Rengöra ebenholts greppbräda

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Rengöra ebenholts greppbräda

Inlägg av Will »

Hur göra? Har hört att man inte ska använda samma rengöringsmedel som på rosewood.
Gibson Thunderbird IV
Janne

Inlägg av Janne »

Jag brukar ta citronolja, det funkar väl på allt utom lönn? Har förresten använt det på lönn också fast man inte ska enligt de som kan.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Har också använt citronolja..har inte märkt nåt konstigt under ett par års tid iaf..
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Nej, jag tror inte man ska använda citron olja på ebenholts. Ebenholts ska väl vara självsmörjande men jag vet inte hur man bäst rengör det. Hur gör kontrabasisterna??
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Valle skrev:Nej, jag tror inte man ska använda citron olja på ebenholts. Ebenholts ska väl vara självsmörjande men jag vet inte hur man bäst rengör det. Hur gör kontrabasisterna??
De drar väl nån boogiewoogie-gång för att hålla brädan i form. ;)
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Masayo skrev:
Valle skrev:Nej, jag tror inte man ska använda citron olja på ebenholts. Ebenholts ska väl vara självsmörjande men jag vet inte hur man bäst rengör det. Hur gör kontrabasisterna??
De drar väl nån boogiewoogie-gång för att hålla brädan i form. ;)
sprit :roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Citronolja funkar bara man är bra på att torka bort överskottsoljan.
Janne

Inlägg av Janne »

Precis, citronolja är ju rengöringsmedel. Olja in ebenholtz behöver man väl inte.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag brukar personligen ta ett väldigt fint sandpapper och gå över greppbrädan och sedan lite apelsinolja. Apelsinolja har samma rengörande och smörjande förmåga som citronolja men är inte lika syrarik. Apelsin-/citronolja funkar bra på ebenholts för att göra rent men ebenholts är ett väldigt fett träslag så det behövs egentligen inte smörjas in men det är alltid trevligt att göra ren greppbrädan ibland. Och till det funkar apelsin- eller citronolja. Och jag brukar dra över brädan med ett väldigt fint sandpapper först. Framförallt på en bandlös bräda.

//J
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

JanTheWhite skrev:Jag brukar personligen ta ett väldigt fint sandpapper och gå över greppbrädan och sedan lite apelsinolja. Apelsinolja har samma rengörande och smörjande förmåga som citronolja men är inte lika syrarik. Apelsin-/citronolja funkar bra på ebenholts för att göra rent men ebenholts är ett väldigt fett träslag så det behövs egentligen inte smörjas in men det är alltid trevligt att göra ren greppbrädan ibland. Och till det funkar apelsin- eller citronolja. Och jag brukar dra över brädan med ett väldigt fint sandpapper först. Framförallt på en bandlös bräda.

//J
Okej. Så bara skrubba med sandpappret, smörj in med apelsinolja och torka av?

Hur rengör man band btw?
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Will skrev:Hur rengör man band btw?
Väldigt fin stålull brukar finka fint.
Undvik den där förtvålade på ICA bara - det är inge kul (även om den faktiskt funkar också om man är lite försiktig).

Jag har även använd Autosol (kromglans - finns på vilken mack som helst) men det är en hel del slipmedel i den så det rekommenderas väl egentligen inte om man bryr sig lite om basen... Men snyggt blir det.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Will skrev:
JanTheWhite skrev:Jag brukar personligen ta ett väldigt fint sandpapper och gå över greppbrädan och sedan lite apelsinolja. Apelsinolja har samma rengörande och smörjande förmåga som citronolja men är inte lika syrarik. Apelsin-/citronolja funkar bra på ebenholts för att göra rent men ebenholts är ett väldigt fett träslag så det behövs egentligen inte smörjas in men det är alltid trevligt att göra ren greppbrädan ibland. Och till det funkar apelsin- eller citronolja. Och jag brukar dra över brädan med ett väldigt fint sandpapper först. Framförallt på en bandlös bräda.

//J
Okej. Så bara skrubba med sandpappret, smörj in med apelsinolja och torka av?

Hur rengör man band btw?
Jepp.

