frågor ang. spela kontra nu också

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Låt muskelminnet och örat bli din bästa vän när du lär dej kontra! Efter att ha undervisat i mer än 30 år vet jag att det bara finns tre regler, nämligen
öva, öva och öva. Anledningen till taskig intonation beror i de flesta fall på att man inte systematiskt övat i de olika lägen/positioner som finns där under handen.
Grunderna lär man sej bara genom att nöta systematiskt, helst med stråke för att spetsa till intonationen. (därav en av orsakerna till att vissa basister spelar småsurt ibland, dom övar inte med stråke.) Att öva genom att jamma, "noodla" och planka låtar och basgångar är en nödvändighet det också men vill man lära sej spela rent så gäller skal- och lägesövningar. ok, ok jag ger mej , här är en bild på Edgar Meyer med dots Bild
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Re: frågor ang. spela kontra nu också

Inlägg av basmartin »

MatsD skrev:
Liten skrev:Prickarna är kanske ok till en början.. men sen är de bara i vägen.
Se till att öva upp dina öron och händer.. att intonera bra på kontra och bandlös bas kräver öva.. så är det bara..
Jag tycker det där är en lite konservativ inställning. Bandlinjer på bandlös elbas och prickar på en kontra är till stor hjälp, och visuella hjälpmedel hindrar inte att man använder öronen, bara att man tar in det man gör med ett sinne till. Många även duktiga jazzkontrabasister har dessutom en ofta plågsamt vissen intonation i de lite högre registren, så lite prickar skulle nog inte skada där. Hur prickar kan vara i vägen begriper jag inte riktigt heller. Och vill man att det inte ska kännas alls så kan man ju använda inlägg i stället.

/Mats D
De som har vissen intonation spelar så för att de gillar det plus att de kanske inte orkar öva så att det blir perfekt. Finns hur många basister som helst som kan spela rent i tumläget.

Jämförelsen med bandlös elbas haltar lite, halsen är ju vanligtvis längre på en elbas och då får man inte det referenspunkten som man har på kontra, därav större behov av prickar/linjer.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

aleklint skrev:
basmartin skrev:Markeringar ska förresten inte behövas, öva in de olika Simandl-positionerna eller ev Rabbath, så är det lugnt sedan, förutom kanske finslipning av intonationen.
+1

Markeringar är bara ivägen, gör som martin säger och lär dig positionerna istället. :)
Återigen är jag nyfiken på hur markeringar kan vara i vägen??? Det är väl ingen som slår i spikar eller trycker dit gamla tuggummin eller nåt. Mina markeringar är så tunna att de knappt känns, än mindre är de i vägen. Däremot är det till STOOOOR hjälp. Jag skulle inte på några villkor vilja spela kontra utan dem.

Och beträffande basmartins kommentar om jämförelse mellan kontra och elbas så gjorde jag mer en jämförelse INOM samma instrument och menar apå samma sätt som i föregående stycke att jag inte på några villkor skulle vilja spela bandlös elbas utan bandlinjer eller åtminstone prickar i läge 3, 5, 7, 9 och 12. Med bandlinjer går det som en dans att spela och att växla mellan bandad och bandlös.

Konservativa tankar om hur man SKA göra och att allt som förenklar är fusk och fel medför bara att folk inte fortsätter spela. Det är ju inte bara när det gäller hur man ska traktera instrumentet som man slår folk i huvet med regelboken - många tycker ju också att alla ska sitta och traggla teori och kyrkotoner och öva skalor och teknikövningar, annars spelar man inte på riktigt. Men sånt kan ju ta död på även den mest kreatives musikintresse.

Tvärtom tycker jag man ska göra allt man kan för att dels göra det så enkelt för sig som möjligt att spela och dels göra det så roligt för sig som möjligt. Om man sedan under resans gång upptäcker att man behöver utveckla sin spelteknik eller lära sig mer teori, då får man en naturlig motivation för detta och då blir också detta roligt.

