Som ett slag i magen!

Prata om effekter och pedaler
josephhh
Medlem

Som ett slag i magen!

Inlägg av josephhh »

Letar efter en distpedal som motsvarar hur det känns som att bli påkörd av ett tåg, eller som att pungkulorna plötsligt bytte plats med halsmandlarna.
Alltså något riktigt hårt!
En pedal som tar över när det inte går att trycka ut mer ur OD-pedalen. Dock gärna någon som ändå behåller lite bas, om det är möjligt....

Så, vad finns det för något som motsvarar min beskrivning? :D
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Re: Som ett slag i magen!

Inlägg av Fernan »

josephhh skrev:Letar efter en distpedal som motsvarar hur det känns som att bli påkörd av ett tåg, eller som att pungkulorna plötsligt bytte plats med halsmandlarna.
En pedal som tar över när det inte går att trycka ut mer ur OD-pedalen. Dock gärna någon som ändå behåller lite bas, om det är möjligt....

http://www.soldf.com/grg.html

bra tryck, vet av egen erfarenhet
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

Boss basdist ( kommer inte ihåg beteckningen) låter ju som en el-orm o väser o har sig men den kanske funkar för dig?
Den har ju blend funktion som kan göra att du får en välformulerad botten.

Hmmm...

En Fulltone basdrive?

Kolla på youtube om du hittar nåt som låter stöddigt?
josephhh
Medlem

Re: Som ett slag i magen!

Inlägg av josephhh »

Fernan skrev:
josephhh skrev:Letar efter en distpedal som motsvarar hur det känns som att bli påkörd av ett tåg, eller som att pungkulorna plötsligt bytte plats med halsmandlarna.

http://www.soldf.com/grg.html

bra tryck, vet av egen erfarenhet
Ja jäklar, den där välter du kor med utan problem!
Fender - Marshall amp
josephhh
Medlem

Inlägg av josephhh »

Tellus skrev:Boss basdist ( kommer inte ihåg beteckningen) låter ju som en el-orm o väser o har sig men den kanske funkar för dig?
Den har ju blend funktion som kan göra att du får en välformulerad botten.

Hmmm...

En Fulltone basdrive?

Kolla på youtube om du hittar nåt som låter stöddigt?
Ska kolla lite, är ute efter den där köttiga, grova disten.
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
kribbah
Medlem

Inlägg av kribbah »

Gör som Lemmy då - Inga pedaler alls, dra ner bas och treble helt, vrid upp mid på max, volymen och gainen på kl 3! :lol:
Fender MIM P-bas, Schaller-skruvar, Rotosound flats, Hi-Mass bridge och Lundgren Vintage pickups.
Ampeg V4-B + SVT2x12
Prata gärna bas, men spelar hellre!
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Marshall Shred Master. Period. Det låter slakt om den. :twisted:
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Perennial skrev:Marshall Shred Master. Period. Det låter slakt om den. :twisted:
Svårt att hitta ljudexempel på bas. Har du lust att göra en demo på den? Pedaler som låter slakt är alltid intressant. :)
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Walka skrev:
Perennial skrev:Marshall Shred Master. Period. Det låter slakt om den. :twisted:
Svårt att hitta ljudexempel på bas. Har du lust att göra en demo på den? Pedaler som låter slakt är alltid intressant. :)
Jag har det inte just nu tyvärr eftersom jag inte spelar med effekter ("De stör mig", LOL) Men jag ska försöka hitta en gammal inspelning där jag körde med den för fullt.
Återkommer. Bas-ljudet på Meshuggahs "None" platta är EXTREMT liknande den disten.

Chainsaw massacre all the way!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Slaget i magen brukar ju sällan vara distens förtjänst utan de låga frekvenserna... om man nu ska vara så´n....

Men i övrigt låter det ju mer som att du är ute efter en Fuzz.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Rysk bigmuff.. då låter det BRÖÖÖÖÖÖÖT
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

blackparkas skrev:Slaget i magen brukar ju sällan vara distens förtjänst utan de låga frekvenserna... om man nu ska vara så´n....

Tycker inte du att fuzz låter för fuzziga för att vara power? :? Men du har alldeles rätt i att basen åker bort thus: Less power, så man måste kompensera. Men det går.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EGPV4SBeF2k[/youtube]

mycke våld i den pedalen annars...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Perennial skrev:
blackparkas skrev:Slaget i magen brukar ju sällan vara distens förtjänst utan de låga frekvenserna... om man nu ska vara så´n....

