Kriminella basister [Tråkig söndag-content]

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

JanTheWhite skrev:
Ahab skrev:
JanTheWhite skrev:Försvaret har nog dock en något förvriden bild av verkligheten..... ;)
Om kartan och terrängen inte överensstämmer så gäller kartan :lol:
Om kartan inte överensstämmer med VERKLIGHETEN så är det kartan som gäller.... :D
Haha, avslöjad!

Varken vapenvägrare eller psyksjuk, men denna pojken har inte blivit militärt skolad.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ahab skrev:
JanTheWhite skrev:
Ahab skrev:
JanTheWhite skrev:Försvaret har nog dock en något förvriden bild av verkligheten..... ;)
Om kartan inte överensstämmer med VERKLIGHETEN så är det kartan som gäller.... :D
Haha, avslöjad!

Varken vapenvägrare eller psyksjuk, men denna pojken har inte blivit militärt skolad.
Då måste det innebära att du är så pass ung att du varken behövde skylla på psykisk ohälsa eller sitta på kåken för att slippa.

Jag gjorde faktiskt lumpen i tre dagar på I11 i Växjö. Först sökte jag vapenfri och fick avslag och överklagade två gånger utan framgång sen tjatade jag till mig en helt ny vapenfriutredning till och fick avslag ännu en gång. Sen vart jag utomlands och spelade i över ett år och sen pluggade jag musik i Malmö och sen hann tiden ikapp och försvarsmyndigheten knackade på dörren och överlämnade ett papper där det stod att jag skulle infinna mig på I11 i Växjö ett visst datum. Då hade jag hunnit fylla 24. Alla andra var typ 18 och jag var äldre än alla gruppbefäl och dom flesta vanliga befäl också. Jag hade ju inte tänkt mig att stanna kvar så jag blev inte utrustad helt och hållet vad det gäller kläder. Jag fick en grön skjorta, ett par gröna byxor och en grön liten konstig huvudbonad sen klev jag omkring i min privata illröda dunjacka (detta var i januari) och ett par hyffsat skrikigt röda kängor. Klädseln var "reglementsvidrig", fick jag höra så fort ett befäl fick syn på mig. Detta yttrades oftast i en ganska decibelstark ton. Dom skrek, helt enkelt. Mitt på kaserngården var det en sten inlagd i marken med Sveriges tre kronor på och den fick man av någon anledning inte kliva på. Nu råkade den ligga mitt emellan matsalen och den kasern där jag bodde så jag klev på den minst sex gånger om dagen. En gång på väg till frukost, en gång på väg från frukost, en gång på väg till lunchen, en gång på väg från lunchen, en gång på väg till middag och en gång på väg från middag. Detta retade befälen än mer än att min klädsel var "reglementsvidrig". Så fort jag klivit på stenen tog det hus i helvete. Då vart det decibelstark tillrättavisning. Och när dom ändå höll på så påpekade dom i brysk ton att min klädsel var "reglementsvidrig". Jag fick höra ordet "reglementsvidrig" otroligt många gånger under dom där tre dagarna. Jag var med på en ena övning. Vi skulle lära oss att marschera. Att gå i takt. Det måste sett ganska roligt ut med en illröd fläck mitt i allt det gröna när vi spatserade runt. Innan jag ryckte in så hade jag ju turnerat en hel del, spelat med några namnkunniga artister och pluggat musik och detta spred sig ganska fort. Även till befälen visade det sig. Befälen gör ju sitt bästa för att sätta rekryter på plats initialt för att påvisa vem det är som bestämmer så under marschövningen stannade befälet som ledde övningen och skällde ut hela gruppen. Detta hände alltid efter att han själv hoppat ur takt. Han vrålade "HALT!" och sen vart det utskällning där han skrek att vi var oduglingar som inte ens kunde marschera i tempo och att han själv var den som lämnat takten genom att göra ett litet skutt nämnde han inte. Jag gick ganska långt fram i ledet och såg vad han gjorde varje gång och jag har öron att lyssna med så jag hörde ett hyffsat gemensamt tramp av marscherande fötter. OCH jag har bra takt och tempokänsla. Efter att befälet skällt ut hela gruppen för fjärde gången gick jag ur ledet och bad om ursäkt och konstaterade något i linje med att: "Men det är ju DU som inte går i takt". I det skeendet klarade inte befälet av att säga emot en musikstuderande snubbe som vunnit Rock-SM, turnérat i USA, Kanada, Japan och en hel del länder runt i Europa, iklädd en illröd dunjacka och som även var äldre än han var. Så han stammade lite och avbröt sen övningen. En kvart senare blev jag hemskickad. :D

