Boss CE-2 till Bas?

Prata om effekter och pedaler
M2_tekniker
Medlem

Boss CE-2 till Bas?

Inlägg av M2_tekniker »

Är det någon här som provat att köra en Boss CE-2 gitarr pedal till bas?

Hur mycket "botten" försvinner i så fall? (om det nu försvinner någon botten)

Har letat efter en bra choruspedal länge, men hittar inte någon som jag trivs med...

Men jag provade en gammal CE-2:a i gitarr-riggen för några år sen, och det är precis så jag vill att det ska låta. Fast till bas... :D
Fender Jazz-62, Fender P-72.
Rickenbacker 4001-75.
Ibanez Roadstar II-83.
Ampeg 8x10 AV, Ampeg SVT CL.
Ampeg Micro VR rigg.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Jag har en CE-2 som jag använder ofta och mycket.
I mina öron så låter det som (med den inställningen jag har på pedalen) att det blir en aning mer lågbas när den är igång. Mindre bas har jag aldrig uppfattat att det blir.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
M2_tekniker
Medlem

Inlägg av M2_tekniker »

Okej!

Anledning till att jag funderade över om den tog bort lågbas var ju för att jag vid tidigare experiment med Boss gitarrpedaler uppleft det som att det försvann botten...

Men det har iofs bara varit diverse olika OD/dist pedaler...
Fender Jazz-62, Fender P-72.
Rickenbacker 4001-75.
Ibanez Roadstar II-83.
Ampeg 8x10 AV, Ampeg SVT CL.
Ampeg Micro VR rigg.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Rätta mig gärna om jag har fel, men när det gäller modulationseffekter är det väl, om jag förstått det rätt, så att gitarrvarianter lägger effekt över hela registret medan basvarianter bara lägger effekten på diskant och mellanregistret och alltså håller basregistret opåverkat.
Vilket som låter bäst är upp till betraktaren.

När det gäller just chorus så föredrar jag paddor anpassade till bas då jag fått för mig att effekten går fram tydligare.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Bassplaya skrev:Rätta mig gärna om jag har fel, men när det gäller modulationseffekter är det väl, om jag förstått det rätt, så att gitarrvarianter lägger effekt över hela registret medan basvarianter bara lägger effekten på diskant och mellanregistret och alltså håller basregistret opåverkat.

När det gäller just chorus så föredrar jag paddor anpassade till bas då jag fått för mig att effekten går fram tydligare.
Så kan det säkert vara.
Jag har inte jämfört CE-2 med CE-2B som jag tror skall vara basvarianten.
Däremot så har jag testat en CE-3 och jämfört den med CE-2.
CE-3:an var mer "kvittrig" (mer diskantig) än CE-2 i mina öron.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Klopper skrev:
Bassplaya skrev:Rätta mig gärna om jag har fel, men när det gäller modulationseffekter är det väl, om jag förstått det rätt, så att gitarrvarianter lägger effekt över hela registret medan basvarianter bara lägger effekten på diskant och mellanregistret och alltså håller basregistret opåverkat.

Så kan det säkert vara.
Jag har inte jämfört CE-2 med CE-2B som jag tror skall vara basvarianten.
Däremot så har jag testat en CE-3 och jämfört den med CE-2.
CE-3:an var mer "kvittrig" (mer diskantig) än CE-2 i mina öron.
Japp! CE-2B är basvarianten.
Skriv svar