ALLT FIXAT - Halsfix - lackfråga + inpassning + logga köpes

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

ALLT FIXAT - Halsfix - lackfråga + inpassning + logga köpes

Inlägg av engson »

I tron att jag köpt en bättre begagnad hals på Ebay, blev jag lätt förvånad när jag öppnade paketet och finner en sprillans ny och helt obehandlad hals.
Nu var ju tanken att den nya halsen skulle matcha den fina kropp som jag bytt till mej av Parkas (som kört med den efter husvagnen en semestervecka i vintras).

Kroppen är alltså relicad, men halsen ny. Hur gör jag nu?
Kan man lacka med lite färgpigment i? Betsa den först?
Idéer till greppbrädan i rosewood? Ska jag olja in den eller hur gör man med nya halsar?

Eller är det nån som vill byta en redan inspelad hals mot en tysk oskuld (inkl stämmisar)?
Senast redigerad av engson den sön 20 jun 2010, 22:46, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Olja
Medlem

Inlägg av Olja »

Är det en J eller P kan jag vara intresserad av att köpa den!
Keep it simple, less is more!
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Olja skrev:Är det en J eller P kan jag vara intresserad av att köpa den!
Det är en P, men jag vill nog inte sälja den, om jag inte får en annan i inbyte! ;)
Eller om det dyker upp nån som vill sälja en annan phals till mej...
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Jag borde inte hålla på med detta. Saknar utrustning, kunskap och uthållighet.
När jag provmonterar halsen på JD-kroppen, så passar inte hålen. Det skiljer en dryg cm. Är det bara att borra nya i kroppen, för jag antar att halsen måste ända in i klacken?!
ELLER
Finns det nån hjälpsam själ på forumet som (gärna mot ersättning) kan hjälpa mej att lacka och sätta dit möget på korrekt vis?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

engson skrev:Jag borde inte hålla på med detta. Saknar utrustning, kunskap och uthållighet.
När jag provmonterar halsen på JD-kroppen, så passar inte hålen. Det skiljer en dryg cm. Är det bara att borra nya i kroppen, för jag antar att halsen måste ända in i klacken?!
ELLER
Finns det nån hjälpsam själ på forumet som (gärna mot ersättning) kan hjälpa mej att lacka och sätta dit möget på korrekt vis?
Hör med Christian O. på Unicorn.
Och har inte han tid så kanske hans kompis Nils Karlsson som bygger gitarrer kan hjälpa dig.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

engson skrev:Jag borde inte hålla på med detta. Saknar utrustning, kunskap och uthållighet.
ELLER
Oppmanna är ju inte ens en timme från verkstan! :D

Nils är ännu närmre faktiskt. :tummenupp:
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Jag kan inte lacka men jag fixa hålen på halsen åt dig.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

unicornbass skrev:
ELLER
Oppmanna är ju inte ens en timme från verkstan! :D

Nils är ännu närmre faktiskt. :tummenupp:
Då är det bara att tuta iväg söderut engson! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Tack för tips och generösa erbjudanden, men nu är bas i delar hos en annan forumbroder, som var snabb med PM i morse!

Det som saknas nu för att få basen i skick för kyrka och rockscen... är en schysst logga i vattendekals-format. Tips och säljerbjudande mottages tacksamt! Kanske det finns nån jesuslogga kvar?
Kanske det rent av finns nån som kan nyproducera?
I så fall gärna åt fenderish-hållet. Antingen på jesus/blues/rock/jazz-tema eller nån kul variant av "engson bass guitar" eller liknande! 8)
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Har för mig att knedy och mumin har haft Jesus-loggor. Den syns här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=19446
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

alexon skrev:Har för mig att knedy och mumin har haft Jesus-loggor. Den syns här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=19446
Tack!
Jag kollar med dom...
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Jag har nog några fläder-loggor liggandes-
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Peavey Dude skrev:Jag har nog några fläder-loggor liggandes-
Tack, men jag tror inte det passar med Fläder Nutrition på denna...
Hellre en Faith Based då... eller en 'Engson Blues Bass'... 8)

Borde väl finnas nån som kan göra en sån till mej? Eller måste jag utlova whiskey igen... :wink:
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Jag har en Fender Precision logga liggandes, men den kanske är för alldaglig?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Zyrran skrev:Jag har en Fender Precision logga liggandes, men den kanske är för alldaglig?
Kan funka i nödfall, men kroppen är egentligen en jazzkropp.
Har gjort en tråd i "Köpes" istället. Innan jag får moderaterna på mej... :wink:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=36639&highlight=
Skriv svar