Hjälp mig välja mickar

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Hjälp mig välja mickar

Inlägg av Bassplaya »

Har funderingar på att byta mickar i min "Randy Rhoads"-bas. Nu sitter det gitarrmickar från en 7-strängad ibanez i den. Dom låter inte dåligt, men vill ändå ha mickar anpassade för bas. Har kommit fram till att det får bli passiva mickar, men vilka?

EMG, SD, Dark Star, annat?

Bild

Det kanske framgår av basens utseende (eller inte ;)), men det ska vara mickar lämpade för tung, brutal Death/Black-metal

Har tyvärr ingen bättre bild för närvarande.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Bump
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Bump
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

i den basen hade jag föreslagit EMG hz mickar.
Dock aktiva men jag får lite metal feel när ja tittar på den.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

marcbass skrev:i den basen hade jag föreslagit EMG hz mickar.
Dock aktiva men jag får lite metal feel när ja tittar på den.
Egentligen vill jag ju ha passiva mickar, men å andra sidan skulle man ju kunna lämna kroppen till nån byggare och få den fräst för batterilucka. Nån som har nån prisuppgift på detta?

Vad skiljer EMG hz från ## dc?
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

EMG Hz är passiva, kör på det!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Folxam skrev:EMG Hz är passiva, kör på det!
Aha. Då har jag nog missuppfattat Marcbass :oops:
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Jag uppfattar det som att Marcbass också massupfittat det hela, men Hz-serien från EMG är passiva ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Somniumh
Nykomling

EMG hz

Inlägg av Somniumh »

tjena! jag kan förtydliga detta! EMG hz är som sagt passiva mickar men de förekommer ofta med aktiv elektronik! det gör att man kan välja att ha aktivt eller passivt! men hz:serien är passiv...

jag har en gura med hz mickarna! låter asbra! det är samma som alexi liho (Children Of Bodom) kör på som du säkert känner till om du lyssnar på deth!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Re: EMG hz

Inlägg av Bassplaya »

Somniumh skrev:tjena! jag kan förtydliga detta! EMG hz är som sagt passiva mickar men de förekommer ofta med aktiv elektronik! det gör att man kan välja att ha aktivt eller passivt! men hz:serien är passiv...

jag har en gura med hz mickarna! låter asbra! det är samma som alexi liho (Children Of Bodom) kör på som du säkert känner till om du lyssnar på deth!
Tack för info:n. Jag har redan bestämt mig för att köpa hz-mickarna, men det är ju aldrig fel med fler anledningar till att köpa något ;)
Och visst känner jag till Children of Bodom ;)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Ok!

Dags att beställa mickar. Nån som vet något billigare ställe än Thomann?
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Såg att Into Music i Lund är billigast i Sverige enligt prisjakt.se. Dom är 20 kr dyrare än thomann (:roll:), men det kan man ju stå ut med med tanke på att jag (förhoppningsvis) får hem mickarna snabbare.

Men jag har en dum fråga. Ingår kablar och potar? I beskrivningen står bara att det ingår skruv och fjädrar.
Somniumh
Nykomling

tror det

Inlägg av Somniumh »

när jag köpte ett zack wilde sett till gitarren ( som består av EMG 85 och 81) så ingick alla sladdar och skruvar. är inte säker på att sargen ingick, men det brukar väll inte användas till bas så det gör ju inget... det ända krångliga var att löda sladdarna till volym och tone knapparna! annars brukar ju EMG ha smidiga kontakter mellan mickar och sladdar!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Det blev två st EMG hz mickar från tysken. Nu ska jag bara komma igång med lödövningarna :D
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Ok, har fått hem mickarna och ögnade igenom kopplingsschemat bara för att konstatera att jag har IQ fiskmås när det kommer till att läsa kopplingsscheman. Från varje mick går det fyra kablar; grön, svart, vit och röd. Ska koppla vol/vol/ton. vilka kablar ska till vilken pot? Kan jag koppla likadant som dom gamla mickarna är kopplade?

Kan jag använda dom gamla potarna som sitter i basen eller måste jag köpa nya?
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

BUMP!
Bassplaya skrev:Ok, har fått hem mickarna och ögnade igenom kopplingsschemat bara för att konstatera att jag har IQ fiskmås när det kommer till att läsa kopplingsscheman. Från varje mick går det fyra kablar; grön, svart, vit och röd. Ska koppla vol/vol/ton. vilka kablar ska till vilken pot? Kan jag koppla likadant som dom gamla mickarna är kopplade?

Kan jag använda dom gamla potarna som sitter i basen eller måste jag köpa nya?
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Då var mickarna monterade. Har givetvis testat i hemmastärken för att vara säker på att lödingarna är bra, och visst låter det. Brutalt är bara förnamnet.
Det riktiga testet kommer i kväll i repan.
Skriv svar