Stålull till exempel. Grade #0000. Funkar bra även på själva greppbrädan som alternativ till fint sandpapper. Ta det lugnt så att inte stålullen fastnar i bandstavarnas kanter bara. Brukar gå att undvika genom att gå över bandstavarna från mitten och utåt hela tiden.

//J
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

fieldflower skrev:Jag har även använd Autosol (kromglans - finns på vilken mack som helst) men det är en hel del slipmedel i den så det rekommenderas väl egentligen inte om man bryr sig lite om basen... Men snyggt blir det.
Och hur fungerar stålullen? Medelst smekningar? ;)

Autosolen är knappast så abrasiv att den faktiskt gör nån skada om man inte nöter på samma ställe i en timme, vilket ju även stålull skulle göra.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Folxam skrev:
fieldflower skrev:Jag har även använd Autosol (kromglans - finns på vilken mack som helst) men det är en hel del slipmedel i den så det rekommenderas väl egentligen inte om man bryr sig lite om basen... Men snyggt blir det.
Och hur fungerar stålullen? Medelst smekningar? ;)

Autosolen är knappast så abrasiv att den faktiskt gör nån skada om man inte nöter på samma ställe i en timme, vilket ju även stålull skulle göra.
Mjo, men kör man som Jan säger #0000 så är det smekningar jmf med Autosol.
Man skulle ju inte köra 5:ans sandpapper på banden liksom...;)

Så är man riktigt, riktigt rädd om sin bas kör man inte Autosol, men annars går det fint.
Det är ju betydligt närmare #0000 stålull än 5:ans sandpapper liksom.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Jag förstår vad du menar, men jag håller fortfarande inte med *pussmun-smiley*
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Folxam skrev:Jag förstår vad du menar, men jag håller fortfarande inte med *pussmun-smiley*
Menar du att slipeffekten i #0000 stålull och Autosol är likvärdig?
Jag har ingen aning utan har antagit att Autosolen tar mer än ullen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Okej..för att göra det hårt å kantigt på mitt vis då..ville inte riktigt säga det..men men ..regöring med vanlig ajax fönsterputs. Polera banden med autosol. Citronolja på det. Har även polerat kropp med autosol, och sen gått över med turtle flytande bilvax. Sådär! På Daion! Blir hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Jag använder en stulen reklam-handduk i frotté när basen blir alldeles för geggig. Det funkar också...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

Några snabba drag med en lätt fuktad mirakeltrasa, och därefter gnidning medelst citronolja? Kan det vara nåt?
Bild Bild
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Jag lirar så svängigt så smutsen trillar av av vibrationerna.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

olabola skrev:Okej..för att göra det hårt å kantigt på mitt vis då..ville inte riktigt säga det..men men ..regöring med vanlig ajax fönsterputs. Polera banden med autosol. Citronolja på det. Har även polerat kropp med autosol, och sen gått över med turtle flytande bilvax. Sådär! På Daion! Blir hur bra som helst.
Samma här.
Fast jag kör med Sonax bilvax - mycket enklare att använda...:D

Man kanske skulle nämna att det kan vara en bra idé att maskeringstejpa greppbrädan mellan banden innan man går loss med Autosol - den vita geggan blir väldigt fort en svart gegga som fastnar jääättebra i träfibrerna...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
olabola skrev:Okej..för att göra det hårt å kantigt på mitt vis då..ville inte riktigt säga det..men men ..regöring med vanlig ajax fönsterputs. Polera banden med autosol. Citronolja på det. Har även polerat kropp med autosol, och sen gått över med turtle flytande bilvax. Sådär! På Daion! Blir hur bra som helst.
Samma här.
Fast jag kör med Sonax bilvax - mycket enklare att använda...:D
Vax är inte helt trevligt på ett instrument tycker jag. Personlig åsikt givetvis men det blir lätt kladdigt. Jag föredrar putsmedel utan vax på lackade ytor. Möbelputs utan vax är det jag använder. Pledge är favoriten.

Bild

//J
Fredrik68
Medlem

Re: Rengöra ebenholts greppbräda

Inlägg av Fredrik68 »

Var får jag tag i Citronolja?
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
trikloretylen
Medlem+

Re: Rengöra ebenholts greppbräda

Inlägg av trikloretylen »

hos din lokala musikhandlare!
Fårfiol -98.
Skriv svar