Däremot kan jag hålla med Bontracasso om att öva är a och o. Bara genom att spela på instrumentet och försöka lära sig sånt man hör omkring sig som man gillar kan man utvecklas och bli bättre. Men ju mer motiverad man är desto oftare plockar man upp instrumentet. Och för de allra flesta blir motivationen starkare om det man över på är nåt man tycker är jävligt bra, t ex nån låt av nån artist man gillar, jämfört med om nån sätter fram en bok med kvint- och kvartscirklar, och en komplett karta över samtliga modala skalor i alla tonarter och sår igång en metronom.

/Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

mats, traggla kyrkotonarter gör jag till och från för att inte glömma bort dem. (saknar band där de används, se sig)

och kontra vill jag banne mig lära mig spela ordentligt, så jag är inte så sugen på markeringar i första taget.
/Martin
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+

Inlägg av aleklint »

Till MatsD:

Jag menade inte så mycket att dom är fysiskt ivägen, mer att dom är ivägen för att lära sig spela kontrabas. Om man kan spela i position, tex. simandl, så behöver man ju inte fundera över det mer.. Dessutom slipper du ju titta på greppbrädan hela tiden, kan läsa noter, dina medmusiker, osv. Det är ju inte direkt partikelfysik det handlar om att lära sig, man förstår systemet på en timme om man tittar på det. Sen gäller det att öva, och åter öva.

Sen är det ju en annan aspekt, är ju att som kontrabasist får man ofta spela på lånade instrument, tex. när man flyger till spelningar osv. Då är det rätt skönt att kunna spela utan prickar på greppbrädan.

Men, mats, var och en får göra precis som dom vill, om du vill ha markeringar på greppbrädan och tycker att det är bra, då får du det. :)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Men jag förstår dem som inte har tid/ork att spela så mycket kör med markeringar. men om man som jag vill kunna spela på vilken 3/4 kontra som helst så är det nog bättre utan.
/Martin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

MatsD skrev:
aleklint skrev:
basmartin skrev:Markeringar ska förresten inte behövas, öva in de olika Simandl-positionerna eller ev Rabbath, så är det lugnt sedan, förutom kanske finslipning av intonationen.
+1

Markeringar är bara ivägen, gör som martin säger och lär dig positionerna istället. :)
Återigen är jag nyfiken på hur markeringar kan vara i vägen??? Det är väl ingen som slår i spikar eller trycker dit gamla tuggummin eller nåt. Mina markeringar är så tunna att de knappt känns, än mindre är de i vägen. Däremot är det till STOOOOR hjälp. Jag skulle inte på några villkor vilja spela kontra utan dem.

Och beträffande basmartins kommentar om jämförelse mellan kontra och elbas så gjorde jag mer en jämförelse INOM samma instrument och menar apå samma sätt som i föregående stycke att jag inte på några villkor skulle vilja spela bandlös elbas utan bandlinjer eller åtminstone prickar i läge 3, 5, 7, 9 och 12. Med bandlinjer går det som en dans att spela och att växla mellan bandad och bandlös.

Konservativa tankar om hur man SKA göra och att allt som förenklar är fusk och fel medför bara att folk inte fortsätter spela. Det är ju inte bara när det gäller hur man ska traktera instrumentet som man slår folk i huvet med regelboken - många tycker ju också att alla ska sitta och traggla teori och kyrkotoner och öva skalor och teknikövningar, annars spelar man inte på riktigt. Men sånt kan ju ta död på även den mest kreatives musikintresse.

Tvärtom tycker jag man ska göra allt man kan för att dels göra det så enkelt för sig som möjligt att spela och dels göra det så roligt för sig som möjligt. Om man sedan under resans gång upptäcker att man behöver utveckla sin spelteknik eller lära sig mer teori, då får man en naturlig motivation för detta och då blir också detta roligt.

Däremot kan jag hålla med Bontracasso om att öva är a och o. Bara genom att spela på instrumentet och försöka lära sig sånt man hör omkring sig som man gillar kan man utvecklas och bli bättre. Men ju mer motiverad man är desto oftare plockar man upp instrumentet. Och för de allra flesta blir motivationen starkare om det man över på är nåt man tycker är jävligt bra, t ex nån låt av nån artist man gillar, jämfört med om nån sätter fram en bok med kvint- och kvartscirklar, och en komplett karta över samtliga modala skalor i alla tonarter och sår igång en metronom.

