köpt, VAN

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Svensson skrev:
JanTheWhite skrev:
Svensson skrev:Det sjukaste är att det fömodligen sitter exakt samma bromsar i den bilen som det sitter i de bilar som är registrerade som lätt lastbil.
Precis..... Man kan regga en vanlig Volvo 240 som tung lastbil om man vill. Åtminstone funkade det förr om åren. Varför man skulle vilja göra det kan man ju diskutera men det går/har gått...... Helt standard förutom möjligt att man måste ha lastgaller..... Men att regga tillbaka verkar av någon orsak inte helt enkelt......

//J
..men kan man verkligen regga en 240 som tung lastbil? man kommer ju aldrig upp i de vikterna. Lätt lastbil är ju däremot inget problem, det var många som gjorde så när dieseln var billig för att få ner skatten.
Det har åtminstone gått förr om åren. Det har med fordonets totalvikt att göra. Totalvikten är summan av tjänstevikten och maxlasten. Kan denna överstiga 3,5 ton kan du regga bilen som tung lastbil. På samma sätt som en Cheva van. Åtminstone kunde man det tidigare. Jag hade en polare som hade sin helt vanliga Volvo reggad som tung lastbil. Detta var innan Sverige gick med i EU och Personbil kl II fanns. En eftergift för tyska husvagnsägare, för övrigt. Vi fick behålla snuset och tyskarna ville köra med större last på vanligt B-kort. Det är möjligt att möjligheten att regga en "vanlig" bil som tung lastbil är borttagen nu men jag är hyffsat övertygad om att det fortfarande rullar några Volvo personbilar (och liknande) som är reggade som tung lastbil på vägarna fortfarande.Har dom väl blivit inreggade så går det ju inte att tvinga ägaren att regga om, av vad jag förstått. Som sagt, jag är inte helt uppdaterad på vad som gäller nu men det har gått tidigare.

//J
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

JanTheWhite skrev:
Svensson skrev:
JanTheWhite skrev:
Svensson skrev:Det sjukaste är att det fömodligen sitter exakt samma bromsar i den bilen som det sitter i de bilar som är registrerade som lätt lastbil.
Precis..... Man kan regga en vanlig Volvo 240 som tung lastbil om man vill. Åtminstone funkade det förr om åren. Varför man skulle vilja göra det kan man ju diskutera men det går/har gått...... Helt standard förutom möjligt att man måste ha lastgaller..... Men att regga tillbaka verkar av någon orsak inte helt enkelt......

//J
..men kan man verkligen regga en 240 som tung lastbil? man kommer ju aldrig upp i de vikterna. Lätt lastbil är ju däremot inget problem, det var många som gjorde så när dieseln var billig för att få ner skatten.
Det har åtminstone gått förr om åren. Det har med fordonets totalvikt att göra. Totalvikten är summan av tjänstevikten och maxlasten. Kan denna överstiga 3,5 ton kan du regga bilen som tung lastbil. På samma sätt som en Cheva van. Åtminstone kunde man det tidigare. Jag hade en polare som hade sin helt vanliga Volvo reggad som tung lastbil. Detta var innan Sverige gick med i EU och Personbil kl II fanns. En eftergift för tyska husvagnsägare, för övrigt. Vi fick behålla snuset och tyskarna ville köra med större last på vanligt B-kort. Det är möjligt att möjligheten att regga en "vanlig" bil som tung lastbil är borttagen nu men jag är hyffsat övertygad om att det fortfarande rullar några Volvo personbilar (och liknande) som är reggade som tung lastbil på vägarna fortfarande.Har dom väl blivit inreggade så går det ju inte att tvinga ägaren att regga om, av vad jag förstått. Som sagt, jag är inte helt uppdaterad på vad som gäller nu men det har gått tidigare.

