Även en hel mekanik (till D- eller G-strängen) av rätt sort, är intressant. Har du nåt som ligger och skräpar så hör av dig!
Mvh Mats

Jag har samma mekanik på min bas som är drygt 100 år. Mekaniken är av böhmisk modell. En av knopparna slogs av i en transport och försvann. Jag lät en möbelsnickare svarvade en ny komplett knopp med tapp i körsbärsträ (hårt) som han sedan svärtade med någon lämplig polish. Resultatet blev mycket bra och ingen kan se att en tapp är ny.Mats63 skrev:Någon tidigare ägare har helt sonika sågat av träknoppen som bildar axeln till stämskruven, på samtliga! Tänkte tillverka egna men det mest optimala vore att ersätta dem med några slitna som mer matchar, eftersom basen är sedan 1890...
Även en hel mekanik (till D- eller G-strängen) av rätt sort, är intressant. Har du nåt som ligger och skräpar så hör av dig!
Här kommer utlovad måttskiss på stämskruvstapp.Mats63 skrev:Någon tidigare ägare har helt sonika sågat av träknoppen som bildar axeln till stämskruven, på samtliga! Tänkte tillverka egna men det mest optimala vore att ersätta dem med några slitna som mer matchar, eftersom basen är sedan 1890...
Mvh Mats
Javisst, här får du en bild.jarva skrev:KontraKurt,
kan du inte knäppa ett par bilder på dina stämskruvar och lägga upp här?
Jag har knoppar på en av mina basar, jag tror att det helt enkelt har att göra med att de tar plats och har en tendens att fastna då man ska lasta i och ur basen från smala utrymmen (som t ex en skuff).Fredrik68 skrev:Vem och varför ger sig på att såga av knopparna på stämskruvarna? Har svårt att förstå det, men det kan ju finnas någon anledning till det.
Fräsas rent kanske det heter. Men brotschar kan vara ställbara så det måste gå lika bra att använda en sådan för trä.Mats63 skrev:Tack Kontra Kurt för tips och utförlig information!
Tror faktiskt det blir byte av samtliga, kompletta inklusive själva tappen.
Vid närmare titt så ser man att passningen i hålen (vid tappändan) är sådär, behöver nog brotchas ur (heter det så i trä?) och då behöver tappen upp i dimension. Sen är den svarvade kragen, där de är kapade, inte lika på någon av dem och dessutom är de rätt slitna.
//Mats