/Mats D
Man gör som man vill, men är man seriös med att lära sig att spela ett instrument och lära sig musik, så finns det en poäng med att ta till sig tips från folk som kan spela och redan har gjort den resan. Så om en erfaren och duktig basist säger att det är dumt att lära sig spela med markeringar på en kontra, så kan det ju vara så att det faktiskt ligger någonting i det. Markeringarna är i vägen på så sätt att du inte lär dig att spela instrumentet som det är konstruerat. Ungefär som att rita dit tonnamnen på pianotangenterna, eller stämma gitarren i ett öppet E och rocka loss. Hjälpmedlet gör att man inte bryr sig om att lära sig på det traditionella sättet som funkar, fast som kräver tid och tålamod, eftersom det funkar ändå... Problemet blir ju då när man inte har tillgång till sitt egna instrument, om man inte kan spela det utan hjälpmedel, kan man verkligen spela det instrumentet då?

När jag var liten, så hade min kompis en cykel med stödhjul. Han höll på med den i en hel sommar och cyklade runt och när han väl tog av stödhjulen så gick det väldigt knackigt. Jag lärde mig att cykla på tredje försöket utan stödhjul.

Med detta menar jag att det kommer ta längre tid att lära sig spela kontra, om man gör det med prickar och hemmasnickrad teknik, än om man gör det tillsammans med en lärare som kan visa enligt den långa tradition som finns i hur man spelar instrumentet.

Jag tycker nog inte att man kan kalla det ett konservativt synsätt på att lära sig spela, utan det är det mest långsiktigt vettiga. Om man inte tycker att det är kul att öva, eller att allt måste vara så lätt som möjligt, det får inte finnas några motgångar osv, så är väl kanske kontrabas inte rätt instrument... Med en vettig lärare, som ger en lagom svåra övningar, så blir resan lite lättare.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag vidhåller att jag tycker du har en för snäv attityd basmartin som är präglad av att du själv är utbildad musiker och lärare vilket delvis ger dig skygglappar mot att tänka outside the box.

Jag säger inte att det konservativa sättet är fel, inte för alla, inte för dem som har fallenhet för ett akademiskt sätt att ta till sig och lära sig saker. Och det sättet har säkert stor relevans för den som ska lira klassisk musik t ex, Men många har inte den fallenheten och siktar på helt andra mål och många av oss kan inte ens noter, många spelar musik i genrer där mycket musikteori inte är aktuell. Många behöver en annan ingång till musiken som bara mer bygger på att ha kul än komceptet att sitta i skolbänken och lyssna på magistern som "vet mer".

Liknelsen med pianot haltar också lite för ett piano har med sitt upplägg av vita och svarta tangenter ett naturligt visuellt orienteringssystem.

Jag tycker inte man ska avråda nån från att sätta prickar på kontran bara. Jag har lirat bas och gitarr i över 30 år och börjhade lira kontra för ett tag sedan och kan säga att detta hade gått oändligt mycket långsammare om jag skulle behövt göra det på det "rätta" sättet. Samma sak med bandlös elbas, utan bandlinjer hade jag nog aldrig tagit upp det och idag älskar jag att lira bandlöst.

Man kan ju också ifrågasätta vem som utvecklat att använa öronen mest som det talas så mycket om ovan, den som gått i skola och fått det mesta serverat på papper eller autodidakten som lärt sig allt han kan genom att lyssna på andra musiker och lista ut hur de gör?

Jag slår vad om att hälften av alla härinne som lirar slap också kör med baseballgreppet och det funkar säkert hur bra som helst för dem medan det är helt fel om man ska lira i vissa andra genrer.

Så man ska vara försiktig med att tala om att "så där ska du inte göra, aja-baja, då är du inte seriös med ditt spelande" och mer ha attityden att "funkar det för dig så kör på".