//J
Nog vet jag vilka regler som gäller, jag har både tunga körkort och även reg. besiktat husbilsbyggen, det var bara det att jag aldrig har hört talas om en Volvo 240 som är reggad med en totalvikt över 3,5 ton och förstår inte vitsen med det heller och kan inte tänka mig att man får lasta 2 ton på en sån bil. Jag vet att man reggat om de till lätt lastbil av olika anledningar och också att man ökat tjänstevikten för att få dra det dragkroken är godkänd för på B-kort, draget brukar vara godkänt för 1500kg medan bilen väger runt 1450kg och det är för de sista 50 kilorna man reggar om bilen, men det man då gör är att öka tjänstevikten för att man ska få dra ett 1500kg:s släp med B-kort, bilen är dock fortfarande reggad som personbil.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Glöm Cheva, glöm Dodge, köp en Ford istället! tror dessutom att det är en basist som äger den. Kan det bli bättre?

http://www.blocket.se/gallivare/Ford_e_ ... ca=1_4&w=0

Användarvisningsbild
Stan
Medlem

Inlägg av Stan »

Svensson skrev:Glöm Cheva, glöm Dodge, köp en Ford istället! tror dessutom att det är en basist som äger den. Kan det bli bättre?

Och självklart tar han säljbilden när han tankar. :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Stan skrev:
Svensson skrev:Glöm Cheva, glöm Dodge, köp en Ford istället! tror dessutom att det är en basist som äger den. Kan det bli bättre?

:lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:
Stan skrev:

Ja det var väl ett av få besök på macken, var väl därför han ville föreviga ögonblicket.. :lol:

Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Svensson skrev:
TDHP skrev:
Stan skrev:

Ja det var väl ett av få besök på macken, var väl därför han ville föreviga ögonblicket.. :lol:
Hade suttit asfint, ser dock ut att inte inrymma särskillt många bandmedlemmar:P

Har hittat två intresserade köpare till min cheva i alla fall. Den ena sa att han e 95% säker att han ville ha den, skulle bara fota lite till grejer först, å så erbjöd han sej sätta in deposition så att jag inte sålde den innan han bestämt sej. Han bor dock i Danmark. Får pröjs för att köra ner den till Malmö, å eftersom jag har flickvännen i Malmö så klagar jag inte på att frakta ner den.

Hur fungerar det att sälja fordon till personer i andra länder? Nått jag borde tänka på så jag inte klantar sönder mej själv igen? Vad tycker ni är skäligt att kräva i förskott, så att jag inte står därnere å han vill pruta ner den 15tusen på platts å får åka hem igen.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Se till att ta reg.plåtarna innan den lämnar landet!
Det tog mig runt 5 år att bli av med en van jag sålde till Estland...
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

TDHP skrev:Se till att ta reg.plåtarna innan den lämnar landet!
Smart! Det hade jag inte kommit på själv!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

saft skrev:
TDHP skrev:Se till att ta reg.plåtarna innan den lämnar landet!
Smart! Det hade jag inte kommit på själv!
Jepp. Du måste skicka med dem när du skickar in pappren om privatexport, annars blir det skitbökigt. (Om inte köparen skickar en kopia på de nya danska reghandlingarna till dig, det funkar också.) Men ring Transportstyrelsen innan och fråga.
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

saft skrev:...å så erbjöd han sej sätta in deposition ...Vad tycker ni är skäligt att kräva i förskott, så att jag inte står därnere å han vill pruta ner den 15tusen på platts å får åka hem igen.
En deposition brukar väl vara runt 10%?

Grattis t att du verkar bli av med den hyfsat smidigt! Fick du igen ungefär vad du gav?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

dereborn skrev:
saft skrev:...å så erbjöd han sej sätta in deposition ...Vad tycker ni är skäligt att kräva i förskott, så att jag inte står därnere å han vill pruta ner den 15tusen på platts å får åka hem igen.
En deposition brukar väl vara runt 10%?

Grattis t att du verkar bli av med den hyfsat smidigt! Fick du igen ungefär vad du gav?
Han e på semester fram till lördag nu, får se vad han säger när han kommer hem. Har skickat ett mejl med bilder på varenda liten detalj eftersom han inte kommer kunna kolla på den innan. Ligger uppe för 38 nu, tänkte ge honom den för det inklusive resan. jag fick den för 30. så då är jag ju nöjd i alla fall.:P gratis resa till flickvännen i malmö, iförsej en jävla bit olovlig körning men men. ska testa ringa Ingemars usa bilar å se om dom tar inbyte nu. om det skulle bli akuellt.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

nej usa bilar var inte intresserade av nått byte. Hoppas fan dansken har fattat att den e en g30 å inte en g20 då:P står längst ner på biluppgifterna. men danskar e väl inte å lita på:P

här e annonsen http://www.blocket.se/dalarna/Chevrolet ... m?ca=6&w=1
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Har lite kontakt med polare och polares polare som är lite intresserade av vanen!
Vi får väl se hur det artar sig!
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Har lite kontakt med polare och polares polare som är lite intresserade av vanen!
Bra Lasse. Hoppas på det bästa. Verkar ju trots allt vara en bra bil. Om man har C-kort.

