Ringfinger eller inte?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

F-klav skrev:TAck för alla svar. Vet inte om jag skrev otydligt, men jag spelar med pek, lång och lillfinger, fast inte med ringfingret (pä vänsterhanden). Två fingarar för att slå an strängen. Men det låter som att jag kanske skulle avsätta sommaren till att öva in fyra fingrar. (varför spelar kontrabasister med tre då? nyfiken)
Traditionellt sett så har kontrabasen så pass hög stränghöjd att ringfingert, som generellt är det svagaste fingret, inte lyckas vara så effektivt.
Däremot så använder man ofta både ring och lillfinger för att trycka ner strängen, men det är dock lillfingret som intonerar! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
steffe08
Medlem

Inlägg av steffe08 »

Tössberg skrev:Långfingret är väldigt bra att ha till att dämpa strängar som ringer i onödan...
...eller för att göra obscena gester till publiken, om man spelar onda former av musik! :twisted:

(Funkar inte för dansbandsbasister, som måste ha långfingret till att spela grundtonen i durtreklanger. De visar istället ringfingret, för att signalera till fansen att de är ogifta och öppna för slampiga förslag efteråt.) 8)
https://www.waytoplay.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

steffe08 skrev:
Tössberg skrev:Långfingret är väldigt bra att ha till att dämpa strängar som ringer i onödan...
...eller för att göra obscena gester till publiken, om man spelar onda former av musik! :twisted:

(Funkar inte för dansbandsbasister, som måste ha långfingret till att spela grundtonen i durtreklanger. De visar istället ringfingret, för att signalera till fansen att de är ogifta och öppna för slampiga förslag efteråt.) 8)
Man kanske skulle slå sig in på lite dansbanor då! :D
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

steffe08 skrev:

det mest skrämmande här är att du inte har fel.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

steffe08 skrev:

- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
steffe08
Medlem

Inlägg av steffe08 »

HirYoshima skrev:
steffe08 skrev:

Hehe... ujjj, e det alltså så det går till? ALLA former av musik är alltså onda!!! :shock: :shock:

Säga vad man vill om talibaner, men de har helt rätt i att musik bör förbjudas! :wink:
https://www.waytoplay.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Många sköna svar. Jag har nu blivit övertygad om att börja öva med ringfingret också, vilket i sin tur leder till att jag måste lära mig ha tummen på rätt ställe :P Men det blir konsert på fredag först, innan jag börjar förvirra min teknik, det får bli bra sommarjobb istället.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

johnne skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eXkxu_7Tn48[/youtube]

+100
bra råd på ämnet tycker jag.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Niklas_Gallows_End
Medlem

Inlägg av Niklas_Gallows_End »

Lilldjuret skrev:one finger per fret är i väääldigt många fall anledningen till att man utvecklar median karpaltunnelsyndrom...
Drabbades av det för snart två år sedan, och vägen tillbaka var ganska jobbig. Jag slutade spela bas helt i flera månader, åt antiinflammatoriska och vaknade med smärtor mellan armbåge och fingertoppar i vänsterarmen.
Nu när jag gör fingerövningar så är det två fingrar i taget som gäller för styrka och aldrig gör jag dem under fjärde bandet.
Men bortsett från det så är det bara att spela på med alla handens fingrar!
+1

vääääldigt viktiga saker som sägs här!

Några tips från en baslärare:
- bra grundteknik är a och o!
Då klarar du dig långt.
- öva medvetet och noggrant.
Övar du in dålig teknik eller slarv får du sota för det sen.
- värm upp!
Annars riskerar du det som beskrivs ovan. Jag har själv haft spelförbud pga överansträngning ... Det känns grymt orockigt att att värma upp i replokalen ... Men det är viktigt.
- gör det ont? SLUTA SPELA!
Enkelt och bra. All teknik och alla övningar är personliga och kan se ut hur som helst ... Men gör det ont så gör du fel ...

