velat länge nu med att skaffa mig en kontra, men nu får det fasen vara nog. så frågan är, Thomans billigaste, http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111.htm, är den helt okej, eller ska man gå upp till någon lite dyrare modell?
Äger inga Thoman bas, men frågan är vad ska du ha den till ?Gunship skrev:![]()
velat länge nu med att skaffa mig en kontra, men nu får det fasen vara nog. så frågan är, Thomans billigaste, http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111.htm, är den helt okej, eller ska man gå upp till någon lite dyrare modell?
OK, men frågan i inledningen av tråden är ju ifall du ska köpa en 5000 kr-kontra eller om du ska gå upp till en dyrare modell, så jag förutsatte att det fanns lite muskler bakom frågan. Nåja, jag ville i varje fall nämna detta nu i stället för att du skulle få syn på det sen, efter att du köpt en Thomann-kontra.Gunship skrev:ah, men priset är vad som sätter begränsningarna för studenter. jag kommer, om jag skramlar riktigt ordentligt upp i ungefär fem tusen, så jag skulle ha råd med en thomannkontra och ett set strängar, men inte mycket mer alls då.
Bra tänktMatsD skrev:OK, men frågan i inledningen av tråden är ju ifall du ska köpa en 5000 kr-kontra eller om du ska gå upp till en dyrare modell, så jag förutsatte att det fanns lite muskler bakom frågan. Nåja, jag ville i varje fall nämna detta nu i stället för att du skulle få syn på det sen, efter att du köpt en Thomann-kontra.Gunship skrev:ah, men priset är vad som sätter begränsningarna för studenter. jag kommer, om jag skramlar riktigt ordentligt upp i ungefär fem tusen, så jag skulle ha råd med en thomannkontra och ett set strängar, men inte mycket mer alls då.
/Mats D
iof. sant att jag frågade. mitt fel. snällt av dig.MatsD skrev:OK, men frågan i inledningen av tråden är ju ifall du ska köpa en 5000 kr-kontra eller om du ska gå upp till en dyrare modell, så jag förutsatte att det fanns lite muskler bakom frågan. Nåja, jag ville i varje fall nämna detta nu i stället för att du skulle få syn på det sen, efter att du köpt en Thomann-kontra.Gunship skrev:ah, men priset är vad som sätter begränsningarna för studenter. jag kommer, om jag skramlar riktigt ordentligt upp i ungefär fem tusen, så jag skulle ha råd med en thomannkontra och ett set strängar, men inte mycket mer alls då.
/Mats D
Ta ta ta ta där Mats...dra inte alla över en kam (brylkräm)MatsD skrev:Jag vet inte om originalsträngarna är usla på en sån där Thomann-kontra men eftersom du vill vara ekonomisk så är mitt tips att vänta med strängar och ge originalsträngarna en chans först. Kontrasträngar är inte billiga. Tänk också på att många här inne är rockabilly-slappare och instinktivt tycker att stålsträngar är mördande och säger att du ska byta bara därför, men ska du spela jazz, blues, visa etc och inte rocka loss med brylcreme, tatueringar och eldsflammor, då är nog stålsträngar ändå mer standard än de gummisnoddar som slappare ofta föredrar.
/Mats D
Det är framför allt en smaksak OCH en annan slapstil.Gunship skrev:rätta mig om jag har fel, men är inte alla slappinginslag betydligt mer "smakfulla" än smackandet alla tre minuterna av rockabillylåten?
Minor swing, med mjuka stålsträngar isf eller senor (som det är säkert på orginalet). Om det är nu så att du vill planka Exakt vad han gör på basen. Inspelningen är nog från 1936 har jag för mig. Django på gitarren o Grapelli på fjolen.Gunship skrev:Gillar't, men lite väl gammalt för min smak. men okej, men går det att dra ett slapfill á la Minor Swing t.ex. på stål, eller är det fysiskt omöjligt?
tror jag skippar strängar såhär i början dock. en sak i taget här.
Thoman basen är säkert en jätte klok investering för det du är ute efter. För att börja med iaf. Slå till du, du kommer säkert att vara jätte nöjd med inköpet.Gunship skrev:tja, det var mer en fråga om det går, men att döma av ditt svar så verkar det behövas mjukare stålsträngar om man ska tro på vad epa sa. hursomhelst så får det vara tills senare, jag tror ändå jag kommer ha fullt upp att hitta längs halsen i början.
Jag kom över ett set presto beggat här för 300 och lamberts är ju billiga, jag skulle nog lira på stålisarna annars... skulle nog inte köpa strägar annars... Det är bara att köra på dom som sitter på, sen leta runt lite..Gunship skrev:tja, det var mer en fråga om det går, men att döma av ditt svar så verkar det behövas mjukare stålsträngar om man ska tro på vad epa sa. hursomhelst så får det vara tills senare, jag tror ändå jag kommer ha fullt upp att hitta längs halsen i början.