/Mats D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

MatsD skrev: Liknelsen med pianot haltar också lite för ett piano har med sitt upplägg av vita och svarta tangenter ett naturligt visuellt orienteringssystem.
Liknelsen syftade till att om man lär sig spela men hjälp av hjälpmedel som normalt inte finns på instrumentet, så kommer det en uppförsbacke till så fort hjälpmedlet försvinner.
Jag tycker inte man ska avråda nån från att sätta prickar på kontran bara. Jag har lirat bas och gitarr i över 30 år och börjhade lira kontra för ett tag sedan och kan säga att detta hade gått oändligt mycket långsammare om jag skulle behövt göra det på det "rätta" sättet. Samma sak med bandlös elbas, utan bandlinjer hade jag nog aldrig tagit upp det och idag älskar jag att lira bandlöst.
Visst, är bra för unga nybörjare, men när det rekommenderas att sätta dit prickar istället för att lära sig hitta på basen genom positioner, så ser inte jag det som en hjälp, utan snarare som en begränsning i det långa loppet. Vilket man måste vara medveten om.
Man kan ju också ifrågasätta vem som utvecklat att använa öronen mest som det talas om ovan, den som gått i skola och fått det mesta serverat på papper eller autodidakten som lärt sig allt han kan genom att lyssna på andra musiker och lista ut hur de gör?
Finns ingen motsättning i det dock. En blandning av båda är bäst.
Så man ska vara försiktig med att tala om att "så där ska du inte göra, aja-baja, då är du inte seriös med ditt spelande" och mer ha attityden att "funkar det för dig så kör på".

/Mats D
Samtidigt ska man vara försiktig med att ge råd om man inte har tillräcklig kunskap om ett ämne. Visst, man gör som man vill, det handlar dock inte om att trycka ner folk och säga "att du gör fel för att det ska inte vara så", utan ge råd och tips som hjälper i längden. Blir otroligt mycket lättare om man lär in sig Simandl eller Rabbath-systemet och då hittar man tonerna med hjälp av handpositioner och då behövs det inga prickar, tro mig. På köpet för man en sund och vettig fingersättning, vilket man kanske inte får om man bara kör med prickar, eftersom det funkar ändå.

Ang rockabilly med baseballgrepp; baseballgreppet funkar till rockabilly och tusen andra grejer, men psykopatsak är inne på jazz och det blir ju helt vansinnigt att spela med baseballgreppet då, t ex. Annars så är det helt ok att spela med det greppet när helst det passar.

edit: lade till en quote
Senast redigerad av basmartin den tor 17 jun 2010, 13:12, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

och nu har vi börjat gå i cirklar :lol:
/Martin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

MatsD skrev:Jag vidhåller att jag tycker du har en för snäv attityd basmartin som är präglad av att du själv är utbildad musiker och lärare vilket delvis ger dig skygglappar mot att tänka outside the box.
Jag är så fräck att jag bollar över denna quoten till dig Mats, utan att tveka. Själv är jag ganska bra på att tänka utanför lådan, men det finns en viss poäng med att vara inne i lådan titt som tätt, bara för att kolla läget.

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

psykopatsak skrev:och nu har vi börjat gå i cirklar :lol:
Ja, visst är det härligt?

Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag håller helt med Martin att andras ackumulerade erfarenhet är nåt att ha vördnad inför , att inte upprepa andras misstag är dessutom bland det svåraste som finns att ta till sig .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Ja det är ju märkligt att det ska börja tjafsas så fort det diskuteras spelteknik på kontrabas. kan ni/vi inte bara lyssna på varandra och ta till oss istället för att klanka ner på den ena eller andra metoden?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

B-Å Åhs skrev:Jag håller helt med Martin att andras ackumulerade erfarenhet är nåt att ha vördnad inför , att inte upprepa andras misstag är dessutom bland det svåraste som finns att ta till sig .
Vördnad känner man inför den som har kunskap och samtidigt är ödmjuk. Här tyckte jag det delades ut pekpinnar och åsikter om att den som inte gör på det "rätta" sättet är inte seriös med sitt spelande.