//J
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

JanTheWhite skrev:
TDHP skrev:Har lite kontakt med polare och polares polare som är lite intresserade av vanen!
Bra Lasse. Hoppas på det bästa. Verkar ju trots allt vara en bra bil. Om man har C-kort.

//J
Ja, det är ju de som är det värsta. Den är verkligen skitfin. Oljan är bytt i November, å den är gyllenbrun, inte svart. De måste väll endå betyda att motorn mår som kung? Alla andra bilar över 10år jag pillat på är oljan svart efter två veckor.
Startade, efter två veckor utomhus i konstant minus utan motorvärmare, utan problem tyst och fint med jämn och fin tomgång.

Dansken tyckte det var för mycket rost. Vet inte riktigt vad han förväntar sej men det här är den enda som jag sett så här fin utan att blivit omlackad. Och det är inge rost alls på undersidan. Bara i kanter där det brukar vara, och väldigt lite av sådant.

Går ju att regga till PB klass2 utan massa krångel så. Men det har ju vi som inte haft körkort sen dinosauriernas tid ingenting för:(

TDHP, hälsa din polare att jag inte e den som är den med pris och sånt, kan även köra vanen till han om man kommer överens om pris eller så i förväg eller mot dit å hemresan betald i förskott.
Här finns bilder på ALLT. Inge ljug eller förskönande bilder.
http://s158.photobucket.com/albums/t92/ ... Chevrolet/

Vi börjar bli i stort behov av nytt åk, så jag måste bli av med den här nu:(
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jepp, länkar bilderna till dem!
Ska se vad vi kan göra!
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Fick lov att gå in på Blocket å sänka priset till 32 nu. Måste iväg. Han som har parkeringen där den står nu börjar tröttna:/
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Synd att jag inte har nånstans att ställa den.
Hade blivit en perfekt bluesmobile till trion.
Vi får plats med alla i bandet, backline + PA i den.... :cry:

Grymt mycket bil för den pengen.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Mike skrev:Synd att jag inte har nånstans att ställa den.
Hade blivit en perfekt bluesmobile till trion.
Vi får plats med alla i bandet, backline + PA i den.... :cry:

Grymt mycket bil för den pengen.
Ja, den e större än min lägenhet.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

jävlit många som vill byta.... en mercha ambulans, volvo 240limousine, volvo 945, och massa annat....:/
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

saft skrev:jävlit många som vill byta.... en mercha ambulans, volvo 240limousine, volvo 945, och massa annat....:/
Lägg till i annonsen att den endast byts mot en ghostbusters ambulans :wink:
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

saft skrev:jävlit många som vill byta.... en mercha ambulans, volvo 240limousine, volvo 945, och massa annat....:/

Ingen som vill byta mot en Golf 4:a eller Ford Focus?
Isf kan ju jag köpa den (Focusen/Golfen) av dig om den är fräsch! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

blackparkas skrev:

nej tyvärr. inte än, men jag får väl hålla koll på om de kommer nå sånt erbjudande. Men volvo 945an va fräsch som fan. Skulle dock döda mitt rocksjälvförtroende om jag skaffade en gubbvolvo:P
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

saft skrev:
blackparkas skrev:

nej tyvärr. inte än, men jag får väl hålla koll på om de kommer nå sånt erbjudande. Men volvo 945an va fräsch som fan. Skulle dock döda mitt rocksjälvförtroende om jag skaffade en gubbvolvo:P
Bara du byter mot nåt som är lättare att bli av med så!
Har en polare som ringde och frågade lite, skulle återkomma.
Får väl se hur det går.
TDHP
Skriv svar