cub skrev:Jag har problem med surr när jag har mikrofon eller intrument för nära min dator. Alltså på grund av fälten runt omkring, inte surr/brus från själva dator menar jag. Blir det någon skillnad om ni flyttar runt micken?
Att det brummar i mikrofonen kan du åtgärda genom att använda balanserad ingång (om din mikförstärkare klarar det). Alla professionella eller semi-professionella mikförstärkare har balanserad in. Då blir mikrofonen kopplad så att störningar som läcker in i kabeln släcks ut i mikförstärkaren.
Om det gäller basen så får jag intrycket att alla PrataBasare ÄLSKAR passiva mikrofoner. Javisst, men då får man stå ut med att det brummar, speciellt framför en dator eller i närheten av lysrör. Båda vräker ut elektromagnetiska störningar.
Du kan bli av med oväsendet genom att använda humbuckermickar eller andra typer av mikar som släcker ut brum genom sin konstruktion. Du blir också av med en del oväsen om du har aktiv elektronik i basen, eftersom utgången från ditt instrument då får låg impedans vilket gör det mycket svårare för störningar att ta sig in på kabeln.
Eller så står du en bit ifrån störkällan när du spelar in bas, det kanske är det enklaste...