T.Bone Micscreen, är det bra?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

T.Bone Micscreen, är det bra?

Inlägg av inber »

Min tonårsdotter står för den stora musikaliska begåvningen i familjen. Så precis som idrottsföräldrar brukar göra, så projicerar jag alla mina popstjärnedrömmar på henne. :)

Hon har sitt sovrum som "ljudstudio" och har lite problem med att det låter från datorn när hon spelar in. Så jag funderar på, som den förstklassiga pappa jag gärna vill vara, att hon ska få en sån här i julklapp/födelsedagspresent/novemberlovspresent:

Bild

Thomann har en billigare variant, T.Bone, som kostar hälften ungefär.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen_le.htm

Det här är grejor jag fullständigt saknar erfarenhet av. Synpunkter?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

T.Bone's är prisvärd och fullt tillräcklig för hemmapul.
Den dämpar dock inte reflektioner från golv eller tak, men det gör ju inte den dyrare heller ...
Bild Bild
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Det var en på blocket till bra pris nyligen.
Ska se om jag hittar den...
Janne

Inlägg av Janne »

Annars kostar väl ett ordentligt dämpat datorchassi inte så många 100-lappar mer?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

De funkar guldfisk!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Är inte säker på hur mycket det skulle göra för att få bort datorslask i sångtagningarna, antar att det beror på hur nära datorn är. Hade en sådan till saxofon för att få bort lite trumslask under en demoinspelning och det fungerade rätt ok, med lite hjälp av andra skärmar, filtar osv.

Största nyttan med en sådan är väl att få bort tidiga reflexer i ett rum som inte låter bra. Skulle jag nog kanske försöka lösa problemet med datorn på något annat sätt, men visst, lite hjälper den kanske.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

jag tror som martin - den stoppar bara reflexer och inte så mycket ljud på det sättet. men jag har inte prövat, så det kan funka.
/Martin
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Tack för alla svar. Har kollat in Blocket-annonsen, kan bli bra.

En fråga i sammanhanget. Hennes mik sitter på ett bomstativ (tror jag det heter). Den sista biten är alltså vänd vertikalt, så som bilden visar. Kommer det att funka ändå? Det framgår inte riktigt av bilderna på filtret hur man kan använda den. Så här ser det ut idag:

Bild
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Aha, hon sitter så nära alltså. Det är ju en rätt otymplig pryl ändå, om hon ska ha den där.

Sitter hon så nära datorn så förstår jag att det blir läck. Går det inte att sitta längre ifrån, eller är det för litet?

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

basmartin skrev:Aha, hon sitter så nära alltså. Det är ju en rätt otymplig pryl ändå, om hon ska ha den där.

Sitter hon så nära datorn så förstår jag att det blir läck. Går det inte att sitta längre ifrån, eller är det för litet?
Nja, och njä. Själva datorn står under skrivbordet och väser. Bildskärmen, som man ser på bilden, är ju helt tyst. :D

(Men den reflekterar en hel del ljud, misstänker jag).
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Jag har problem med surr när jag har mikrofon eller intrument för nära min dator. Alltså på grund av fälten runt omkring, inte surr/brus från själva dator menar jag. Blir det någon skillnad om ni flyttar runt micken?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

cub skrev:Jag har problem med surr när jag har mikrofon eller intrument för nära min dator. Alltså på grund av fälten runt omkring, inte surr/brus från själva dator menar jag. Blir det någon skillnad om ni flyttar runt micken?
Att det brummar i mikrofonen kan du åtgärda genom att använda balanserad ingång (om din mikförstärkare klarar det). Alla professionella eller semi-professionella mikförstärkare har balanserad in. Då blir mikrofonen kopplad så att störningar som läcker in i kabeln släcks ut i mikförstärkaren.

Om det gäller basen så får jag intrycket att alla PrataBasare ÄLSKAR passiva mikrofoner. Javisst, men då får man stå ut med att det brummar, speciellt framför en dator eller i närheten av lysrör. Båda vräker ut elektromagnetiska störningar.

Du kan bli av med oväsendet genom att använda humbuckermickar eller andra typer av mikar som släcker ut brum genom sin konstruktion. Du blir också av med en del oväsen om du har aktiv elektronik i basen, eftersom utgången från ditt instrument då får låg impedans vilket gör det mycket svårare för störningar att ta sig in på kabeln.

Eller så står du en bit ifrån störkällan när du spelar in bas, det kanske är det enklaste...
Riskera
Medlem

Inlägg av Riskera »

Kanske går att ta kol på lite av oljudet med en gate i inspelningsmjukvaran?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

inber skrev:
cub skrev:Jag har problem med surr när jag har mikrofon eller intrument för nära min dator. Alltså på grund av fälten runt omkring, inte surr/brus från själva dator menar jag. Blir det någon skillnad om ni flyttar runt micken?
Att det brummar i mikrofonen kan du åtgärda genom att använda balanserad ingång (om din mikförstärkare klarar det). Alla professionella eller semi-professionella mikförstärkare har balanserad in. Då blir mikrofonen kopplad så att störningar som läcker in i kabeln släcks ut i mikförstärkaren.

Om det gäller basen så får jag intrycket att alla PrataBasare ÄLSKAR passiva mikrofoner. Javisst, men då får man stå ut med att det brummar, speciellt framför en dator eller i närheten av lysrör. Båda vräker ut elektromagnetiska störningar.

Du kan bli av med oväsendet genom att använda humbuckermickar eller andra typer av mikar som släcker ut brum genom sin konstruktion. Du blir också av med en del oväsen om du har aktiv elektronik i basen, eftersom utgången från ditt instrument då får låg impedans vilket gör det mycket svårare för störningar att ta sig in på kabeln.

Eller så står du en bit ifrån störkällan när du spelar in bas, det kanske är det enklaste...
Jo jag syftade inte på att jag hade problem utan mer att om jag skulle ha min mick så nära datorn och skärmen skulle det definitivt komma med surr, oavsett balanserat eller inte. Skärmar är surr-monster. Själv tar jag ett steg bak så blir det tyst. Men det beror ju på utrymmet man har att spela in på.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Nu är grejorna på plats hemma. Jag köpte skärmen som var i annonsen på Blocket. Tack engson för tipset! :tummenupp:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

inber skrev:
Nu är grejorna på plats hemma. Jag köpte skärmen som var i annonsen på Blocket. Tack engson för tipset! :tummenupp:
Grymt! Hoppas att det kommer fungera!

Skriv svar