Tycker inte du att fuzz låter för fuzziga för att vara power? :? Men du har alldeles rätt i att basen åker bort thus: Less power, så man måste kompensera. Men det går.

Beror på.
Överkörd av tåg och pungkule-grejen känns som två olika pedaler i min värld... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

blackparkas skrev:
Perennial skrev:

Beror på.
Överkörd av tåg och pungkule-grejen känns som två olika pedaler i min värld... :D
Mina damer och herrar. HÄR SKRIVS PB-HISTORIA.
En normal konversation mellan Inti och Parkas.

Det är f-n så man blir tårögd.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

SnorLars skrev:
blackparkas skrev:
Perennial skrev:

Beror på.

Aaaaaaaaand...... you ruined it!
Officiell stormästare i EB-orden
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

knedy skrev:
SnorLars skrev:
blackparkas skrev:
Perennial skrev:

Beror på.

Aaaaaaaaand...... you ruined it!
Did not! Vaffö säger du så? :(
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Tipsar åter igen om Ibanez PD-7. Bara att ställa den i OD-läge och kräma på gainen så har du en "överkörd av tåg"-pedal.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Finns det inte en bas-version av Proco Rat? Kör med gitarr-versionen själv, bara till å ratta(ingen ordvits) lite, så funkar det utan att man tappar botten. Fantastiskt traktor-ljud, perfekt för Breach-aktigt multislammer
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Procos juggernaut är ju en basrat och den låter helt galet häftigt.. som ett tåg..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag hade en basmoddad Rat som funkade rätt bra.
SE79 bytte till sig den, vet inte om han har den kvar.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Perennial skrev:
Walka skrev:
Jag har det inte just nu tyvärr eftersom jag inte spelar med effekter ("De stör mig", LOL) Men jag ska försöka hitta en gammal inspelning där jag körde med den för fullt.
Återkommer. Bas-ljudet på Meshuggahs "None" platta är EXTREMT liknande den disten.

Chainsaw massacre all the way!
Valfri liveinspelning med blur och "song2" lär vara en Shred Master. Dock inte på studioinspelningen då det var ett hemmabygge.

Annars som tidigare nämnts, en ruetz moddad RAT eller Juggernaut RAT tror jag skulle göra tricket. Jag använder min för song2 goes Sabotage dist ljud. Funkar finfint.

En rysk big muff tror jag också skulle funka men jag har inte provat en själv. Så mitt tredje tips blir en Bass Big Muff som ska vara halvt om halvt baserad på den ryska och LBM. Visst den kallas fuzz men jag tycker att slag-i-magen ljud är enkelt att ratta fram.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Typ såhär?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OP3Yhs8q7oM[/youtube]
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Walka skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EGPV4SBeF2k[/youtube]

mycke våld i den pedalen annars...

Den där skulle sitta fint med en Q-tron och en Subblaster om man vill göra syntbas!

Påminner iofs en hel del om nå´t av ljuden man får till med MXR El Grande FUzz.

Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

cub skrev: Valfri liveinspelning med blur och "song2" lär vara en Shred Master. Dock inte på studioinspelningen då det var ett hemmabygge.

Annars som tidigare nämnts, en ruetz moddad RAT eller Juggernaut RAT tror jag skulle göra tricket. Jag använder min för song2 goes Sabotage dist ljud. Funkar finfint.

En rysk big muff tror jag också skulle funka men jag har inte provat en själv. Så mitt tredje tips blir en Bass Big Muff som ska vara halvt om halvt baserad på den ryska och LBM. Visst den kallas fuzz men jag tycker att slag-i-magen ljud är enkelt att ratta fram.
Kollade lite på rat-modden, såg ju intressant ut, simpelt och bra. Hur mycket gain försvinner?

På tal om Muffen, har en ryss-muff, tycker nog den har lite för fuzz-gräddigt stoner-sound för att riktigt få fram en ordentlig pung-spark, tungt kan den låta dock, utan moddning. Har för mig att bas-varianten har lite mer vassa kanter, har inte testat själv, men av ditt omdöme kan man kanske dra den slutsatsen...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Skriv svar