Byta mickar på jazzbasen?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
larssonanton
Medlem

Byta mickar på jazzbasen?

Inlägg av larssonanton »

Hej!

Jag är på jakt efter ett lite bredare sound till min Fender Jazz, USA 1999. Av någon anledning skaffade jag aktiva Seymour Duncan-mickar till den för fem år sedan, och är nu ute efter något mindre hi-tech, mindre diskantrikt (läs mer thumpy) allroundljud. Egentligen skulle jag vilja ha en bra P-bas också (t.ex. 62 RI), men i brist på det tänkte jag att det kanske kunde hjälpa med att byta mickarna på jazzbasen.

Har ni kloka baspratare några idéer? Tips och förslag tas tacksamt emot!
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Re: Byta mickar på jazzbasen?

Inlägg av thetonequest »

larssonanton skrev:Hej!

Jag är på jakt efter ett lite bredare sound till min Fender Jazz, USA 1999. Av någon anledning skaffade jag aktiva Seymour Duncan-mickar till den för fem år sedan, och är nu ute efter något mindre hi-tech, mindre diskantrikt (läs mer thumpy) allroundljud. Egentligen skulle jag vilja ha en bra P-bas också (t.ex. 62 RI), men i brist på det tänkte jag att det kanske kunde hjälpa med att byta mickarna på jazzbasen.

Har ni kloka baspratare några idéer? Tips och förslag tas tacksamt emot!
En jazzbasmick som är riktigt bra är Seymour Duncan Antiquitys II...
De är gjorda för att vara så lika ett par 60-tals mickar som möjligt och låter riktigt bra! 8)

Testa att slänga i ett par sådana, eller liknande, och så kan du ju även prova att vrida ner volymen för stallmicken helt och hållet för att få ljudet mer åt p-bas hållet...
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
larssonanton
Medlem

Inlägg av larssonanton »

thetonequest skrev:
De är gjorda för att vara så lika ett par 60-tals mickar som möjligt och låter riktigt bra! 8)

Testa att slänga i ett par sådana, eller liknande, och så kan du ju även prova att vrida ner volymen för stallmicken helt och hållet för att få ljudet mer åt p-bas hållet...
Tack för snabbt svar!
Hur är dessa i jämförelse med Fenders egna, eller med t.ex. Lundgren eller Nordstrand?
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

larssonanton skrev:
thetonequest skrev:

Tack för snabbt svar!
Hur är dessa i jämförelse med Fenders egna, eller med t.ex. Lundgren eller Nordstrand?
Hade Lundgren mickar i en bas tidigare och även om de lät bra så tycker jag att SD lät väldigt mycket bättre...
SD och Lollar är de nytillverkade mickar jag provat som jag gillat bäst jämfört med "the real thing", alltså gamla originalmickar... :wink:
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Flats ger ett thumpigare ljud, men det kanske blir för thumpy?
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
larssonanton
Medlem

Inlägg av larssonanton »

thetonequest skrev: Hade Lundgren mickar i en bas tidigare och även om de lät bra så tycker jag att SD lät väldigt mycket bättre...
SD och Lollar är de nytillverkade mickar jag provat som jag gillat bäst jämfört med "the real thing", alltså gamla originalmickar... :wink:
Alright, låter som att det är värt att kolla in dem ordentligt.
Användarvisningsbild
larssonanton
Medlem

Inlägg av larssonanton »

magstorm skrev:Flats ger ett thumpigare ljud, men det kanske blir för thumpy?
Nejdå, inte alls! Har Chromes på basen när jag inte behöver mer av gospelljud.

Tackar och bockar för era tips!
Skriv svar