MatsD skrev:
Liknelsen med pianot haltar också lite för ett piano har med sitt upplägg av vita och svarta tangenter ett naturligt visuellt orienteringssystem.
Liknelsen syftade till att om man lär sig spela men hjälp av hjälpmedel som normalt inte finns på instrumentet, så kommer det en uppförsbacke till så fort hjälpmedlet försvinner.
Jag tycker inte man ska avråda nån från att sätta prickar på kontran bara. Jag har lirat bas och gitarr i över 30 år och börjhade lira kontra för ett tag sedan och kan säga att detta hade gått oändligt mycket långsammare om jag skulle behövt göra det på det "rätta" sättet. Samma sak med bandlös elbas, utan bandlinjer hade jag nog aldrig tagit upp det och idag älskar jag att lira bandlöst.
Visst, är bra för unga nybörjare, men när det rekommenderas att sätta dit prickar istället för att lära sig hitta på basen genom positioner, så ser inte jag det som en hjälp, utan snarare som en begränsning i det långa loppet. Vilket man måste vara medveten om.
Man kan ju också ifrågasätta vem som utvecklat att använa öronen mest som det talas om ovan, den som gått i skola och fått det mesta serverat på papper eller autodidakten som lärt sig allt han kan genom att lyssna på andra musiker och lista ut hur de gör?
Finns ingen motsättning i det dock. En blandning av båda är bäst.
Så man ska vara försiktig med att tala om att "så där ska du inte göra, aja-baja, då är du inte seriös med ditt spelande" och mer ha attityden att "funkar det för dig så kör på".
/Mats D
Samtidigt ska man vara försiktig med att ge råd om man inte har tillräcklig kunskap om ett ämne. Visst, man gör som man vill, det handlar dock inte om att trycka ner folk och säga "att du gör fel för att det ska inte vara så", utan ge råd och tips som hjälper i längden. Blir otroligt mycket lättare om man lär in sig Simandl eller Rabbath-systemet och då hittar man tonerna med hjälp av handpositioner och då behövs det inga prickar, tro mig. På köpet för man en sund och vettig fingersättning, vilket man kanske inte får om man bara kör med prickar, eftersom det funkar ändå.
Ang rockabilly med baseballgrepp; baseballgreppet funkar till rockabilly och tusen andra grejer, men psykopatsak är inne på jazz och det blir ju helt vansinnigt att spela med baseballgreppet då, t ex. Annars så är det helt ok att spela med det greppet när helst det passar.
edit: lade till en quote