Jag ger gärna tips, tricks och annat ... Det är bara att fråga :)
/Niklas
Musiker och musiklärare.

-=Status Energy 4-string::Ampeg SVT-3 PRO::2xAmpeg 410HE::Hartke Kickback 15=-
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

F-klav skrev:TAck för alla svar. Vet inte om jag skrev otydligt, men jag spelar med pek, lång och lillfinger, fast inte med ringfingret (pä vänsterhanden). Två fingarar för att slå an strängen. Men det låter som att jag kanske skulle avsätta sommaren till att öva in fyra fingrar. (varför spelar kontrabasister med tre då? nyfiken)
i tillägg till Litens förklaring

jag tror efter ett par dagar av kontra att:
kontrabasar har så långt mellan tonerna i de lägre registren att du når inte mer än en hel ton, lillfingret når bara två "band" bort, om man inte kör på märkliga tekniker och annat. men om du tänker på det så är ringfingret det minst rörliga fingret, så det går inte heller att intonera med det fingret.
/Martin
Riskera
Medlem

Inlägg av Riskera »

TDHP skrev:Använder nästan aldrig ringfingret. Lillfingret får jobba desto mer!
Samma här.. Har på senare tid "bytt ut" ringfingret mot lillfingret.
Visserligen är jag OTROLIGT dålig på att hantera lillfingret änsålänge, så det kan väl låta snäppet sämre, men vafan det är ju bara att fortsätta nöta :lol:
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Det naturliga för mig är att använda 4 fingrar på vänster och 3 på höger, det har bara blivit så..är helt oskolad f.ö. Och det är inte "one-finger-per-fret" utan det blir det som känns ok.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Jag är så klen i lillfingret så ringfingret gör det mesta grovjobbet när jag spelar kvinter och liknande. Försöker öva upp så jag kan använda båda, dock.

Spela som du vill, det har ju gått bra hittils, eller hur? :)
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Det finns "nog" ingen "ultimat" teknik för fingrarna oavsett....

Dock tycker jag att man ska lyssna på dess "gubbar" för att undvika skador...

Spela som ni vill bara det "låter" bra och i vems ÖRON ska det låta bra???

Men klart är att undvika skador vill vi alla...

Spela och känn att det känns bra och att inget blir överansträngt...

Då blir det också bra :D
Användarvisningsbild
Zpinty
Medlem

Inlägg av Zpinty »

vad det gäller handen på greppbrädan kan jag bara instämma. Det är viktigt att "hitta" handens position på halsen för att kunna spela utan att det blir bökigt. Bökigt = låter gärna illa och krystat. Är händerna avslappnade låter det helt enkelt bättre och är lättar att få det att låta som man vill.

Beträffande anslagshanden så har jag själv ett litet klurigt läge tack vara att vi lirar hårda partier i direkt anslutning till softa partier. Vilket ställer till det lite då jag spelar plektrum under dist och fingrar under "mys-partierna". Detta har jag löst genom att hålla mitt plektrum under ring- och lillfingret under softa partier, vilket självklart begränsar mig. Har på senare tid tvingat mig själv att bara hålla plekat med lillfingret för att frigöra lite mera hand för att kunna spela snyggare. Inte helt lätt att vänja om sig men skam den som ger sig.

Sen får man ju inte glömma att även tummen på anslagshanden gör sitt emellanåt :wink:
Och i dom fallen har ju faktiskt även lillfingret en chans att vara med och leka :)
"Let a smile be your umbrella"
www.myspace.com/SHIFTLIGHT
Sandberg C-PJ JA. det räcker med en bas!
SVT-Classic + SVT810E

<a>Create a test</a>
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

johnne skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eXkxu_7Tn48[/youtube]
Wolverine är ganska bra på bas! :lol:
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Jag har lärt mig sen början att använda ring- o lillfingret då det blir lättare att spela fort då utan att behöva röra för mycket på handen.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Skriv svar