Projekt lackering av Yamaha BB

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Projekt lackering av Yamaha BB

Inlägg av dexter »

Jaha nu har jag tänkt att en gång för alla ta och lackera min gamla avbandade Yamaha BB1600 som varit helt strippat på lack så länge den varit i min ägo. Då jag är helt oerfaren vad det gäller lackering så tänkte jag som så att jag testar att lacka huvudet först och ser hur det går. Basen skall alltså få matching headstock, något som jag oftast inte gillar alls vad det gäller Fenderinstrument, men på BB-basar tycker jag att det passar bra.

Det är bara ett litet problem, det är ett ganska stort hack på ovansidan av huvudet där jag tänkte lacka. Det är för djupt för att slipa ner så jag måste hitta på en annan lösning. Vad har ni för ideér?

Bild
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Fyll med nånting. Kemträ, spackel, ja vad man nu använder, och slipa till. Spelar ju ingen roll om du liks ska lacka ovanpå.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

1600 är en gammal våt dröm!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Geddy_Lee skrev:1600 är en gammal våt dröm!!
De är goa.... klämmer på min nu! :P
mattisson
Nykomling

Re: Projekt lackering av Yamaha BB

Inlägg av mattisson »

dexter skrev:Jaha nu har jag tänkt att en gång för alla ta och lackera min gamla avbandade Yamaha BB1600 som varit helt strippat på lack så länge den varit i min ägo. Då jag är helt oerfaren vad det gäller lackering så tänkte jag som så att jag testar att lacka huvudet först och ser hur det går. Basen skall alltså få matching headstock, något som jag oftast inte gillar alls vad det gäller Fenderinstrument, men på BB-basar tycker jag att det passar bra.

Det är bara ett litet problem, det är ett ganska stort hack på ovansidan av huvudet där jag tänkte lacka. Det är för djupt för att slipa ner så jag måste hitta på en annan lösning. Vad har ni för ideér?

Hej, det absolut bästa är att "jämna ner" jacket med en såg eller slipmaskin alt. kloss med sandpapper, och sedan limma på en ny "flik" och jämna av med stämjärn eller sandpapper.

/Mr.mattissonbass-"There is absolutely no money below the first fret"
Bild
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

mattisson skrev:Hej, det absolut bästa är att "jämna ner" jacket med en såg eller slipmaskin alt. kloss med sandpapper, och sedan limma på en ny "flik" och jämna av med stämjärn eller sandpapper.
Hellish skrev:Fyll med nånting. Kemträ, spackel, ja vad man nu använder, och slipa till. Spelar ju ingen roll om du liks ska lacka ovanpå.
Jag vet inte vilken metod som är bäst. Jag har ju bara tänkt att lacka ovansidan av huvudet, så det vore ju bra om det såg bra ut på sidan - spackel lär väl inte va så snyggt, kemträ vet jag inte hur det ser ut. Metoden att kleta på någon massa och slipa ned verkar ju klart enklare än mattissons förslag.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

dexter skrev:
mattisson skrev:Hej, det absolut bästa är att "jämna ner" jacket med en såg eller slipmaskin alt. kloss med sandpapper, och sedan limma på en ny "flik" och jämna av med stämjärn eller sandpapper.
Hellish skrev:Fyll med nånting. Kemträ, spackel, ja vad man nu använder, och slipa till. Spelar ju ingen roll om du liks ska lacka ovanpå.
Jag vet inte vilken metod som är bäst. Jag har ju bara tänkt att lacka ovansidan av huvudet, så det vore ju bra om det såg bra ut på sidan - spackel lär väl inte va så snyggt, kemträ vet jag inte hur det ser ut. Metoden att kleta på någon massa och slipa ned verkar ju klart enklare än mattissons förslag.
Kör kemträ!
Finns hos en välsorterad färghandel.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Klopper skrev:Kör kemträ!
Finns hos en välsorterad färghandel.
Kan detta funka:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=23498092
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Borde väl funka finemang =)
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Okej jag försökte mig nyss på ett första lager av lackering. Jag använde först sånt där plastiskt trä vilket funkade prima.

Okej så här såg det ut när jag började:

Bild

Och så här blev det efter ett lager lack:

Bild

Jag vet inte om det syns på bilden men jag fick lite rinningar. Dessutom blev jag funderam om jag hade vart tvungen att köra med typ vit grundfärg först, nu körde jag ju med den röda på en gång. Man ser ju fortfarande trät genom färgen, men det kanske försvinner när det blir lite fler lager?

Hur gör man egentligen, ska jag vänta på att det här lagret torkar helt och sen våtslipa för att få bort rinningarna, eller kan jag köra flera lager nu och våtslipa efteråt, innan jag klarlackerar?

Edit: Porfyllare kanske jag också skulle ha använt... man ser ju porerna i lacken också..
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Gå in på http://www.gnu.se där står mycket om gitarrlackering.

Edit: http://www.gnu.se/gordetsjalv/limolack.html
Officiell stormästare i EB-orden
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Hur gick det med lackeringen?
Skriv svar