//J
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

JanTheWhite skrev:
Ahab skrev:
JanTheWhite skrev:
Ahab skrev:
Haha, avslöjad!

Då måste det innebära att du är så pass ung att du varken behövde skylla på psykisk ohälsa eller sitta på kåken för att slippa.

Jag gjorde faktiskt lumpen i tre dagar på I11 i Växjö. Först sökte jag vapenfri och fick avslag och överklagade två gånger utan framgång sen tjatade jag till mig en helt ny vapenfriutredning till och fick avslag ännu en gång. Sen vart jag utomlands och spelade i över ett år och sen pluggade jag musik i Malmö och sen hann tiden ikapp och försvarsmyndigheten knackade på dörren och överlämnade ett papper där det stod att jag skulle infinna mig på I11 i Växjö ett visst datum. Då hade jag hunnit fylla 24. Alla andra var typ 18 och jag var äldre än alla gruppbefäl och dom flesta vanliga befäl också. Jag hade ju inte tänkt mig att stanna kvar så jag blev inte utrustad helt och hållet vad det gäller kläder. Jag fick en grön skjorta, ett par gröna byxor och en grön liten konstig huvudbonad sen klev jag omkring i min privata illröda dunjacka (detta var i januari) och ett par hyffsat skrikigt röda kängor. Klädseln var "reglementsvidrig", fick jag höra så fort ett befäl fick syn på mig. Detta yttrades oftast i en ganska decibelstark ton. Dom skrek, helt enkelt. Mitt på kaserngården var det en sten inlagd i marken med Sveriges tre kronor på och den fick man av någon anledning inte kliva på. Nu råkade den ligga mitt emellan matsalen och den kasern där jag bodde så jag klev på den minst sex gånger om dagen. En gång på väg till frukost, en gång på väg från frukost, en gång på väg till lunchen, en gång på väg från lunchen, en gång på väg till middag och en gång på väg från middag. Detta retade befälen än mer än att min klädsel var "reglementsvidrig". Så fort jag klivit på stenen tog det hus i helvete. Då vart det decibelstark tillrättavisning. Och när dom ändå höll på så påpekade dom i brysk ton att min klädsel var "reglementsvidrig". Jag fick höra ordet "reglementsvidrig" otroligt många gånger under dom där tre dagarna. Jag var med på en ena övning. Vi skulle lära oss att marschera. Att gå i takt. Det måste sett ganska roligt ut med en illröd fläck mitt i allt det gröna när vi spatserade runt. Innan jag ryckte in så hade jag ju turnerat en hel del, spelat med några namnkunniga artister och pluggat musik och detta spred sig ganska fort. Även till befälen visade det sig. Befälen gör ju sitt bästa för att sätta rekryter på plats initialt för att påvisa vem det är som bestämmer så under marschövningen stannade befälet som ledde övningen och skällde ut hela gruppen. Detta hände alltid efter att han själv hoppat ur takt. Han vrålade "HALT!" och sen vart det utskällning där han skrek att vi var oduglingar som inte ens kunde marschera i tempo och att han själv var den som lämnat takten genom att göra ett litet skutt nämnde han inte. Jag gick ganska långt fram i ledet och såg vad han gjorde varje gång och jag har öron att lyssna med så jag hörde ett hyffsat gemensamt tramp av marscherande fötter. OCH jag har bra takt och tempokänsla. Efter att befälet skällt ut hela gruppen för fjärde gången gick jag ur ledet och bad om ursäkt och konstaterade något i linje med att: "Men det är ju DU som inte går i takt". I det skeendet klarade inte befälet av att säga emot en musikstuderande snubbe som vunnit Rock-SM, turnérat i USA, Kanada, Japan och en hel del länder runt i Europa, iklädd en illröd dunjacka och som även var äldre än han var. Så han stammade lite och avbröt sen övningen. En kvart senare blev jag hemskickad. :D

