Bo Hansén Active DI Box 1975

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
bassplayer
Medlem+

Bo Hansén Active DI Box 1975

Inlägg av bassplayer »

Jag smällde ihop en Bo Hansén Active DI Box 1975 för några månader sedan. För den som undrar vem Bo Hansén är kan det upplysas om att han varit inne på detta forum och skrivit om DI, bl a sin egen design:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=37535&highlight=
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=2369&highlight=

Jag vill slå ett slag för Bos design, speciellt nu när reamping åter blivit aktuellt i en annan tråd. Bo har ju varit bussig nog att släppa sin design fri. Förutom att Bos DI-box rent ljudmässigt spöar skiten ur Countryman och andra boxar som betraktas som de bästa på markanden, har den även en egenhet som gör den speciellt lämplig i reampingsammanhang. Den har nämligen en ingångsimpedans som motsvarar en normal rörförstärkares, dvs 1 MOhm. Andra aktiva boxar på marknaden ligger på 10 MOhm för att även funka till piezomikar och kan därför upplevas som brilliga till bas. Bos DI är alltså mer avrundad och motsvarar bättre det vi är vana att höra; en liten impedansmismatch mellan pickup och förstärkare. Att använda en passiv linebox, om avsikten är att reampa, kommer inte på långa vägar att ge önskat resultat. Impedansen är alltför låg, något som i rätt sammanhang kan vara en fördel dock.

Vid reamping vill man spela in pickupens egenskaper som om den vore kopplad till en förstärkare för att sedan på ett konstlat sätt vidareförmedla dessa till just förstärkaren. Reampboxen i sig gör inte detta, den sköter bara om vidareförmedlingen. Den är i de flesta fallen dessutom helt onödig - en volymkontroll är egentligen vad som behövs. Men om förstärkaren står långt ifrån ljudkort eller bandare och dessutom får sin ström från en annan grupp kan den vara bra. Anpassningen mellan ljudkort/bandare och basförstärkare är det heller inget problem med varför det räcker med en bättre linjetrafo och en potentiometer (ett undantag är om man ska gå via gamla pedaler som föutsätter impedansmissanpassning t ex Fuzz Face. Läs vidare här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=42230). Ett billigt men högkvalitativt reampbygge kanske presenteras i en eventuellt kommande tråd om jag pallar ta bilder och rita upp schemat.

Inspelning är alltså steg 1 och reamping steg 2. Detta inlägg handlar om steg 1.

För den som inte är ovän med lödkolven är det en baggis att smälla ihop Bos box. Det blir dessutom betydligt billigare än att köpa en Countryman, kanske en tredjedel av priset. Man får dessutom en DI som låter bättre och är bättre anpassad till bas oavsett om man ska använda DI-signalen eller reampa.

Här är ett par bilder på mitt bygge som kanske kan tjäna som inspiration.

Som ni ser handlar det inte om hjärnkirugi. Det tränade ögat kan se ett fel på den "ickejordlyft" som jag mot Bos rekommendation satt dit. Felet är fixat sedan bilden togs:
Bild

Jag köpte Thomanns billiga passiva DI och slet ut allt innehåll, även kontakterna. På så sätt fick jag en färdiglackad och borrad stålbox vilket blev billigare än att köpa en aluminiumbox på Elfa. Vid tillfälle ska det fixas med layouten, nå'ngång... :wink: Tills vidare får Milleniumloggan betraktas som nördkomik:
Bild

Här skriver Bo om sin design:
http://www.hansenaudio.se/techpage.htm# ... rom%201975

En lång tråd om Bos DI:
http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=36569.0

En dansk som säljer kretskort, 18 Euro för två stycken:
http://www.prodigy-pro.com/diy/index.ph ... ic=10776.0

En BOM med i förekommande fall Elfa-nr. Bristen på tabbar fuckar förmodligen upp layouten:

Så här ska den alltså läsas
Motståndsvärde: 100R
Antal: 1
Elfa-nr: 60-592-29
======================================================
Active DI Box 1975 - Design by Bo Hansén
------------------------------------------------------
* Motstånd (1%/0,25w metal film)
100R 1 60-591-89
3k9 1 60-592-29
6k8 2 60-592-35
10k 2 60-592-39
100k 3 60-592-67
1M 1 60-592-91

* Kondensatorer
100n/63V 2 65-505-29

* Elektrolykondensatorer
10u/50V 2 67-043-06
100u/63V 1 67-043-10

* Dioder
1N4004 2 70-003-91
BZX55/C12 2 70-054-73

* Transistorer
BC550C 1 71-014-64
BC560C 1 71-014-66

* Diverse
LED, röd 3mm 1 33-590-40
Cliff TS-jack 2 42-764-57
Lundahl LL1538 1 Lundahl, tel 0176-139 30
Box (127x95x41) 1 Thomann 159520

Neutrik XLR (m), chassie 1

Dessutom tillkommer lite kabel, skruv, mutter, brickor och distanshylsor
======================================================
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem

Inlägg av Duracell »

Kanon!

