Hej!
Jag är på jakt efter ett lite bredare sound till min Fender Jazz, USA 1999. Av någon anledning skaffade jag aktiva Seymour Duncan-mickar till den för fem år sedan, och är nu ute efter något mindre hi-tech, mindre diskantrikt (läs mer thumpy) allroundljud. Egentligen skulle jag vilja ha en bra P-bas också (t.ex. 62 RI), men i brist på det tänkte jag att det kanske kunde hjälpa med att byta mickarna på jazzbasen.
Har ni kloka baspratare några idéer? Tips och förslag tas tacksamt emot!
Byta mickar på jazzbasen?
- larssonanton
- Medlem
- thetonequest
- Medlem+
Re: Byta mickar på jazzbasen?
En jazzbasmick som är riktigt bra är Seymour Duncan Antiquitys II...larssonanton skrev:Hej!
Jag är på jakt efter ett lite bredare sound till min Fender Jazz, USA 1999. Av någon anledning skaffade jag aktiva Seymour Duncan-mickar till den för fem år sedan, och är nu ute efter något mindre hi-tech, mindre diskantrikt (läs mer thumpy) allroundljud. Egentligen skulle jag vilja ha en bra P-bas också (t.ex. 62 RI), men i brist på det tänkte jag att det kanske kunde hjälpa med att byta mickarna på jazzbasen.
Har ni kloka baspratare några idéer? Tips och förslag tas tacksamt emot!
De är gjorda för att vara så lika ett par 60-tals mickar som möjligt och låter riktigt bra!

Testa att slänga i ett par sådana, eller liknande, och så kan du ju även prova att vrida ner volymen för stallmicken helt och hållet för att få ljudet mer åt p-bas hållet...
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- larssonanton
- Medlem
Tack för snabbt svar!thetonequest skrev:
En jazzbasmick som är riktigt bra är Seymour Duncan Antiquitys II...
De är gjorda för att vara så lika ett par 60-tals mickar som möjligt och låter riktigt bra!![]()
Testa att slänga i ett par sådana, eller liknande, och så kan du ju även prova att vrida ner volymen för stallmicken helt och hållet för att få ljudet mer åt p-bas hållet...
Hur är dessa i jämförelse med Fenders egna, eller med t.ex. Lundgren eller Nordstrand?
- thetonequest
- Medlem+
Hade Lundgren mickar i en bas tidigare och även om de lät bra så tycker jag att SD lät väldigt mycket bättre...larssonanton skrev:Tack för snabbt svar!thetonequest skrev:
En jazzbasmick som är riktigt bra är Seymour Duncan Antiquitys II...
De är gjorda för att vara så lika ett par 60-tals mickar som möjligt och låter riktigt bra!![]()
Hur är dessa i jämförelse med Fenders egna, eller med t.ex. Lundgren eller Nordstrand?
SD och Lollar är de nytillverkade mickar jag provat som jag gillat bäst jämfört med "the real thing", alltså gamla originalmickar...

/Knut
- larssonanton
- Medlem
Alright, låter som att det är värt att kolla in dem ordentligt.thetonequest skrev: Hade Lundgren mickar i en bas tidigare och även om de lät bra så tycker jag att SD lät väldigt mycket bättre...
SD och Lollar är de nytillverkade mickar jag provat som jag gillat bäst jämfört med "the real thing", alltså gamla originalmickar...
- larssonanton
- Medlem