//J
Hah!
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Noelredding skrev:Varg Vikernes som dödade sin bandpolare i Mayhem. Släpptes i 2009 efter att ha suttit i 16 år.
Plus brännande av X antal kyrkor och planering av att spränga Norges största kyrka.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Kongo skrev:På tal om Sid och Nancy kan jag rekommendera boken "Inte som andra döttrar" (tror jag att den heter), skriven av hennes mor. Sid nämns nog som mest en eller två gånger, men den ger en möjlig förklaring till varför det blev som det blev. Sjukt jobbig bok.
Sid och Nancy nämns ganska mycket frammåt slutet i boken
"Den ocensurerade historien om punken: Please Kill Me" av Legs McNiel Gillian McCain. Bra bok som såldes på Lidl för 49:-
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Gilles_Roqagil
Medlem

Inlägg av Gilles_Roqagil »

Rick James (karln bakom basgången som MC Hammer samplade till U Cant touch this)
The start of the 1990s brought with it a string of bizarre and sometimes horrific incidents for Rick James. He was a known drug user, mainly addicted to crack cocaine, which he often smoked; he later admitted to spending about US$7,000 a week on drugs for five years straight. In 1991, a coked-up James assaulted music executive Mary Sauger, at the St. James Club and Hotel in West Hollywood. Sauger claims she met James and his future wife Tanya Hijazi for a business meeting, but claims the two kidnapped and beat her over a 20-hour period.

In 1993, while out on bail for that earlier incident, he and Hijazi were accused of holding 24-year old Frances Alley hostage for up to 6 days (accounts vary on how long she was actually held), tying her up, forcing her to perform sexual acts, and burning her legs and abdomen with the hot end of a crack cocaine pipe during a week long cocaine binge. He was found guilty of both offenses, but was cleared of a torture charge in the crack-pipe incident that could have put him in prison for the rest of his life. He served two years in Folsom Prison, and lost US$2 million in a civil suit to one of the women.
Drogerna lär nog ha lett till hans för tidiga död också.
Ibanez RD707, Hartke 3500 m 1x15/1x15/2x10, Hartke VXL, Arion, Korg etc
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Gilles_Roqagil skrev:Rick James (karln bakom basgången som MC Hammer samplade till U Cant touch this)
The start of the 1990s brought with it a string of bizarre and sometimes horrific incidents for Rick James. He was a known drug user, mainly addicted to crack cocaine, which he often smoked; he later admitted to spending about US$7,000 a week on drugs for five years straight. In 1991, a coked-up James assaulted music executive Mary Sauger, at the St. James Club and Hotel in West Hollywood. Sauger claims she met James and his future wife Tanya Hijazi for a business meeting, but claims the two kidnapped and beat her over a 20-hour period.

In 1993, while out on bail for that earlier incident, he and Hijazi were accused of holding 24-year old Frances Alley hostage for up to 6 days (accounts vary on how long she was actually held), tying her up, forcing her to perform sexual acts, and burning her legs and abdomen with the hot end of a crack cocaine pipe during a week long cocaine binge. He was found guilty of both offenses, but was cleared of a torture charge in the crack-pipe incident that could have put him in prison for the rest of his life. He served two years in Folsom Prison, and lost US$2 million in a civil suit to one of the women.
Drogerna lär nog ha lett till hans för tidiga död också.
I'M RICK JAMES, BITCH!
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Tower of powers kortvarige basist Victor Conte hamnade i finkan för försäljning av steroider och pengatvätt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Conte
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

bassplayer skrev:Silvio Berlusconi har ju en bakgrund som basist och textförfattare i dansorkester. Med lite god vilja kan han redan nu betecknas som kriminell. Blir det fällande domar i de senaste åtalen platsar han definitivt på listan.
Letade efter gilla-knappen men kom på att detta inte va Facebook :oops:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Jag blev oense med en poliskonstapel, huruvida jag urinerat offentligt eller inte, en natt efter krogen. Vi somnade osams och möttes i rätten 1½ år senare.

