Letar efter en distpedal som motsvarar hur det känns som att bli påkörd av ett tåg, eller som att pungkulorna plötsligt bytte plats med halsmandlarna.
Alltså något riktigt hårt!
En pedal som tar över när det inte går att trycka ut mer ur OD-pedalen. Dock gärna någon som ändå behåller lite bas, om det är möjligt....
Så, vad finns det för något som motsvarar min beskrivning?
josephhh skrev:Letar efter en distpedal som motsvarar hur det känns som att bli påkörd av ett tåg, eller som att pungkulorna plötsligt bytte plats med halsmandlarna.
En pedal som tar över när det inte går att trycka ut mer ur OD-pedalen. Dock gärna någon som ändå behåller lite bas, om det är möjligt....
Boss basdist ( kommer inte ihåg beteckningen) låter ju som en el-orm o väser o har sig men den kanske funkar för dig?
Den har ju blend funktion som kan göra att du får en välformulerad botten.
Hmmm...
En Fulltone basdrive?
Kolla på youtube om du hittar nåt som låter stöddigt?
josephhh skrev:Letar efter en distpedal som motsvarar hur det känns som att bli påkörd av ett tåg, eller som att pungkulorna plötsligt bytte plats med halsmandlarna.
Tellus skrev:Boss basdist ( kommer inte ihåg beteckningen) låter ju som en el-orm o väser o har sig men den kanske funkar för dig?
Den har ju blend funktion som kan göra att du får en välformulerad botten.
Hmmm...
En Fulltone basdrive?
Kolla på youtube om du hittar nåt som låter stöddigt?
Ska kolla lite, är ute efter den där köttiga, grova disten.
Perennial skrev:Marshall Shred Master. Period. Det låter slakt om den.
Svårt att hitta ljudexempel på bas. Har du lust att göra en demo på den? Pedaler som låter slakt är alltid intressant.
Jag har det inte just nu tyvärr eftersom jag inte spelar med effekter ("De stör mig", LOL) Men jag ska försöka hitta en gammal inspelning där jag körde med den för fullt.
Återkommer. Bas-ljudet på Meshuggahs "None" platta är EXTREMT liknande den disten.
blackparkas skrev:Slaget i magen brukar ju sällan vara distens förtjänst utan de låga frekvenserna... om man nu ska vara så´n....
Men i övrigt låter det ju mer som att du är ute efter en Fuzz.
Tycker inte du att fuzz låter för fuzziga för att vara power? Men du har alldeles rätt i att basen åker bort thus: Less power, så man måste kompensera. Men det går.
blackparkas skrev:Slaget i magen brukar ju sällan vara distens förtjänst utan de låga frekvenserna... om man nu ska vara så´n....
Tycker inte du att fuzz låter för fuzziga för att vara power? Men du har alldeles rätt i att basen åker bort thus: Less power, så man måste kompensera. Men det går.
Beror på.
Överkörd av tåg och pungkule-grejen känns som två olika pedaler i min värld...
Beror på.
Mina damer och herrar. HÄR SKRIVS PB-HISTORIA.
En normal konversation mellan Inti och Parkas.
Beror på.
Beror på.
Finns det inte en bas-version av Proco Rat? Kör med gitarr-versionen själv, bara till å ratta(ingen ordvits) lite, så funkar det utan att man tappar botten. Fantastiskt traktor-ljud, perfekt för Breach-aktigt multislammer
Perennial skrev:Marshall Shred Master. Period. Det låter slakt om den.
Svårt att hitta ljudexempel på bas. Har du lust att göra en demo på den? Pedaler som låter slakt är alltid intressant.
Jag har det inte just nu tyvärr eftersom jag inte spelar med effekter ("De stör mig", LOL) Men jag ska försöka hitta en gammal inspelning där jag körde med den för fullt.
Återkommer. Bas-ljudet på Meshuggahs "None" platta är EXTREMT liknande den disten.
Chainsaw massacre all the way!
Valfri liveinspelning med blur och "song2" lär vara en Shred Master. Dock inte på studioinspelningen då det var ett hemmabygge.
Annars som tidigare nämnts, en ruetz moddad RAT eller Juggernaut RAT tror jag skulle göra tricket. Jag använder min för song2 goes Sabotage dist ljud. Funkar finfint.
En rysk big muff tror jag också skulle funka men jag har inte provat en själv. Så mitt tredje tips blir en Bass Big Muff som ska vara halvt om halvt baserad på den ryska och LBM. Visst den kallas fuzz men jag tycker att slag-i-magen ljud är enkelt att ratta fram.
cub skrev:
Valfri liveinspelning med blur och "song2" lär vara en Shred Master. Dock inte på studioinspelningen då det var ett hemmabygge.
Annars som tidigare nämnts, en ruetz moddad RAT eller Juggernaut RAT tror jag skulle göra tricket. Jag använder min för song2 goes Sabotage dist ljud. Funkar finfint.
En rysk big muff tror jag också skulle funka men jag har inte provat en själv. Så mitt tredje tips blir en Bass Big Muff som ska vara halvt om halvt baserad på den ryska och LBM. Visst den kallas fuzz men jag tycker att slag-i-magen ljud är enkelt att ratta fram.
Kollade lite på rat-modden, såg ju intressant ut, simpelt och bra. Hur mycket gain försvinner?
På tal om Muffen, har en ryss-muff, tycker nog den har lite för fuzz-gräddigt stoner-sound för att riktigt få fram en ordentlig pung-spark, tungt kan den låta dock, utan moddning. Har för mig att bas-varianten har lite mer vassa kanter, har inte testat själv, men av ditt omdöme kan man kanske dra den slutsatsen...