Kunnandet har jag all respekt för, men inte för den attityden.

/Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

ja, låt oss säga att båda egentligen har rätt, beroende på vart man vill. om man bara vill spela på sin kontra som om det vore en akustisk elbas eller om man vill kunna kalla sig kontrabasist är väl den avgörande frågan...
/Martin
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+

Inlägg av aleklint »

MatsD skrev:Jag vidhåller att jag tycker du har en för snäv attityd basmartin som är präglad av att du själv är utbildad musiker och lärare vilket delvis ger dig skygglappar mot att tänka outside the box.
Detta är inte särskilt ödmjukt sagt heller MatsD..
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

psykopatsak skrev:ja, låt oss säga att båda egentligen har rätt, beroende på vart man vill. om man bara vill spela på sin kontra som om det vore en akustisk elbas eller om man vill kunna kalla sig kontrabasist är väl den avgörande frågan...
Jag har faktiskt svårt att se skillnaden om det bara handlar om teknik och prickar... den musikaliska biten i spelet ligger inte där... Att man spelar på en bas gör väll per automatik nån till kontrabassist vare sej man haft pluppar på basen.... Finns garanterat svinmånga bra bassister som lärt sej med pluppar...

Jag har svårt att se nått annat än prestige i att lära sej med eller utan prickar..

Jag förstår poängen med att lära sej utan men kan inte se varför det skulle göra en till riktig ståbassist eller inte...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

epa skrev:
psykopatsak skrev:ja, låt oss säga att båda egentligen har rätt, beroende på vart man vill. om man bara vill spela på sin kontra som om det vore en akustisk elbas eller om man vill kunna kalla sig kontrabasist är väl den avgörande frågan...
Jag har faktiskt svårt att se skillnaden om det bara handlar om teknik och prickar... den musikaliska biten i spelet ligger inte där... Att man spelar på en bas gör väll per automatik nån till kontrabassist vare sej man haft pluppar på basen.... Finns garanterat svinmånga bra bassister som lärt sej med pluppar...

Jag har svårt att se nått annat än prestige i att lära sej med eller utan prickar..

Jag förstår poängen med att lära sej utan men kan inte se varför det skulle göra en till riktig ståbassist eller inte...
tanken är väl att kunna spela på i princip vilken ståbas som helst, och inte bara sin egen. annars är det ingen skillnad, nej.
/Martin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Typiskt onödig kommentar som inte bidrar med ett skit.

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Svensson skrev:
-"så du är (kontra)bassist?"

-"ja, fast bara på min egen"

:roll:
/Martin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

psykopatsak skrev:
Svensson skrev:

Det är ju bara du och ingen annan som drar den korkade slutsatsen att man bara kan spela på sin egen bas om man är självlärd.

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Svensson skrev:
psykopatsak skrev:
Svensson skrev:

Det är ju bara du och ingen annan som drar den korkade slutsatsen att man bara kan spela på sin egen bas om man är självlärd.
när sa jag självlärd? först diskuterades det markeringar för att hjälpa till att komma igång, sedan huruvida man alltid spelar med markeringar eller ska vänja sig av vid dem so fort så möjligt.
/Martin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

psykopatsak skrev:
Svensson skrev:
psykopatsak skrev:
Svensson skrev:

när sa jag självlärd? först diskuterades det markeringar för att hjälpa till att komma igång, sedan huruvida man alltid spelar med markeringar eller ska vänja sig av vid dem so fort så möjligt.
ja, låt oss säga att båda egentligen har rätt, beroende på vart man vill. om man bara vill spela på sin kontra som om det vore en akustisk elbas eller om man vill kunna kalla sig kontrabasist är väl den avgörande frågan...

Tja.. vad menar du med båda?

Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Svensson skrev:
psykopatsak skrev:
Svensson skrev:
psykopatsak skrev:
Svensson skrev:

Tja.. vad menar du med båda?
tjafset mellan basmartin och mats D, och deras respektive synpunkter.
/Martin
Skriv svar