Julfest....

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Julfest....

Inlägg av Jan Hellman »

Var på julfest med SSES, ljudteknikerföreningen där jag är medlem, igår. Väldigt trevligt. Började med ett studiobesök på Riksmixningsverket på Skeppsholmen här i Stockholm. Bernard Löhr och Benny Anderssons nya studio. Studion ligger granne med Benny´s gamla studio i en lokal som tidigare tillhört försvaret. Riktigt roligt att se. Det kommer bli en väldigt fin studio och miljön går inte av för hackor kan jag säga. Inte mycket mer än 40 meter från vattnet. Studion är inte färdigbyggd än och kommer stå fullt färdig under våren är det tänkt. På plats var dock ett gigantiskt 72-kanaligt Neve bord som tidigare tillhört Max Martin.

Bild

Bild

Krävs en så´n som Benny för att ro iland ett projekt som detta nu när branschen ser ut som den gör. Både Benny och Bernard var på plats och visade lokalerna. Vi ska få komma på återbesök när studion står helt färdig. En sak som imponerade var att man kunde kliva in genom en dörr och komma in bakom den vägg där rackprylarna ska sitta. Otroligt smidigt och bra att kunna koppla i och ur prylar bakifrån med gott om utrymme omkring sig istället för att klämma sönder fingrarna i trånga rackskåp där man ofta får gissa sig till vad man gör. Studion är inte i närheten av lika stor som A studion på gamla Polar men tillräckligt stor för att få in en kammarorkester. Sen fanns det separata trumrum, sångbås, flygelbås förutom det stora inspelningsrummet och kontrollrummet. Det där blir bra på riktigt. Ska bli kul att se när det är klart. Kul att någon bygger upp istället för att lägga ner i dessa tider.

Sen vart det middag och pilsner på ett ställe 100 meter från studion. Troligtvis årets första och enda julfest för min del.
dereborn

Re: Julfest....

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:Var på julfest med SSES, ljudteknikerföreningen där jag är medlem, igår. Väldigt trevligt. Började med ett studiobesök på Riksmixningsverket på Skeppsholmen här i Stockholm. Bernard Löhr och Benny Anderssons nya studio. Studion ligger granne med Benny´s gamla studio i en lokal som tidigare tillhört försvaret. Riktigt roligt att se. Det kommer bli en väldigt fin studio och miljön går inte av för hackor kan jag säga. Inte mycket mer än 40 meter från vattnet. Studion är inte färdigbyggd än och kommer stå fullt färdig under våren är det tänkt. På plats var dock ett gigantiskt 72-kanaligt Neve bord som tidigare tillhört Max Martin.

Bild

Bild

Krävs en så´n som Benny för att ro iland ett projekt som detta nu när branschen ser ut som den gör. Både Benny och Bernard var på plats och visade lokalerna. Vi ska få komma på återbesök när studion står helt färdig. En sak som imponerade var att man kunde kliva in genom en dörr och komma in bakom den vägg där rackprylarna ska sitta. Otroligt smidigt och bra att kunna koppla i och ur prylar bakifrån med gott om utrymme omkring sig istället för att klämma sönder fingrarna i trånga rackskåp där man ofta får gissa sig till vad man gör. Studion är inte i närheten av lika stor som A studion på gamla Polar men tillräckligt stor för att få in en kammarorkester. Sen fanns det separata trumrum, sångbås, flygelbås förutom det stora inspelningsrummet och kontrollrummet. Det där blir bra på riktigt. Ska bli kul att se när det är klart. Kul att någon bygger upp istället för att lägga ner i dessa tider.

Sen vart det middag och pilsner på ett ställe 100 meter från studion. Troligtvis årets första och enda julfest för min del.
Shit! Shit. SHIT va coolt!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Shit! Shit. SHIT va coolt!
Riktigt roligt att se hur entusiastisk Benny var över detta projekt. Han är väl värd sin framgång. Fötterna på jorden och väldigt ödmjuk. Kul att vi blev inbjudna. Mycket roligt folk med på dessa tillställningar också. Trevligt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ingen bild ingen Benny!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Fantastiskt!
Kul som sagt,att någon satsar på studior idag.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Häftigt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

"Riksmixningsverket" :lol: Bara dom inte tar in för många byråkrater då :wink:

Är det dit man betalar sin Fader-skatt?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

olabola skrev:"Riksmixningsverket" :lol: Bara dom inte tar in för många byråkrater då :wink:

Bra namn. :tummenupp: Förkortas RMV på studions Facebook-sida och det är väl denna förkortning som kommer vara den rådande för internationella bokningar. Lite svårt att säga "Rixmixningsverket" för en engelsman kan man tro. :D

Bernard Löhr är otroligt rutinerad och duktig. Jag tror att vi kommer få höra en hel del fint från den studion i framtiden.
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 07 dec 2010, 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Rensat och upplåst.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Hellboy skrev:Lite svårt att säga "Rixmixningsverket" för en engelsman kan man tro. :D
Blanda inte in mig i det här. ;)
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Hellboy skrev:
olabola skrev:"Riksmixningsverket" :lol: Bara dom inte tar in för många byråkrater då :wink:

