Var på julfest med SSES, ljudteknikerföreningen där jag är medlem, igår. Väldigt trevligt. Började med ett studiobesök på Riksmixningsverket på Skeppsholmen här i Stockholm. Bernard Löhr och Benny Anderssons nya studio. Studion ligger granne med Benny´s gamla studio i en lokal som tidigare tillhört försvaret. Riktigt roligt att se. Det kommer bli en väldigt fin studio och miljön går inte av för hackor kan jag säga. Inte mycket mer än 40 meter från vattnet. Studion är inte färdigbyggd än och kommer stå fullt färdig under våren är det tänkt. På plats var dock ett gigantiskt 72-kanaligt Neve bord som tidigare tillhört Max Martin.
Krävs en så´n som Benny för att ro iland ett projekt som detta nu när branschen ser ut som den gör. Både Benny och Bernard var på plats och visade lokalerna. Vi ska få komma på återbesök när studion står helt färdig. En sak som imponerade var att man kunde kliva in genom en dörr och komma in bakom den vägg där rackprylarna ska sitta. Otroligt smidigt och bra att kunna koppla i och ur prylar bakifrån med gott om utrymme omkring sig istället för att klämma sönder fingrarna i trånga rackskåp där man ofta får gissa sig till vad man gör. Studion är inte i närheten av lika stor som A studion på gamla Polar men tillräckligt stor för att få in en kammarorkester. Sen fanns det separata trumrum, sångbås, flygelbås förutom det stora inspelningsrummet och kontrollrummet. Det där blir bra på riktigt. Ska bli kul att se när det är klart. Kul att någon bygger upp istället för att lägga ner i dessa tider.
Sen vart det middag och pilsner på ett ställe 100 meter från studion. Troligtvis årets första och enda julfest för min del.
Hellboy skrev:Var på julfest med SSES, ljudteknikerföreningen där jag är medlem, igår. Väldigt trevligt. Började med ett studiobesök på Riksmixningsverket på Skeppsholmen här i Stockholm. Bernard Löhr och Benny Anderssons nya studio. Studion ligger granne med Benny´s gamla studio i en lokal som tidigare tillhört försvaret. Riktigt roligt att se. Det kommer bli en väldigt fin studio och miljön går inte av för hackor kan jag säga. Inte mycket mer än 40 meter från vattnet. Studion är inte färdigbyggd än och kommer stå fullt färdig under våren är det tänkt. På plats var dock ett gigantiskt 72-kanaligt Neve bord som tidigare tillhört Max Martin.
Krävs en så´n som Benny för att ro iland ett projekt som detta nu när branschen ser ut som den gör. Både Benny och Bernard var på plats och visade lokalerna. Vi ska få komma på återbesök när studion står helt färdig. En sak som imponerade var att man kunde kliva in genom en dörr och komma in bakom den vägg där rackprylarna ska sitta. Otroligt smidigt och bra att kunna koppla i och ur prylar bakifrån med gott om utrymme omkring sig istället för att klämma sönder fingrarna i trånga rackskåp där man ofta får gissa sig till vad man gör. Studion är inte i närheten av lika stor som A studion på gamla Polar men tillräckligt stor för att få in en kammarorkester. Sen fanns det separata trumrum, sångbås, flygelbås förutom det stora inspelningsrummet och kontrollrummet. Det där blir bra på riktigt. Ska bli kul att se när det är klart. Kul att någon bygger upp istället för att lägga ner i dessa tider.
Sen vart det middag och pilsner på ett ställe 100 meter från studion. Troligtvis årets första och enda julfest för min del.
Riktigt roligt att se hur entusiastisk Benny var över detta projekt. Han är väl värd sin framgång. Fötterna på jorden och väldigt ödmjuk. Kul att vi blev inbjudna. Mycket roligt folk med på dessa tillställningar också. Trevligt.
olabola skrev:"Riksmixningsverket" Bara dom inte tar in för många byråkrater då
Är det dit man betalar sin Fader-skatt?