Jag har köpt transformatorerna men de ligger fortfarande i sin låda.
Reamp delen ser jag fram emot då jag har letat ett tag efter det.
Den här tråden kanske gör att jag får tummen loss och bygger lite.
Ska börja med att beställa några kort från dansken så kanske det lossnar lite i byggandet.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Re: Bo Hansén Active DI Box 1975

Inlägg av joachime »

Sjysst bygge!

Följande stycke fick mig dock att undra:
bassplayer skrev:Reampboxen i sig gör inte detta, den sköter bara om vidareförmedlingen. Den är i de flesta fallen dessutom helt onödig - en volymkontroll är egentligen vad som behövs. Men om förstärkaren står långt ifrån ljudkort eller bandare och dessutom får sin ström från en annan grupp kan den vara bra. Anpassningen mellan ljudkort/bandare och basförstärkare är det heller inget problem med varför det räcker med en bättre linjetrafo och en potentiometer (ett undantag är om man ska gå via gamla pedaler som föutsätter impedansmissanpassning t ex Fuzz Face. Läs vidare här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=42230). Ett billigt men högkvalitativt reampbygge kanske presenteras i en eventuellt kommande tråd om jag pallar ta bilder och rita upp schemat.
Så att en linjeutgång ligger på ungefär 10 kohm är inget problem?
Vore det inte optimalt att anpassa signalen så att den motsvarar den mikrofon man har använt?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Väntar med spänning på reampboxen. Det här ser ju trevligt ut! Hur blir en sån här att använda på klaviatur? (Tänker framförallt på orgel)
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Duracell skrev:Kanon!

Jag har köpt transformatorerna men de ligger fortfarande i sin låda.
Reamp delen ser jag fram emot då jag har letat ett tag efter det.
Den här tråden kanske gör att jag får tummen loss och bygger lite.
Ska börja med att beställa några kort från dansken så kanske det lossnar lite i byggandet.
OK då! Kommer schema och bilder denna vecka.
bassplayer
Medlem+

Re: Bo Hansén Active DI Box 1975

Inlägg av bassplayer »

joachime skrev:Sjysst bygge!

Följande stycke fick mig dock att undra:
bassplayer skrev:Reampboxen i sig gör inte detta, den sköter bara om vidareförmedlingen. Den är i de flesta fallen dessutom helt onödig - en volymkontroll är egentligen vad som behövs. Men om förstärkaren står långt ifrån ljudkort eller bandare och dessutom får sin ström från en annan grupp kan den vara bra. Anpassningen mellan ljudkort/bandare och basförstärkare är det heller inget problem med varför det räcker med en bättre linjetrafo och en potentiometer (ett undantag är om man ska gå via gamla pedaler som föutsätter impedansmissanpassning t ex Fuzz Face. Läs vidare här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=42230). Ett billigt men högkvalitativt reampbygge kanske presenteras i en eventuellt kommande tråd om jag pallar ta bilder och rita upp schemat.
Så att en linjeutgång ligger på ungefär 10 kohm är inget problem?
Vore det inte optimalt att anpassa signalen så att den motsvarar den mikrofon man har använt?
En linjeutgång ligger inte på 10k, snarare 100-1k. En synth ligger däremot i regionen 10k. Men varken 100 Ohm eller 10k lastas ner av förstärkaren 1MOhm.

Det blir kaka på kaka att anpassa linjesignalen så att den motsvarar en pickup. Man har redan lastat ner pickupen med lineboxen. Därför ska man använda en linebox med en ingångsimpedans på 1MOhm.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Kongo skrev:Väntar med spänning på reampboxen. Det här ser ju trevligt ut! Hur blir en sån här att använda på klaviatur? (Tänker framförallt på orgel)
Den som väntar på något gott...

