http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=37535&highlight=
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=2369&highlight=
Jag vill slå ett slag för Bos design, speciellt nu när reamping åter blivit aktuellt i en annan tråd. Bo har ju varit bussig nog att släppa sin design fri. Förutom att Bos DI-box rent ljudmässigt spöar skiten ur Countryman och andra boxar som betraktas som de bästa på markanden, har den även en egenhet som gör den speciellt lämplig i reampingsammanhang. Den har nämligen en ingångsimpedans som motsvarar en normal rörförstärkares, dvs 1 MOhm. Andra aktiva boxar på marknaden ligger på 10 MOhm för att även funka till piezomikar och kan därför upplevas som brilliga till bas. Bos DI är alltså mer avrundad och motsvarar bättre det vi är vana att höra; en liten impedansmismatch mellan pickup och förstärkare. Att använda en passiv linebox, om avsikten är att reampa, kommer inte på långa vägar att ge önskat resultat. Impedansen är alltför låg, något som i rätt sammanhang kan vara en fördel dock.
Vid reamping vill man spela in pickupens egenskaper som om den vore kopplad till en förstärkare för att sedan på ett konstlat sätt vidareförmedla dessa till just förstärkaren. Reampboxen i sig gör inte detta, den sköter bara om vidareförmedlingen. Den är i de flesta fallen dessutom helt onödig - en volymkontroll är egentligen vad som behövs. Men om förstärkaren står långt ifrån ljudkort eller bandare och dessutom får sin ström från en annan grupp kan den vara bra. Anpassningen mellan ljudkort/bandare och basförstärkare är det heller inget problem med varför det räcker med en bättre linjetrafo och en potentiometer (ett undantag är om man ska gå via gamla pedaler som föutsätter impedansmissanpassning t ex Fuzz Face. Läs vidare här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=42230). Ett billigt men högkvalitativt reampbygge kanske presenteras i en eventuellt kommande tråd om jag pallar ta bilder och rita upp schemat.
Inspelning är alltså steg 1 och reamping steg 2. Detta inlägg handlar om steg 1.
För den som inte är ovän med lödkolven är det en baggis att smälla ihop Bos box. Det blir dessutom betydligt billigare än att köpa en Countryman, kanske en tredjedel av priset. Man får dessutom en DI som låter bättre och är bättre anpassad till bas oavsett om man ska använda DI-signalen eller reampa.
Här är ett par bilder på mitt bygge som kanske kan tjäna som inspiration.
Som ni ser handlar det inte om hjärnkirugi. Det tränade ögat kan se ett fel på den "ickejordlyft" som jag mot Bos rekommendation satt dit. Felet är fixat sedan bilden togs:

Jag köpte Thomanns billiga passiva DI och slet ut allt innehåll, även kontakterna. På så sätt fick jag en färdiglackad och borrad stålbox vilket blev billigare än att köpa en aluminiumbox på Elfa. Vid tillfälle ska det fixas med layouten, nå'ngång...


Här skriver Bo om sin design:
http://www.hansenaudio.se/techpage.htm# ... rom%201975
En lång tråd om Bos DI:
http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=36569.0
En dansk som säljer kretskort, 18 Euro för två stycken:
http://www.prodigy-pro.com/diy/index.ph ... ic=10776.0
En BOM med i förekommande fall Elfa-nr. Bristen på tabbar fuckar förmodligen upp layouten:
Så här ska den alltså läsas
Motståndsvärde: 100R
Antal: 1
Elfa-nr: 60-592-29
======================================================
Active DI Box 1975 - Design by Bo Hansén
------------------------------------------------------
* Motstånd (1%/0,25w metal film)
100R 1 60-591-89
3k9 1 60-592-29
6k8 2 60-592-35
10k 2 60-592-39
100k 3 60-592-67
1M 1 60-592-91
* Kondensatorer
100n/63V 2 65-505-29
* Elektrolykondensatorer
10u/50V 2 67-043-06
100u/63V 1 67-043-10
* Dioder
1N4004 2 70-003-91
BZX55/C12 2 70-054-73
* Transistorer
BC550C 1 71-014-64
BC560C 1 71-014-66
* Diverse
LED, röd 3mm 1 33-590-40
Cliff TS-jack 2 42-764-57
Lundahl LL1538 1 Lundahl, tel 0176-139 30
Box (127x95x41) 1 Thomann 159520
Neutrik XLR (m), chassie 1
Dessutom tillkommer lite kabel, skruv, mutter, brickor och distanshylsor
======================================================