Bra namn. Förkortas RMV på studions Facebook-sida och det är väl denna förkortning som kommer vara den rådande för internationella bokningar. Lite svårt att säga "Rixmixningsverket" för en engelsman kan man tro.
Bernard Löhr är otroligt rutinerad och duktig. Jag tror att vi kommer få höra en hel del fint från den studion i framtiden.
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 07 dec 2010, 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Bra namn. Förkortas RMV på studions Facebook-sida och det är väl denna förkortning som kommer vara den rådande för internationella bokningar. Lite svårt att säga "Rixmixningsverket" för en engelsman kan man tro.
Bernard Löhr är otroligt rutinerad och duktig. Jag tror att vi kommer få höra en hel del fint från den studion i framtiden.
Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
VA??!? Kan han köra fort?? Är det någonting den mannen gör så är det att "pyssla" med ljud!! Otroligt duktig.
Hellboy skrev:VA??!? Kan han köra fort?? Är det någonting den mannen gör så är det att "pyssla" med ljud!! Otroligt duktig.
Nu lät jag kanske något nervärderande både när det gäller rejsandet och producerandet vilket inte riktigt var min mening. Har för mig han har haft god fart i diverse Porschar. Var i långloppsammanhang jag sett hans namn. Och så klart säkert alldeles lysande producent också, det tvivlar jag inte alls på.
flagg skrev:
Japp. Håller väl på med långlopp för Porschar.
Kör du fort-bil?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
flagg skrev:
Japp. Håller väl på med långlopp för Porschar.
Kör du fort-bil?
Nänä, absolut inte på den nivån. Följde SLC lite på avstånd bara, och åkte och kikade ibland när de körde på Mantorp. 12h-finalen i Oktober med mål kl 21 är lagom manligt med både mörker och ibland frost utanför ideallinjen.
Körde lite banträffar när jag hade Type R, men det är ett par år sen nu. Nån gång vore det kul att komma igång igen, och kanske hyra in sig i nåt mindre långloppsteam.
Senast redigerad av flagg den tis 07 dec 2010, 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
VA??!? Kan han köra fort?? Är det någonting den mannen gör så är det att "pyssla" med ljud!! Otroligt duktig.
Du blandar ihop det med räserföraren Walter Röhrl kanske?
flagg skrev:Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
Det är väl strängt taget det enda han pysslat med yrkesmässigt. Racingen har mest varit en kul grej tror jag, han och frun har haft ett stall ihop ett bra tag men nu tror jag det mest är hon som kör.
Han bidrog faktiskt till att jag valde samma yrke, när han jobbade på Vivaldi Studios i mitten av 80-talet innan han flyttade österut och blev hustekniker på Soundtrade. Jag hängde en del på Vivaldi, och repade i samma hus. Those were the days.
flagg skrev:Samma Bernard Löhr som inte är helt oäven räserförare? Vill minnas han pysslade med ljud också.
Det är väl strängt taget det enda han pysslat med yrkesmässigt. Racingen har mest varit en kul grej tror jag, han och frun har haft ett stall ihop ett bra tag men nu tror jag det mest är hon som kör.
Han bidrog faktiskt till att jag valde samma yrke, när han jobbade på Vivaldi Studios i mitten av 80-talet innan han flyttade österut och blev hustekniker på Soundtrade. Jag hängde en del på Vivaldi, och repade i samma hus. Those were the days.
Ah.. Vivaldi.. Tyckte jag kände igen namnet Löhr. Hade replokal i huset i Mölndalskråka på 80talet så man har rännt runt i de studiorna en del.
Har oxå gått Löhrs kursen i lilla studion där.
Ibland ryckte Marcello tag i armen o ville ha nåt baspålägg i storstudion. Om nåt nådde nån produktion vet jag dock inte