Om det handlar om en orgel som man normalt kör i rörförstäkare och vill reampa så gäller resonemanget i det första inlägget även för detta.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Snyggt bygge! Bra tänkt att köpa en färdig låda och slita ut innehållet i. Man blir ju lite byggsugen. Vad har du lagt ut för komponenterna ungefär?

Varför frågar jag ens? Jag har inte tid med sånt där. Och vad ska jag ha den till? Jag ska inte ha någon. Lägg tiden och pengarna på något vettigt istället! Jag vet ju inte ens var lödkolven är längre.
Varför frågar jag ens? Jag har inte tid med sånt där. Och vad ska jag ha den till? Jag ska inte ha någon. Lägg tiden och pengarna på något vettigt istället! Jag vet ju inte ens var lödkolven är längre.
Varför frågar jag ens? Jag har inte tid med sånt där. Och vad ska jag ha den till? Jag ska inte ha någon. Lägg tiden och pengarna på något vettigt istället! Jag vet ju inte ens var lödkolven är längre. :roll:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

inber skrev:Snyggt bygge! Bra tänkt att köpa en färdig låda och slita ut innehållet i. Man blir ju lite byggsugen. Vad har du lagt ut för komponenterna ungefär?

Varför frågar jag ens? Jag har inte tid med sånt där. Och vad ska jag ha den till? Jag ska inte ha någon. Lägg tiden och pengarna på något vettigt istället! Jag vet ju inte ens var lödkolven är längre. :roll:
Kommer ínte ihåg exakt...
Boxen kostade 90 spänn. Trafon ligger nog på närmare 500 spänn. Kortet kostade 90 (säljs bara i par, sålde det andra till Wall). Elfaprylarna hamnade nog på under hundra spänn. Neutrik XLR hade jag liggande men kan väl kosta upp mot en 50-lapp. Sammanlagt runt si så där 800 spänn då...

En Countryman Type 85 ligger på 1791 spänn hos tysken.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Även jag har planer på att bygga en sådan fast jag tänkte istället använda en OEP-transformator som även den ska funka precis lika bra enligt många på nätet som byggt Hanséns DI med den. Den är för övrigt mycket billigare, i alla fall på Farnell där jag brukar handla ifrån.

Dessutom hade jag tänkt att göra mitt eget mönsterkort för att det är roligare så och för att min layout är lite mindre. Här är ett utkast på den:
Bild

Korten tänkte jag låta tillverkas och man beställer 10 stycken åt gången där jag beställer så jag kommer få en del över om någon vill ha. Priset kommer förmodligen bli lägre än vad den danska snubben tar. Jag skulle kunna slänga med komponenter också för den delen (undantaget trafo, låda och kontakter).
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

shadewind skrev:Korten tänkte jag låta tillverkas och man beställer 10 stycken åt gången där jag beställer så jag kommer få en del över om någon vill ha. Priset kommer förmodligen bli lägre än vad den danska snubben tar. Jag skulle kunna slänga med komponenter också för den delen (undantaget trafo, låda och kontakter).
Bra initiativ!

En tanke. Tror vi som gärna slipper löda är rätt många, du skulle inte kunna tänka dig att sätta ihop ett gäng boxar och sälja dom färdigmonterade?
Jobbar på Reason Studios
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

joachime skrev:
shadewind skrev:Korten tänkte jag låta tillverkas och man beställer 10 stycken åt gången där jag beställer så jag kommer få en del över om någon vill ha. Priset kommer förmodligen bli lägre än vad den danska snubben tar. Jag skulle kunna slänga med komponenter också för den delen (undantaget trafo, låda och kontakter).
Bra initiativ!

En tanke. Tror vi som gärna slipper löda är rätt många, du skulle inte kunna tänka dig att sätta ihop ett gäng boxar och sälja dom färdigmonterade?
Det kan nog vara läge att kontakta Bo först i så fall.
These constructions and modifications on this website
belong to Bo Hansén, and is free to use them for private DIY purposes.
It is not permittet to use this material for commercial business without permission.
PLEASE RESPECT THESE RULES.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Jag kan tänka mig att löda ihop allting men jag vet inte om jag orkar borra lådor och montera och så vidare men jag ska väl inte säga nej heller :)

Självklart ska jag prata med Bo Hansén innan jag tar betalt för något arbete.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag hade gärna lagt vantarna på en sån här färdigbyggd faktiskt.. jag är en klant när det gäller den här typen av lödning så det fungerar inte alls för mig.. En BODI-75 skulle jag gärna "köpa" någonstans.. men jag såg inte något på hansen audios hemsida? eller kollar jag dåligt?
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Skyll er själva om ni bygger med annan trafo än Lundahl...
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

bassplayer skrev:Skyll er själva om ni bygger med annan trafo än Lundahl...
Jag tycker din kommentar kändes lite arrogant. Har du lust att utveckla?

