Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Här är mitt bord som Fred på thesegoto11 har satt ihop.
Bild
Tyvärr så har jag redan ändrat mig ang ett par pedaler men tanken blir iaf densamma.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Basmagnus skrev:Här är mitt bord som Fred på thesegoto11 har satt ihop.
Bild
Tyvärr så har jag redan ändrat mig ang ett par pedaler men tanken blir iaf densamma.
Ser bra ut! Vad är tanken, mer exakt, och vad ska ändras i pedaluppsättningen?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Bild
Ah, trevligt! Vad ligger i loopen, och är DI:n före alla effekter utom kompressorn?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

peter_s skrev:
Bild
Kedjan är tuner -switch (för Sadowskypreamp som sitter under bordet)-kompressor-Ampeg oktav-EBS oktav-EBS envelope-Xotic RC-Booster-Catalinbread SFT och slutligen Countryman D.I

Kommer så småningom att byta plats på SFT och RC'n då tanken var att SFT'n skulle vara på hela tiden som en form av stärksimulator för linesignal, och RC'n skulle vara en mer skitig dist. Men nu har jag upptäckt att det låter bättre om jag byter plats och funktion på de två.
Ev. kommer jag även att byta RC'n mot en tri-logic preamp (i stort sett samma pedal fast med en midratt också).
Sen kommer jag förmodligen även att byta ut EBS oktaven mot en T-rex oktavius för att kunna oktavera upp också.
För er som funderar varför jag har två oktavtrampor kan jag berätta att Ampeg'en använder jag med en svag låg oktav för att fylla ut i t.ex refränger på rocklåtar, funkar finfint! Medans den andra oktav'en använder jag som en vanlig oktaveffekt när det passar sig.

EDIT: anledningen till att D.I'n sitter där den gör är att jag vill kunna koppla förbi den på ett smidigt sätt när jag inte linear utan kör rätt i stärk.
Då vill jag kunna rycka kabeln ut från sista pedalen, i detta fall SFT'n, för att koppla kabeln till stärken
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Jo4cim skrev:Någon som har testat denna? Tror ni det funkar till 3-4 pedaler? Känns ju lite billigare än en fuel tank t.ex

http://www.stonecastle.se/productssimple1.html
Annars har jag en cioks baby till salu ;)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=42843
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Basmagnus skrev:
peter_s skrev:
Bild
Kedjan är tuner -switch (för Sadowskypreamp som sitter under bordet)-kompressor-Ampeg oktav-EBS oktav-EBS envelope-Xotic RC-Booster-Catalinbread SFT och slutligen Countryman D.I

Kommer så småningom att byta plats på SFT och RC'n då tanken var att SFT'n skulle vara på hela tiden som en form av stärksimulator för linesignal, och RC'n skulle vara en mer skitig dist. Men nu har jag upptäckt att det låter bättre om jag byter plats och funktion på de två.
Ev. kommer jag även att byta RC'n mot en tri-logic preamp (i stort sett samma pedal fast med en midratt också).
Sen kommer jag förmodligen även att byta ut EBS oktaven mot en T-rex oktavius för att kunna oktavera upp också.
För er som funderar varför jag har två oktavtrampor kan jag berätta att Ampeg'en använder jag med en svag låg oktav för att fylla ut i t.ex refränger på rocklåtar, funkar finfint! Medans den andra oktav'en använder jag som en vanlig oktaveffekt när det passar sig.

EDIT: anledningen till att D.I'n sitter där den gör är att jag vill kunna koppla förbi den på ett smidigt sätt när jag inte linear utan kör rätt i stärk.
Då vill jag kunna rycka kabeln ut från sista pedalen, i detta fall SFT'n, för att koppla kabeln till stärken
Väl uttänkt upplägg! :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

peter_s skrev:
Basmagnus skrev:
peter_s skrev:
Bild

Väl uttänkt upplägg! :)

Mycket bra!

Fick dock känslan av att DI:n låg före effekterna, vilket i o f s kunde vara rätt smart. Om man har en bra ljudtekniker som vet att blanda signalerna rätt...

Oktavpedal är också nåt som jag upptäcker mig själv använda mer och mer - förutspår att det snart sitter två stycken på mitt stora bord med...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bild

Så ska mitt nästa bord se ut!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Köpte Zyrrans Pedaltrain. Smidigt!

Bild
Senast redigerad av Cuba den tor 29 sep 2011, 00:03, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Cuba skrev:Köpte Zyrrans Pedaltrain. Smidigt!

Bild
Snyggt! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Zyrran skrev:

[img]Pedalräls[/img]
Ja, men eller hur? Stiligt tillsnajsat med strömförsörjning och kabelkanal med daisy chain. Jättenöjd! :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

lowfreq skrev:Såhär blev det...

Bild
...och nu ser det ut såhär.
VT Bass Deluxe = bort, SFTn får vila lite.
Vad som tillkommit är Sadowsky-Pre´n och EWS BMC Mid Control...den sistnämnda är GRYM, jag värderar den högst på detta bord.

Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

lowfreq skrev:

Bild
Vad som tillkommit är Sadowsky-Pre´n och EWS BMC Mid Control...den sistnämnda är GRYM, jag värderar den högst på detta bord.

Bild
Dra mig baklänges så Snyggt! du har anammat mitt koncept ser jag, håller med om att BMC är helt fantastisk, fast det tycker jag iofs sadowskyn också är.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Valle skrev:Dra mig baklänges så Snyggt! du har anammat mitt koncept ser jag, håller med om att BMC är helt fantastisk, fast det tycker jag iofs sadowskyn också är.
Absolut, så är det, du fick mig att slå till på BMC:n, hade dock haft ett getöga på den ett tag,
den låter ju hur bra som helst.. särskilt ihop med Sadowsky-pedalen (som också är fantastisk).
Sadowskyn + BMC:n med 'Freq' ställd nästan helt åt vänster (120-160Hz) som jag boostar till mellan kl.2 och 3
= grymt p-bas ljud !!

