Åldra trä?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Åldra trä?

Inlägg av BBQV »

Jag håller på med ett projekt som jag vill åldra typ hundra år på en vecka. Kroppen är av furu, med kvistar, kåda och sprickor. Tanken är att den ska se ut som en gammal lada som nästan (men inte riktigt) rasat ihop. Den ska inte lackas, jag vill åt den här vindpinade, torra, grådaskiga patinan som finns på gamla hus som ingen jäkel brytt sig om se'n första världskriget...

Så här ungefär:

Bild

Hur gör man?
Senast redigerad av BBQV den sön 12 sep 2010, 18:30, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Uv-lampa?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Re: Åldra trä?

Inlägg av ferm »

BBQV skrev:Jag håller på med ett projekt som jag vill åldra typ hundra år på en vecka. Kroppen är av furu, med kvistar, kåda och sprickor. Tanken är att den ska se ut som en gammal lada som nästan (men inte riktigt) rasat ihop. Den ska inte lackas, jag vill åt den här vindpinade, torra, grådaskiga patinan som finns på gamla hus som ingen jäkel brytt sig om se'n första världskriget...

Hur gör man?
Går det?
Är inte det ultravioletta ljuset från solen och vinden en stor del av det slitaget. Hur man snabbar upp det vet inte jag.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Först solarium och se'n låta den ligga ute över vintern alltså?

Presentation
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Järnsulfat kanske? Vanligt på fejktimmerpanel.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

järnvitriol...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Låter kemiskt och bra! Vad är det och var kan jag köpa det?

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Hittade ett intressant recept som innefattar te, stålull och vitvinsvinäger. Jag har allt hemma, testar i veckan!

http://www.xrestore.com/Pages/Aging.htm

Presentation
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

mikro

Inlägg av Eagle Hazze »

När vi gjorde träskaft till knivar, först så fick vi smida knivblad, (det var en kurs med en smed). Vi stoppade in skaften i en mikrovågsugn på typ upptiningsprogram, efter 10 minuter så fanns det ingen vätska kvar i träskaftet och det såg väldigt gammalt ut.Dert finns en viss fara i att mikron alltid kommer att lukta trä. Det är givetvis inte så lätt att hitta en mikro som är stor nog för en baskropp. Finns säkert industrivarianter som kostar hur mycket som helst.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Re: mikro

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev:När vi gjorde träskaft till knivar, först så fick vi smida knivblad, (det var en kurs med en smed). Vi stoppade in skaften i en mikrovågsugn på typ upptiningsprogram, efter 10 minuter så fanns det ingen vätska kvar i träskaftet och det såg väldigt gammalt ut.Dert finns en viss fara i att mikron alltid kommer att lukta trä. Det är givetvis inte så lätt att hitta en mikro som är stor nog för en baskropp. Finns säkert industrivarianter som kostar hur mycket som helst.
Finns även risk för att träbiten spricker om det går för fort.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

macahan skrev:järnvitriol...
+1
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Eagle Hazze skrev:När vi gjorde träskaft till knivar, först så fick vi smida knivblad, (det var en kurs med en smed). Vi stoppade in skaften i en mikrovågsugn på typ upptiningsprogram, efter 10 minuter så fanns det ingen vätska kvar i träskaftet och det såg väldigt gammalt ut.Dert finns en viss fara i att mikron alltid kommer att lukta trä. Det är givetvis inte så lätt att hitta en mikro som är stor nog för en baskropp. Finns säkert industrivarianter som kostar hur mycket som helst.
Storleken sätter, som alltid, käppar i hjulet...

Presentation
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

BBQV skrev:
Storleken sätter, som alltid, käppar i hjulet...
Dereborn har nån gång berättat om en bekant till honom som strippade en gitarr på lack, hårdvara etc. Sedan stoppade han den i ungnen. Svar värme med öppen i en vecka.

Det gör ju att du får ett torrare trä, men det påverkar ju inte färgen på det sätt som du vill. Då krävs ju solljus, eller kemikalier.

Om du inte har bråttom, så skulle jag lägga ut träbiten i solen, och låta den ligga över vintern, ljus som du föreslog.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

peppe skrev:
macahan skrev:järnvitriol...
+1
+1
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Den här tråden fick mej att tänka på en gitarr jag hittade på Project Guitar för nåt år sen

Bild
Bild
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jaa! Sådär ska det ju vara!

Presentation
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Gå gärna in på Ljudbojen och sök på "fäbodcastern".

Bild
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Den där telen va stenhård! :D
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

JonasBygdemo skrev:Den här tråden fick mej att tänka på en gitarr jag hittade på Project Guitar för nåt år sen

Bild
Bild
Som en James Trussart-gitarr, fast i trä. Cool. :)
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

bygdemos gitarr är byggd av drivved.

Furu, sa du? Den naturliga vägen tar två år. Det vill säga, du får fixa form färdigt först (för gråningen går inte så djupt på kort tid). Sedan ut med mojen i sol, vind och vatten i två år. Sedan är ytan ladugrå.

Men om du vill ha grånaden repsäker, då tar det flera år till. Det är just kombon spl, vind och vatten som gör'et: solen bryter ner ytan, vinden torkar ut och vattnet blöter och därmed rötar. Många start och stopp på röta leder till högre rötresistans, därför finns lador kvar.

Det är görsvårt att härma den processen. UV-lampor har ett snävt frekvensspektrum så det bryter inte ner lika komplett. Vind och regn...ja, hur härmar man det???

Så gör den klar, slipad och allt, sedan ut på en pall, eller hängande i ett snäre, i två år.
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Fast järnvitriol behöver också tid på sig för att gråna. Om man vill ha resultat på en gång bör man blanda i lite färgpigment. ge dig ut och hitta virke istället, vindpinade snöstängsel efter vägarna är klassiskt material till tavelramar m.m. Kanske går att plana ner några "färdiggrånade" brädor och limma på en befintlig kropp som du planat av?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

SUBurban skrev:bygdemos gitarr är byggd av drivved.
Bara för att förtydliga så är den inte min, utan en person på Project Guitar har byggt den. Vill inte ta åt mej äran för andras arbete :D

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Ja, det förstås, men bilden kom ju från dig och så....kanske jag ska sluta att krågla in mig mera? :oops:
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Provade te-och-vinäger-receptet och det funkade ganska bra! Ytan är fortfarande i slätaste laget, men utseendemässigt är jag nå't på spåren!

Bild

Presentation
Skriv svar