Dömd i Tingsrätt mot mitt nekande..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Tjoffe skrev:Jag blev oense med en poliskonstapel, huruvida jag urinerat offentligt eller inte, en natt efter krogen. Vi somnade osams och möttes i rätten 1½ år senare.

Fy faan. Din förhärdade brottsling. Vad gäller där egentligen? Får man pissa utomhus i en stad över huvudet taget eller måste man se till så att ingen ser en? Det har hänt några gånger i mitt liv att nöden tvingat mig att uppsöka ett undangömt buskage. Aldrig mitt i natten utan båda gånger på dagtid. Om det funnits en polis i närheten och han/hon sett mig rusa in i buskaget, hade jag kunnat bli bötfälld då? Hundar får ju flasha drulen hej vilt och pinka precis hur som helst i offentlig miljö utan att folk blir upprörda. Jag förstår att man inte ska vifta runt med snabeln framför folk men om nöden kräver det, får man i det läget söka sig lite avsides för att lätta på paniken? Någon som vet vad som gäller?
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Peter Mangs är nämnd tidigare i tråden, men det kanske förtjänar att nämnas att han inte är dömd än.
Men det ser ju rätt mörkt ut. Av allt att döma verkar han ju vara "lasermannen 2" i Malmö. Och basist är han ju. Och basbyggare. Bygga basar borde han väl kunna fortsätta med. De borde väl ha en ganska bra verkstad på Kumlaanstalten?

Det finns förresten ett par andra trådar om honom.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rekord ... ffentligt-

http://op.se/ettan/lokalt/1.2049940-sa- ... offentligt

Ok. Det är väl hyffsat självklart att man inte ska pinka i gathörn och vid trappuppgångar men om man blir bötfälld när man sökt skydd av buskar och träd så känner jag att det faktiskt är lite löjligt om man blir bötfälld om delar eller hela ryggtavlan är synlig från ett hyffsat behörigt av stånd. Vet inte om någon någonsin bötfällts under dessa premisser men..... Hur som, luddig lag verkar det som. Lämnar en hel del öppet för godtycke.....
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

JanTheWhite skrev:
Tjoffe skrev:Jag blev oense med en poliskonstapel, huruvida jag urinerat offentligt eller inte, en natt efter krogen. Vi somnade osams och möttes i rätten 1½ år senare.

Fy faan. Din förhärdade brottsling. Vad gäller där egentligen? Får man pissa utomhus i en stad över huvudet taget eller måste man se till så att ingen ser en? Det har hänt några gånger i mitt liv att nöden tvingat mig att uppsöka ett undangömt buskage. Aldrig mitt i natten utan båda gånger på dagtid. Om det funnits en polis i närheten och han/hon sett mig rusa in i buskaget, hade jag kunnat bli bötfälld då? Hundar får ju flasha drulen hej vilt och pinka precis hur som helst i offentlig miljö utan att folk blir upprörda. Jag förstår att man inte ska vifta runt med snabeln framför folk men om nöden kräver det, får man i det läget söka sig lite avsides för att lätta på paniken? Någon som vet vad som gäller?
I åtalet står det "offentlig urinering med avsikt att väcka förargelse hos allmänheten". Så jag antar att om man befinner sig på allmän plats inom synhåll för en uttråkad patrullbil en torsdagnatt kl 2 i november så kräver nöden laga påföljd.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Tjoffe skrev:
JanTheWhite skrev:

I åtalet står det "offentlig urinering med avsikt att väcka förargelse hos allmänheten". Så jag antar att om man befinner sig på allmän plats inom synhåll för en uttråkad patrullbil en torsdagnatt kl 2 i november så kräver nöden laga påföljd.
Ok. "Med avsikt" är väl där skon klämmer. Hur nu polisen kunde veta vad du hade för avsikt med själva skvättandet... När jag pissar brukar avsikten vara att tömma blåsan och att på så sätt lösa stressen som infinner sig vid en för välfylld urinblåsa.

