Ny kontra! Fråga!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Ny kontra! Fråga!

Inlägg av MartinB »

Nu har jag äntligen skaffat mig en kontra, en Thomann 111 köpt av egnater här på forumet. apglad jag är att äntligen ha en!

dock så var det en liten detalj som överraskade både mig och egnater. så lämpligt när man just ska till och köpa/sälja en bas märktes det första när han öppnade caset att det var en lite glipa i klacken, ca 1mm mellan underlocket och klacken.

vi blev inte kloka på hur det kunnat ske, för underlocket är HELT rakt, men ändå är klacken för kort. verkar som om den har krympt. fernissan har släppt något en centimeter upp också. antingen har klacken krympt eller så håller limmet på att släppa.

då jag ändå farit tvärs över land och sjö köpte jag ändå, eftersom basisten i min pappas band hade löst problemet själv. praktisk man, som limmade sin hals med tvåkomponentslim och drog en fet jävla skruv tvärs igenom allt.

men jag tänkte att här på PB tror jag mig ha läst inlägg där folk totalratar allt annat än lim gjort på djur och annan god mat. jag frågar mig därför först: av vilken anledning? eftersom det är en billig bas funderar jag nästan på att göra samma sak själv. kanske med något djur istället för karlssons klister...

och andra frågan, hur allvarligt är det? bör jag stränga ner omedelbart och lämna in eller är det bara att köra tills det släpper om ett par år?

EDIT: ändrade trådens namn.

Bild

Bild
/Martin
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Att det släpper mellan halsklacken och den överskjutande delen av bakstycket påverkar nog knappast hållfastheten alls. Antingen lever man med det eller så försöker man lägga i nåt plastiskt trä i skarven och betsa och lacka om man tror sig om att kunna få det snyggt. Att dra i en stor skruvjävel skulle jag däremot avråda från, dels behövs det inte, dels ser det fult ut och dels finns risk att något spricker på allvar om du gör det.

/Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

MatsD skrev:Att det släpper mellan halsklacken och den överskjutande delen av bakstycket påverkar nog knappast hållfastheten alls. Antingen lever man med det eller så försöker man lägga i nåt plastiskt trä i skarven och betsa och lacka om man tror sig om att kunna få det snyggt. Att dra i en stor skruvjävel skulle jag däremot avråda från, dels behövs det inte, dels ser det fult ut och dels finns risk att något spricker på allvar om du gör det.

/Mats D
jaså, fast jag tänkte om det skulle vara så att halsen håller på att släppa. det var det som hände pappas kompis, och då när han reparerade så passade han på att skruva tvärs genom klacken ner till kroppen, så att säga.

anledningen till att jag är lite förbryllad är att bakstycket är HELT rakt, det går verkligen inte att böja in så att det passar igen, och det är gjort av plywood, så det är inte precis böjlig, snarare skithårt.

tackar för svar!
/Martin
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Det är ju möjligt att halsen håller på att släppa men halsen hålls ju inte fast där utan det är väl en spont och en not som håller den på plats på allvar och så lim så att halsen inte ska gå att dra ut ur sitt "spår". Det är ju inte säkert att det är halssläpp heller, kan bara vara träet som inte är av absolut mest vältorkade kvalitet och som krymper lite vartefter det torkar. Om det inte ser ut som halsen håller på att släppa nån annanstans länge infästningen så tror jag på sistnämnda förklaring.

/Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

okej, nej det ser inte ut som om den håller på att släppa någon annantstans. det som understryker krympningsförklaringen är att det ser verkligen ut som om klacken blivit kortare, inte att den har släppt. tackar för hjälp.
/Martin
egnater
Medlem

Inlägg av egnater »

psykopatsak skrev:okej, nej det ser inte ut som om den håller på att släppa någon annantstans. det som understryker krympningsförklaringen är att det ser verkligen ut som om klacken blivit kortare, inte att den har släppt. tackar för hjälp.
Hoppas det löser sig med lagningen! Och lycka till med lirandet :)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

egnater skrev:
psykopatsak skrev:okej, nej det ser inte ut som om den håller på att släppa någon annantstans. det som understryker krympningsförklaringen är att det ser verkligen ut som om klacken blivit kortare, inte att den har släppt. tackar för hjälp.
Hoppas det löser sig med lagningen! Och lycka till med lirandet :)
det ska nog gå bra. lirar för fullt, kul men svårt!
/Martin
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Anledningen att man ska ha djurlim är att när det går sönder så är det oftast limmet som ger sig(= skitenkelt att laga) ist för att träet bryts i bitar(= pisssvårt och svindyrt att laga)

som det såg ut där kan du nog glatt spela vidare men håll koll på ifall det vidgar sig. eller så fixar du lite djurlim(100kr) och petar dit och gör bruk av nån slags skruvtving. och inga skruvar -ställer bara till det. du får sprickor och det blir fult och osäljbart.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

criss skrev:Anledningen att man ska ha djurlim är att när det går sönder så är det oftast limmet som ger sig(= skitenkelt att laga) ist för att träet bryts i bitar(= pisssvårt och svindyrt att laga)

som det såg ut där kan du nog glatt spela vidare men håll koll på ifall det vidgar sig. eller så fixar du lite djurlim(100kr) och petar dit och gör bruk av nån slags skruvtving. och inga skruvar -ställer bara till det. du får sprickor och det blir fult och osäljbart.
okej. har ju inga gig på ett låångt tag, så det är nog ingen fara...
/Martin
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem

Inlägg av Apetronic »

criss skrev:Anledningen att man ska ha djurlim är att när det går sönder så är det oftast limmet som ger sig(= skitenkelt att laga) ist för att träet bryts i bitar(= pisssvårt och svindyrt att laga)

Håller helt med ovan ang djurlim (laga trä vs laga limfog.) Vitlim/plastlim kan du laga _en_ gång med, djurlim kan du laga/justera i all oändlighet =)
Ytterligare anledning att välja hudlim är att hudlim följer med trät på på samma sätt som resten av alla limfogar på instrumentet (om det är djurlim dom använt dvs) när trät krymper/expanderar pga värme/fukt mm.

Det jag kan tänka mej skulle kunna bli ett problem är det börjar "skorra" i glipan, dvs att du får missljud pga att trät vibrerar/klapprar i glipan (ingen stort problem så länge du inte kör uppmickat och riktigt hög volym kan misstänkas).

Jag skulle nog personligen försöka laga glipan så att den inte "drar iväg" ytterligare. Försök få ner lim hela vägen i glipan och lägg tryck på lagningen med en tving + ett spännband ... det borde göra susen =)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

skorrar kan det inte. locke är ju av plywood, så det rör sig inte en nanometer även om en elefant skulle sätta sig på den. det är ju just det som är så konstigt. jag ska se om jag kan hitta bättre kamera så jag kan visa hur konstigt det verkligen är...
/Martin
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem

Inlägg av Apetronic »

psykopatsak skrev:skorrar kan det inte. locke är ju av plywood, så det rör sig inte en nanometer även om en elefant skulle sätta sig på den. det är ju just det som är så konstigt. jag ska se om jag kan hitta bättre kamera så jag kan visa hur konstigt det verkligen är...
oj! .. jobbigt med elefanter på basen! :lol:

Kan i värsta fall vara kina-syndromet, dvs halsmaterialet har inte vart ordentligt torkat när dom byggde instrumentet (ska ner till ungef 12% fuktighet, ref: bontracasso). Vilket gjort att materialet har dragit sej i efterhand och skapat ökat spänning i fogen vilket resulterat i limsläpp.

Men det är svårt att se på bilderna, ös på med bilder(gärna från motsatt sida åxå), kameran är ok men det är oskärpa (använd stöd när du fotar).
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

kameran är min mobilkamera ;)

ska haffa brorsans systemkamera, och sen ska det bli grejer det!
/Martin
Skriv svar