Tillägg: + Avalon U5 så låter det ännu bättre! :wink:
Senast redigerad av lowfreq den mån 24 jan 2011, 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

lowfreq skrev:
Valle skrev:Dra mig baklänges så Snyggt! du har anammat mitt koncept ser jag, håller med om att BMC är helt fantastisk, fast det tycker jag iofs sadowskyn också är.
Absolut, så är det, du fick mig att slå till på BMC:n, hade dock haft ett getöga på den ett tag,
den låter ju hur bra som helst.. särskilt ihop med Sadowsky-pedalen (som också är fantastisk).
Sadowskyn + BMC:n med 'Freq' ställd nästan helt åt vänster (120-160Hz) som jag boostar till mellan kl.2 och 3
= grymt p-bas ljud !!
Precis så har jag också rattat in sweet spot, blir grymt tryck i ljudet.
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

hehe, vi är många som gillar våra P-basar med lite extra preamps (fast jag kört DOD fx10, all the time).
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

mikkejohansson skrev:hehe, vi är många som gillar våra P-basar med lite extra preamps (fast jag kört DOD fx10, all the time).
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, däremot massa vägar...
/Johan
Presentation
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Zyrran skrev:

Bild
Cleant o fint!
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

lowfreq skrev:

Bild

Bild
Mycket snajsigt!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Var ett tag sen jag hade ett pedalbord att skryta med, men nu har jag det!

Det är en Buss TU-2 -> Wolly Mammoth-klon -> Moody Sounds Hjärtmüller, allt drivet av en Harley Benton-elgrej, på ett Gator-case!

Jag kommer komplettera med en schysst DI-box vad det lider (lutar åt en Tech 21 Bassdriver) och eventuellt byta Fuzzen till en MXR!

(Ursäkta den dåliga bilden, mobilkamera!)

Bild
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

dereborn skrev:Bild

Så ska mitt nästa bord se ut!
Det där gillade jag..

Så jävla många pedaler och skit så man inte ens kommer koppla in de.. Perfekt.

Basen in i stärkaren och sen kör man. :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

lowfreq skrev:
= grymt p-bas ljud !!

Skulle vara kul att höra ett klipp med P-bas rent, med sadowsky pre samt med Sadowsky + BMC.

Detta då jag personligen precis som Bassplayer skrev i sin recension tycker att Sadowsky Pre-Ampen inte tillför så mycket på just en P-bas. Till en jazzbas är det en helt annan femma, då glänser den ordentligt. Men det kanske blir något annat med BMC också. I så fall skulle även Tri-Logic Bass Pre-amp vara intressant då den typ är en sammanslagning av de båda.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hm, inte så dumt med gott om plats på bordet faktiskt.
Kanske behåller det i alla fall!
Och helst plötsligt funkar FT-2:an med strömförsörjningen igen! Skumt!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

TDHP skrev:Hm, inte så dumt med gott om plats på bordet faktiskt.
Kanske behåller det i alla fall!
Och helst plötsligt funkar FT-2:an med strömförsörjningen igen! Skumt!

Bild
Najs!

Nöjd med MXR:en?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

groovyjr skrev:
lowfreq skrev:...Sadowskyn + BMC:n med 'Freq' ställd nästan helt åt vänster (120-160Hz) som jag boostar till mellan kl.2 och 3 = grymt p-basljud !!

Skulle vara kul att höra ett klipp med P-bas rent, med sadowsky pre samt med Sadowsky + BMC.

Detta då jag personligen precis som Bassplayer skrev i sin recension tycker att Sadowsky Pre-Ampen inte tillför så mycket på just en P-bas. Till en jazzbas är det en helt annan femma, då glänser den ordentligt. Men det kanske blir något annat med BMC också. I så fall skulle även Tri-Logic Bass Pre-amp vara intressant då den typ är en sammanslagning av de båda.
Aha!

Håller helt med om att Sadowskyn är som gjord för jazzbas, den låter klart bättre till jazzbas!
Men det är kombinationen Sadowskyn + EWS BMC'n som i mitt tycke framkallar ett skitsnyggt p-basljud.
Enbart Sadowskyn och p-bas låter för fluffigt och saknar kärna, det tycker nog de flesta.

Det är alltså BMC'n som gör att det blir stadga och kärnfullt... och BMC'n lyfter fram det där typiska sköna p-basljudet. Det behöver inte vara just en Sadowsky-pedal.. jag hade Tri-logic II -pedalen hemma på test några dagar.. och BMC'n funkade bra ihop med den också. MEN, bas-ratten på Tri-logic II jobbar vid 90Hz och Sadowskyn vid 40Hz ... det blir klart fylligare och mer botten med BMC'n + Sadowskyn jämfört med BMC'n + Tri-logic II , det sistnämnda låter också bra, men har en tightare, mindre fyllig botten, som i sig KAN vara en fördel beroende på vad man kopplar det till.
Sadowskyn + BMC låter både tight OCH fläskigt, och plockar fram det där goooa p-basljudet.
Värt att notera är att jag INTE kör dessa pedaler ihop med basriggen , håller just nu enbart på med inspelning.

Tri-logic II pedalen hade jag för lite tid för att testa ordentligt.. men jag tyckte den var väldigt middig i karaktären,
men då jämförde jag den mot Sadowskyn som istället är väldigt basig.
(ska försöka få till några ljudklipp.. men kan inte säga när det blir)
Skriv svar