men eftersom du vill vara ekonomisk så är mitt tips att vänta med strängar och ge originalsträngarna en chans först. Kontrasträngar är inte billiga. Tänk också på att många här inne är rockabilly-slappare och instinktivt tycker att stålsträngar är mördande och säger att du ska byta bara därför, men ska du spela jazz, blues, visa etc och inte rocka loss med brylcreme, tatueringar och eldsflammor, då är nog stålsträngar ändå mer standard än de gummisnoddar som slappare ofta föredrar.

/Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

aha, okej. jag tänkte fråga eftersom det brukar vara billigt där, speciellt "utan" frakt. tackar för alla svar :D
/Martin
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:Jag vet inte om originalsträngarna är usla på en sån där Thomann-kontra men eftersom du vill vara ekonomisk så är mitt tips att vänta med strängar och ge originalsträngarna en chans först. Kontrasträngar är inte billiga. Tänk också på att många här inne är rockabilly-slappare och instinktivt tycker att stålsträngar är mördande och säger att du ska byta bara därför, men ska du spela jazz, blues, visa etc och inte rocka loss med brylcreme, tatueringar och eldsflammor, då är nog stålsträngar ändå mer standard än de gummisnoddar som slappare ofta föredrar.

/Mats D
Ta ta ta ta där Mats...dra inte alla över en kam (brylkräm) :wink:
Jazz o blue...där slappar man oxå på kontran. Slappet kommer därifrån ju, det vet alla kontrabasist som kan sin historia. Slim and Slam, Willie Dixon, Big Crawford, Ransom Knowling....stora slappare !!! :wink:
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

rätta mig om jag har fel, men är inte alla slappinginslag betydligt mer "smakfulla" än smackandet alla tre minuterna av rockabillylåten?
/Martin
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Gunship skrev:rätta mig om jag har fel, men är inte alla slappinginslag betydligt mer "smakfulla" än smackandet alla tre minuterna av rockabillylåten?
Det är framför allt en smaksak OCH en annan slapstil.
Rockabilly slap används i första hand som rhythm slag. Anting på varje beat eller varannan.
I jazzen används slap som en förhöjare på melodin, en "tema" in i låten. Och kanske därför används inte Hela tiden. Men det finns exemple på motsatsen oxå i jazz. beroende på hur gammal jazz vi pratar om. En gång i tiden hade man inga förstärkerier o man var tvungen o slapa för att basen skulle höras.

http://www.youtube.com/watch?v=_FyV4H3n ... pAapGnzIZk

Han slapar i hela låten...det är jazz och inte swing.
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Gillar't, men lite väl gammalt för min smak. men okej, men går det att dra ett slapfill á la Minor Swing t.ex. på stål, eller är det fysiskt omöjligt?

tror jag skippar strängar såhär i början dock. en sak i taget här.
/Martin
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Gunship skrev:Gillar't, men lite väl gammalt för min smak. men okej, men går det att dra ett slapfill á la Minor Swing t.ex. på stål, eller är det fysiskt omöjligt?

tror jag skippar strängar såhär i början dock. en sak i taget här.
Minor swing, med mjuka stålsträngar isf eller senor (som det är säkert på orginalet). Om det är nu så att du vill planka Exakt vad han gör på basen. Inspelningen är nog från 1936 har jag för mig. Django på gitarren o Grapelli på fjolen.
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

tja, det var mer en fråga om det går, men att döma av ditt svar så verkar det behövas mjukare stålsträngar om man ska tro på vad epa sa. hursomhelst så får det vara tills senare, jag tror ändå jag kommer ha fullt upp att hitta längs halsen i början.
/Martin
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Gunship skrev:tja, det var mer en fråga om det går, men att döma av ditt svar så verkar det behövas mjukare stålsträngar om man ska tro på vad epa sa. hursomhelst så får det vara tills senare, jag tror ändå jag kommer ha fullt upp att hitta längs halsen i början.
Thoman basen är säkert en jätte klok investering för det du är ute efter. För att börja med iaf. Slå till du, du kommer säkert att vara jätte nöjd med inköpet.
Vem vet, den kanske kommer att passa din smak/krav/behov som ett handske :wink:
Thee SuspenderS

Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Gunship skrev:tja, det var mer en fråga om det går, men att döma av ditt svar så verkar det behövas mjukare stålsträngar om man ska tro på vad epa sa. hursomhelst så får det vara tills senare, jag tror ändå jag kommer ha fullt upp att hitta längs halsen i början.
Jag kom över ett set presto beggat här för 300 och lamberts är ju billiga, jag skulle nog lira på stålisarna annars... skulle nog inte köpa strägar annars... Det är bara att köra på dom som sitter på, sen leta runt lite..

Det var sjukt hårt och fett ljud i stålisarna, verkligen mos!! presto är mjukare/fetare.... lambert är ännu mjukare och fetare... men stålisarna var mest mos i...

Kuta in på jam och kolla, dom har nog nån eagle lär va snarlika strängar på dom... kanske...
Fuuzzzz.....
Skriv svar