Det har åtminstone gått förr om åren. Det har med fordonets totalvikt att göra. Totalvikten är summan av tjänstevikten och maxlasten. Kan denna överstiga 3,5 ton kan du regga bilen som tung lastbil. På samma sätt som en Cheva van. Åtminstone kunde man det tidigare. Jag hade en polare som hade sin helt vanliga Volvo reggad som tung lastbil. Detta var innan Sverige gick med i EU och Personbil kl II fanns. En eftergift för tyska husvagnsägare, för övrigt. Vi fick behålla snuset och tyskarna ville köra med större last på vanligt B-kort. Det är möjligt att möjligheten att regga en "vanlig" bil som tung lastbil är borttagen nu men jag är hyffsat övertygad om att det fortfarande rullar några Volvo personbilar (och liknande) som är reggade som tung lastbil på vägarna fortfarande.Har dom väl blivit inreggade så går det ju inte att tvinga ägaren att regga om, av vad jag förstått. Som sagt, jag är inte helt uppdaterad på vad som gäller nu men det har gått tidigare.Svensson skrev:..men kan man verkligen regga en 240 som tung lastbil? man kommer ju aldrig upp i de vikterna. Lätt lastbil är ju däremot inget problem, det var många som gjorde så när dieseln var billig för att få ner skatten.JanTheWhite skrev:Precis..... Man kan regga en vanlig Volvo 240 som tung lastbil om man vill. Åtminstone funkade det förr om åren. Varför man skulle vilja göra det kan man ju diskutera men det går/har gått...... Helt standard förutom möjligt att man måste ha lastgaller..... Men att regga tillbaka verkar av någon orsak inte helt enkelt......Svensson skrev:Det sjukaste är att det fömodligen sitter exakt samma bromsar i den bilen som det sitter i de bilar som är registrerade som lätt lastbil.
//J
//J