Bra namn. :tummenupp: Förkortas RMV på studions Facebook-sida och det är väl denna förkortning som kommer vara den rådande för internationella bokningar. Lite svårt att säga "Rixmixningsverket" för en engelsman kan man tro. :D

Bernard Löhr är otroligt rutinerad och duktig. Jag tror att vi kommer få höra en hel del fint från den studion i framtiden.
Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Rix skrev:
Hellboy skrev:Lite svårt att säga "Rixmixningsverket" för en engelsman kan man tro. :D
Blanda inte in mig i det här. ;)
Tror nog att du klarar av att säga "Rixmixningsverket" trots att du bor i Växjö. :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

flagg skrev:
Hellboy skrev:

Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
VA??!? :shock: :shock: :D Kan han köra fort?? Är det någonting den mannen gör så är det att "pyssla" med ljud!! Otroligt duktig. :D
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Hellboy skrev:VA??!? :shock: :shock: :D Kan han köra fort?? Är det någonting den mannen gör så är det att "pyssla" med ljud!! Otroligt duktig. :D
Nu lät jag kanske något nervärderande både när det gäller rejsandet och producerandet vilket inte riktigt var min mening. Har för mig han har haft god fart i diverse Porschar. Var i långloppsammanhang jag sett hans namn. Och så klart säkert alldeles lysande producent också, det tvivlar jag inte alls på.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:...VA??!? :shock: :shock: :D Kan han köra fort?? ...
Jag hörde att han la ett trestämmigt arr på en kvart. Både verser och refränger. Det är väl fort?

:-D
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Vem är Björn o vem är Benny? :shock:

:D
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

funkymagnusb skrev:Vem är Björn o vem är Benny? :shock:

:D
Svaret på om en idé för en stå-uppa kan bli grunden till en bok.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100108413

Det eg svaret är: Ja. Om man är tillräckligt gammal.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

flagg skrev: Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
Japp. Håller väl på med långlopp för Porschar.
Kör du fort-bil?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

f-bass skrev:
flagg skrev: Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
Kör du fort-bil?
Nänä, absolut inte på den nivån. Följde SLC lite på avstånd bara, och åkte och kikade ibland när de körde på Mantorp. 12h-finalen i Oktober med mål kl 21 är lagom manligt med både mörker och ibland frost utanför ideallinjen.

Körde lite banträffar när jag hade Type R, men det är ett par år sen nu. Nån gång vore det kul att komma igång igen, och kanske hyra in sig i nåt mindre långloppsteam.
Senast redigerad av flagg den tis 07 dec 2010, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Kör du fort-bil?
Hade jag ingen aning om att han tävlingskörde bil. :D Otroligt. Kul info.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Fick just reda på att jag ordnat en Ampeg B15 till den studion tack vare PB :)
Kul att det funkade
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Hellboy skrev:
flagg skrev:
Hellboy skrev:

VA??!? :shock: :shock: :D Kan han köra fort?? Är det någonting den mannen gör så är det att "pyssla" med ljud!! Otroligt duktig. :D
Du blandar ihop det med räserföraren Walter Röhrl kanske? ;)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Subsonic
Medlem

Inlägg av Subsonic »

flagg skrev:Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
Det är väl strängt taget det enda han pysslat med yrkesmässigt. Racingen har mest varit en kul grej tror jag, han och frun har haft ett stall ihop ett bra tag men nu tror jag det mest är hon som kör. :wink:
Han bidrog faktiskt till att jag valde samma yrke, när han jobbade på Vivaldi Studios i mitten av 80-talet innan han flyttade österut och blev hustekniker på Soundtrade. Jag hängde en del på Vivaldi, och repade i samma hus. Those were the days. :joy:
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Subsonic skrev:
flagg skrev:Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
Det är väl strängt taget det enda han pysslat med yrkesmässigt. Racingen har mest varit en kul grej tror jag, han och frun har haft ett stall ihop ett bra tag men nu tror jag det mest är hon som kör. :wink:
Han bidrog faktiskt till att jag valde samma yrke, när han jobbade på Vivaldi Studios i mitten av 80-talet innan han flyttade österut och blev hustekniker på Soundtrade. Jag hängde en del på Vivaldi, och repade i samma hus. Those were the days. :joy:
Ah.. Vivaldi.. Tyckte jag kände igen namnet Löhr. Hade replokal i huset i Mölndalskråka på 80talet så man har rännt runt i de studiorna en del.
Har oxå gått Löhrs kursen i lilla studion där.
Ibland ryckte Marcello tag i armen o ville ha nåt baspålägg i storstudion. Om nåt nådde nån produktion vet jag dock inte :)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
linnfijal
Nykomling

Inlägg av linnfijal »

Nevet har 64 kanaler och Bernard Löhr jobbar fortfarande i Mono-studion. Annars har du förstått rätt.
Skriv svar