Slipa ner "armstödskanten" på rick.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Slipa ner "armstödskanten" på rick.

Inlägg av Cliffy »

Har ibland fått skavsår när jag spelat längre tid på min Fernandes rickkopia.

Har länge funderat på att slipa ner och runda av kanten på den. Vet att det här inte är något poppis hos "riktiga" rickälskare men min spelstil med plektrum gör att handleden ofta vilar mot den "vassa" kanten och jag gillar den mycket i övrigt så jag vill ju förbättra den så mycket jag kan för mig.

Svetband/armband eller liknande funkar inte hundra då de kan fastna mot kanten istället. Använder också en del armband som gärna fastnar.

Funderade på vad som händer om man slipar ner tills man kommer till bindningen. Kommer bindningen släppa då eller?

Finns det några lackerare som bara kan fylla i det som kommer bli eller är det för svårt/dyrt. Tänkte först göra det som ett relic jobb för att undvika extra arbete men tänkte att det kommer kanske bli väldigt stor yta som går ner till trät.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

shudder
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Du får börja spela gitarr istället tror jag bestämt. En rosa ned ponnyklistermärken.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Basister tycker bara det är OK med sandpapper när man ska låtsas att något är gammalt, vanskötts av ägaren och helst legat ute i regnet i flera år. Att slipa ner kanten på ett mindre bra konstruerat instrument så att man kan spela bekvämt på det, kan ALDRIG vara OK.

Rätta in dig i ledet, för helskotta... :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Banta, eller sänk axelbandet :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Skaffa en Fender istället 8)
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Jag säger go for it. Bindingsen är det inga kymmer med den kommer sitta kvar du får svänga förbi snickeriet om du behöver hjälp.
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Jag förstår precis vad du menar för kanten på min rick är inte helt behaglig heller...
Men jag tror inte en nerslipning skulle se bra ut pga kantbandet runt kroppen.
Tycker inte du ska slipa.

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Förståeligt ändå, kanten på en rick är lite farligt. Ändå problemet är väl att de blir svårt att få det någorlunda snygg med lacken över det området, men funktionen kanske är viktigare.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Min rick är ju nersliten där.

Kan ta en bild nästa gång jag träffar min käraste men bindingen är helt enkelt inte ivägen längre och jag vet inte om det är gjort avsiktligt eller inte men jag tycker du borde göra som det är på min.

Som sagt, ska ta en bild på det.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

jag har samma problem med min eaglebacker, fast den är lite rundad iaf... när jag spelat ett längre tag fick jag en gång som en böld just där armen vilar emot.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Bindingsen är nog inga problem, värre är väl att vi aldrig någonsin kommer prata med dig efteråt.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Inlägg av blitzfreedome »

Jag får detta på min jazzbas även ifall den är rund. Om du fortsätter kötta till handleden lite kanske den härdar till lite? ;)
Im going back to Soulville, Going on the run!
elmelino
Medlem++

Inlägg av elmelino »

Har haft en Aerodyne jazz där kanten faktiskt var nerslipad och bindingen följde med......kanske kan va en lösning...
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
Användarvisningsbild
BlindBoy
Medlem

Inlägg av BlindBoy »

Köp en riktig bas som inte har den vassa kanten! Eller slipa ned den rejält!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Grafen skrev:Bindingsen är nog inga problem, värre är väl att vi aldrig någonsin kommer prata med dig efteråt.
:tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag hade ju det här problemet förr
Bild
och jag kände även av bindingen. Problemet försvann med tiden och nu märker jag absolut inte av den kantiga formen. Jag tror faktiskt att det har mest med vana att göra. Mitt råd är således att bara stå ut så löser det sig med tiden.

Det tuffa rådet hade ju annars varit:
Skippa slipningen och stå ut, sänk basen så att du får helt rak högerarm när du når ner till G-strängen.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Äääh! Slipa och spela bekvämt!
Jag slipade ner en kant på ena streamern och den blev urskön att lira på så go for it!
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Klart jag vet att ingen kommer prata med mig men det är ok. Vill hellre spela bas ändå så. Är hyfsat slimmad också så det är nog inte magen det är fel på :wink:
lill_frasse skrev:Jag säger go for it. Bindingsen är det inga kymmer med den kommer sitta kvar du får svänga förbi snickeriet om du behöver hjälp.

Schysst jag borde klara det utan problem men bra att kunna få hjälp om det behövs. Var mest bindningen jag var orolig för att den skulle släppa.
YZZ skrev:Min rick är ju nersliten där.

Kan ta en bild nästa gång jag träffar min käraste men bindingen är helt enkelt inte ivägen längre och jag vet inte om det är gjort avsiktligt eller inte men jag tycker du borde göra som det är på min.

Som sagt, ska ta en bild på det.
Får du gärna göra, vore najs.
Heyman skrev:Jag hade ju det här problemet förr
Bild
och jag kände även av bindingen. Problemet försvann med tiden och nu märker jag absolut inte av den kantiga formen. Jag tror faktiskt att det har mest med vana att göra. Mitt råd är således att bara stå ut så löser det sig med tiden.

Det tuffa rådet hade ju annars varit:
Skippa slipningen och stå ut, sänk basen så att du får helt rak högerarm när du når ner till G-strängen.
Klart man kan göra så men jag fixar gärna till mitt instrument tills det passar mig.

Det enda jag funderar på är lackering om det kommer behövas efteråt. Ska kolla med några lackerare men då vet jag att bindningen inte släpper i alla fall.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Du gör såklart som du vill. Men jag skulle inte ha slipat på den. Jag har inga problem med kanten. Beror nog på vilken höjd man har basen också. Att sitta ner och spela kan vara lite obekvämt ibland. Men jag har aldrig fått ont när jag står upp.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Nick skrev:Du gör såklart som du vill. Men jag skulle inte ha slipat på den. Jag har inga problem med kanten. Beror nog på vilken höjd man har basen också. Att sitta ner och spela kan vara lite obekvämt ibland. Men jag har aldrig fått ont när jag står upp.
Inte det heller. Har den relativt långt ner.
Skriv svar