För övrigt så har min layout footprints för både OEP-trafon och Lundahl av just den anledningen att man kanske vill välja.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

shadewind skrev:
bassplayer skrev:Skyll er själva om ni bygger med annan trafo än Lundahl...
Jag tycker din kommentar kändes lite arrogant. Har du lust att utveckla?
Arrogant? Vi låter Bo själv utveckla:
http://www.prodigy-pro.com/diy/index.ph ... #msg482719
shadewind skrev:För övrigt så har min layout footprints för både OEP-trafon och Lundahl av just den anledningen att man kanske vill välja.
Jag fattar. Det är din layout det handlar om...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Hur ligger Haufe till prismässigt jämfört med Lundahl?

Edit: Hittade en prisjämförelse senare i samma tråd. Haufe-trafon verkar ligga på halva priset jämfört med Lundahl.
Jobbar på Reason Studios
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

joachime skrev:
Hur ligger Haufe till prismässigt jämfört med Lundahl?

Edit: Hittade en prisjämförelse senare i samma tråd. Haufe-trafon verkar ligga på halva priset jämfört med Lundahl.
Om jag nu tillåts vara arrogant:

Tänk bara på att trafon utan jämförelse är den viktigaste komponenten i en DI.
Det tål att upprepas: Buy quality, cry once! I detta fall ligger skillnaden på ett par hundralappar.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

bassplayer skrev:Tänk bara på att trafon utan jämförelse är den viktigaste komponenten i en DI.
Det tål att upprepas: Buy quality, cry once! I detta fall ligger skillnaden på ett par hundralappar.
Det är absolut något jag tänker på. Men Bo Hanséns egna ord om Lundahl vs Haufe fick mig intresserad av den senare. Verkade vara rätt liten skillnad på dom, kvalitetsmässigt.
Jobbar på Reason Studios
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Lundahls fabrik ligger några hundra meter härifrån!
Hade jag ingen aning om tills nyligen! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Det var inte påståendet att Lundahl-trafon är bättre som var grejen utan sättet du sade det på som verkade lite nedlåtande. Men nu tänker jag använda Lundahl-trafon när jag har ny information. Valmöjligheten i layouten kan ju knappast anses vara något negativt och en del kanske inte har lust att lägga de pengarna helt enkelt.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

shadewind skrev:Det var inte påståendet att Lundahl-trafon är bättre som var grejen utan sättet du sade det på som verkade lite nedlåtande. Men nu tänker jag använda Lundahl-trafon när jag har ny information. Valmöjligheten i layouten kan ju knappast anses vara något negativt och en del kanske inte har lust att lägga de pengarna helt enkelt.
Eftersom ditt kort ännu inte gått i produktion ska du få ett tips om en förbättring. Dansken, vars kort faktiskt tar tre trafos, saknar den facilitet jag ska beskriva.

En Lundahlare är en tuuuuung trafo. Den hålls på plats enbart av lödningarna på kortets undersida. Jag misstänker att detta kan bli ett problem om DI-boxen flänger runt mycket. Det kan vara en idé att göra två hål i kortet så att det går att trä igenom ett buntband som fixerar trafon. Tänker själv kolla om det låter sig göras i efterhand på danskens kort, annars kommer jag nog fixera trafon med lite silikon eller kontaktlim.

En annan idé kan vara att låta Bo ta en koll på layouten och så att säga "certifera" kortet. Det har han gjort med danskens kort och gör säkert gärna detsamma med ditt. Det förbättrar ditt konkurrensläge gentemot dansken.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Man tackar för tipset! Ska kolla om jag kan få in det på ett lämpligt sätt.

Jag tänkte faktiskt kontakta Bo även om jag inte tänkt att sälja kort i någon större utsträckning. Det kan också vara intressant att få hans synpunkter på att jag använder ett jordplan på undersidan istället för stjärnjordning som är rekommenderat på enkelsidiga kort.

Ska försöka klämma in ytterligare en trafo också...
Skriv svar