//J
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

JanTheWhite skrev:
saft skrev:
JanTheWhite skrev:
bassplayer skrev:** UPDATE **

Kriminella basister:

Damien Bardot
Jan Hellman
Peter Mangs
Varg Vikernes

:lol: :wink: :lol: :wink: :lol: :wink: :lol: :wink: :lol: :wink: :lol: :wink:
:lol: :lol: :lol: :wink:

För att vara tydlig. Ja, jag HAR suttit på kåken. För vapenvägran. Lite anti-brott nu för tiden..... Några få år senare vart dom TACKSAMMA om folk inte ville...... :D "Ah. Så du VILL inte? Vad bra! Det tackar vi för. Och det som vi ljugit om i alla år att lumpen förvandlar pojkar till män stämmer inte så det behöver du inte oroa dig för. Tack och lycka till i livet"!

//J
FYFAN VA COOLT! Önskar att jag åxå hade kunnat få vara så riot riot..... Själv fick jag ett brev där det stod: "pågrund av dina fysiska och psykiska hällsoproblem kommer du ej att kallas till mönstring". Ingen aning vad problemen skulle kunna vara dock....:/ my generation sucks. Typ det tuffaste jag kan göra är att svara "nej tack, jag väntar på revolution" när folk ger en valsedlar iför val och sånt...
:D :D Det där är också coolt! Om man kollar försvarets statistik över andelen personer med psykiska problem i landet så tror jag att den inte speciellt väl överensstämmer med den statistik som Landstinget/psykvården har. Tror nog att försvarsmakten har intrycket att en bit över 30 % av Sveriges manliga befolkning lider av psykiska åkommor. Samma siffra från Landstinget ligger nog runt 0,4 %...... Kanske. Jag gissar. Försvaret har nog dock en något förvriden bild av verkligheten..... ;)

//J
:vinkar: Här har ni en till av Försvarsmaktens 30%.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
BasChrille
Medlem

Inlägg av BasChrille »

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ och BPWDC..
Fender Jazz, Caparison Dellinger, Ampeg Svt 3 pro, Ampeg 610 mm
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

JanTheWhite skrev:
Tjoffe skrev:
JanTheWhite skrev:

Ok. "Med avsikt" är väl där skon klämmer. Hur nu polisen kunde veta vad du hade för avsikt med själva skvättandet... När jag pissar brukar avsikten vara att tömma blåsan och att på så sätt lösa stressen som infinner sig vid en för välfylld urinblåsa.

//J
Bild

Tydligen från kravallerna i Göteborg för några år sen... :lol:
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Tjoffe skrev:
JanTheWhite skrev:

Snutar. Finns både den ena och den andra sorten... Om det nu ska vara olagligt att följa naturens egna lagar, kan de väl iaf för h-vete se till och slänga upp lite offentliga toaletter? Som inte kräver en femma som man aldrig har på sig...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Valle skrev:Bild

Tydligen från kravallerna i Göteborg för några år sen... :lol:
AAAHa ha ha ha ha!!! :D

Är inte den där bilden det perfekta försvaret om man skulle bli dragen inför rätta för att ha pinkat offentligt? :D Vi är alla lika inför lagen. Eller Gud, kanske det var......
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Michael Todd, basist i Coheed and Cambria, drogrelaterat väpnat rån.

http://www.rocknytt.se/avhopp-och-spark ... n-spelning

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=48467
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Preston Hubbard har väl varit med om en del...

http://www.prestonhubbard.com/
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Willie Dixon, ett år på kåken för att han citat "refused to honor his draft notice".
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Svensson skrev:Preston Hubbard har väl varit med om en del...

http://www.prestonhubbard.com/
..liksom hans föregångare i T-birds Keith Ferguson...

http://www.angelfire.com/ma/rockincatbass/keith.html
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar