Stämskruvar till kontrabas sökes!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Mats63
Nykomling

Stämskruvar till kontrabas sökes!

Inlägg av Mats63 »

Någon tidigare ägare har helt sonika sågat av träknoppen som bildar axeln till stämskruven, på samtliga! Tänkte tillverka egna men det mest optimala vore att ersätta dem med några slitna som mer matchar, eftersom basen är sedan 1890...
Även en hel mekanik (till D- eller G-strängen) av rätt sort, är intressant. Har du nåt som ligger och skräpar så hör av dig!

Mvh Mats
Bild
KontraKurt
Medlem

Re: Stämskruvar till kontrabas sökes!

Inlägg av KontraKurt »

Mats63 skrev:Någon tidigare ägare har helt sonika sågat av träknoppen som bildar axeln till stämskruven, på samtliga! Tänkte tillverka egna men det mest optimala vore att ersätta dem med några slitna som mer matchar, eftersom basen är sedan 1890...
Även en hel mekanik (till D- eller G-strängen) av rätt sort, är intressant. Har du nåt som ligger och skräpar så hör av dig!
Jag har samma mekanik på min bas som är drygt 100 år. Mekaniken är av böhmisk modell. En av knopparna slogs av i en transport och försvann. Jag lät en möbelsnickare svarvade en ny komplett knopp med tapp i körsbärsträ (hårt) som han sedan svärtade med någon lämplig polish. Resultatet blev mycket bra och ingen kan se att en tapp är ny.

Jag vet ju inte hur noggrann du är men om det vore mitt instrument så skulle jag låta svarva fyra nya. Knoppen har ett lite speciellt utseende. Om du vill så kan jag skicka den måttskiss jag gjorde åt snickaren. Med denna framför dig kan du nog lätt kontrollmäta tappen i båda ändar och justera måtten. Tappen skall vara aningen konisk.
.
KontraKurt
Medlem

Re: Stämskruvar till kontrabas sökes!

Inlägg av KontraKurt »

Mats63 skrev:Någon tidigare ägare har helt sonika sågat av träknoppen som bildar axeln till stämskruven, på samtliga! Tänkte tillverka egna men det mest optimala vore att ersätta dem med några slitna som mer matchar, eftersom basen är sedan 1890...

Mvh Mats
Bild
Här kommer utlovad måttskiss på stämskruvstapp.
Bild
Användarvisningsbild
jarva
Nykomling

Inlägg av jarva »

KontraKurt,
kan du inte knäppa ett par bilder på dina stämskruvar och lägga upp här?
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

jarva skrev:KontraKurt,
kan du inte knäppa ett par bilder på dina stämskruvar och lägga upp här?
Javisst, här får du en bild.
http://www.postimage.org/image.php?v=PqsoVIJ
Fredrik68
Medlem

Inlägg av Fredrik68 »

Vem och varför ger sig på att såga av knopparna på stämskruvarna? Har svårt att förstå det, men det kan ju finnas någon anledning till det.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Orsaken till avsågandet gissar jag är detsamma som när folk spikade mazonitskivor på gamla vackra spegeldörrar. Det gällde att ha det modernt omkring sig. Säkert tyckte någon att basen såg för gammal och mossig ut.

.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Nån som vet ungefär när man slutade med träknopparna på stämskruvarna?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Fredrik68
Medlem

Inlägg av Fredrik68 »

Min 2:a bas (reservbasen) har träknoppar på stämskruvarna. Fick ärva den av min farfar när jag som trettonåring (snart trettio år sedan) precis hade börjat med kontrabas. Han nämnde att den var tillverkad någon gång under 1950-talet.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Till Mats63.

Jag har funderat på dina stämpinnar med avsågade knoppar. Ritningen som jag gav dig passar inte dina behov, tror jag.

Det finns ingen anledning att göra 4 nya kompletta knoppar med stämpinnar.

För det första så är mina mått ej passande till din bas.

För det andra så har jag en metallmanschetter som på min första ritning svarar mot måtten 17 djup och 20 diameter. Dessa manschetter finns inte på din bas.

Lösningen som passar dig bäst är att låta en duktig snickare eller helst en bas/violinreparatör svarva 4 knoppar i vilka borras ett hål. Motsvarande borras ett hål i vardera stämpinnen på din bas. I detta hål trängs en tapp ned (snedstreckad på denna nya ritning) med lim. På de utstickande tappändarna limmas slutligen knopparna på plats. Resultatet blir det samma som att göra helt nya och basens stämmekanism kommer att se helt korrekt ut – ingen kan se att knopparna limmats i ändarna.

Observera att den skarpa kanten på min ursprungliga ritning därför skall vara avrundad.

Lösningen är den bästa för dig är jag säker på. Så här:
(Klicka på bilden så blir den större)

Bild

Notera också på fotot (i ovanstående inlägg till Jarva) hur knoppen ser ut i änden med den inlagda insvarvningen.

.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Fredrik68 skrev:Vem och varför ger sig på att såga av knopparna på stämskruvarna? Har svårt att förstå det, men det kan ju finnas någon anledning till det.
Jag har knoppar på en av mina basar, jag tror att det helt enkelt har att göra med att de tar plats och har en tendens att fastna då man ska lasta i och ur basen från smala utrymmen (som t ex en skuff).
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Mats63
Nykomling

Inlägg av Mats63 »

Tack Kontra Kurt för tips och utförlig information!

Tror faktiskt det blir byte av samtliga, kompletta inklusive själva tappen.
Vid närmare titt så ser man att passningen i hålen (vid tappändan) är sådär, behöver nog brotchas ur (heter det så i trä?) och då behöver tappen upp i dimension. Sen är den svarvade kragen, där de är kapade, inte lika på någon av dem och dessutom är de rätt slitna.

//Mats
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Mats63 skrev:Tack Kontra Kurt för tips och utförlig information!

Tror faktiskt det blir byte av samtliga, kompletta inklusive själva tappen.
Vid närmare titt så ser man att passningen i hålen (vid tappändan) är sådär, behöver nog brotchas ur (heter det så i trä?) och då behöver tappen upp i dimension. Sen är den svarvade kragen, där de är kapade, inte lika på någon av dem och dessutom är de rätt slitna.

//Mats
Fräsas rent kanske det heter. Men brotschar kan vara ställbara så det måste gå lika bra att använda en sådan för trä.

De fyra bitarna bör ju i alla fall påminna om varandra. Mina knoppar skiljer sig lite grand men detta är inte till något förfång. Viktigast är nog tappens passning i stämhuvudet.

Lycka till och anmäl gärna resultatet när det är klart.
.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Glömde säga en väsentlighet.

De åtta hålen i stämhuvudet måste brotschas från ett håll. Alltså båda tapphålen för E-strängen måste tas från "knoppsidans" håll så att du kan garantera att de båda hålen blir exakt parallella. Om du också skall ha hålen något koniska så går det bara att göra på det här sättet om det inte skall bli fel.

Brotschen skärande delar måste alltså vara längre än stämhuvudet är brett.

Tänker du göra jobbet själv eller anlita instrumentbyggare? Förordar det sistnämnda.
.
Skriv svar