Slipa ner "armstödskanten" på rick.
- Cliffy
- Medlem++
Slipa ner "armstödskanten" på rick.
Har ibland fått skavsår när jag spelat längre tid på min Fernandes rickkopia.
Har länge funderat på att slipa ner och runda av kanten på den. Vet att det här inte är något poppis hos "riktiga" rickälskare men min spelstil med plektrum gör att handleden ofta vilar mot den "vassa" kanten och jag gillar den mycket i övrigt så jag vill ju förbättra den så mycket jag kan för mig.
Svetband/armband eller liknande funkar inte hundra då de kan fastna mot kanten istället. Använder också en del armband som gärna fastnar.
Funderade på vad som händer om man slipar ner tills man kommer till bindningen. Kommer bindningen släppa då eller?
Finns det några lackerare som bara kan fylla i det som kommer bli eller är det för svårt/dyrt. Tänkte först göra det som ett relic jobb för att undvika extra arbete men tänkte att det kommer kanske bli väldigt stor yta som går ner till trät.
Vad tror ni?
Har länge funderat på att slipa ner och runda av kanten på den. Vet att det här inte är något poppis hos "riktiga" rickälskare men min spelstil med plektrum gör att handleden ofta vilar mot den "vassa" kanten och jag gillar den mycket i övrigt så jag vill ju förbättra den så mycket jag kan för mig.
Svetband/armband eller liknande funkar inte hundra då de kan fastna mot kanten istället. Använder också en del armband som gärna fastnar.
Funderade på vad som händer om man slipar ner tills man kommer till bindningen. Kommer bindningen släppa då eller?
Finns det några lackerare som bara kan fylla i det som kommer bli eller är det för svårt/dyrt. Tänkte först göra det som ett relic jobb för att undvika extra arbete men tänkte att det kommer kanske bli väldigt stor yta som går ner till trät.
Vad tror ni?
- inber
- VIP medlem
Basister tycker bara det är OK med sandpapper när man ska låtsas att något är gammalt, vanskötts av ägaren och helst legat ute i regnet i flera år. Att slipa ner kanten på ett mindre bra konstruerat instrument så att man kan spela bekvämt på det, kan ALDRIG vara OK.
Rätta in dig i ledet, för helskotta...
Rätta in dig i ledet, för helskotta...

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- bassace
- Medlem+
- Kontakt:
- lill_frasse
- Medlem+
- Hagström
- Medlem++
-
- Medlem++
Min rick är ju nersliten där.
Kan ta en bild nästa gång jag träffar min käraste men bindingen är helt enkelt inte ivägen längre och jag vet inte om det är gjort avsiktligt eller inte men jag tycker du borde göra som det är på min.
Som sagt, ska ta en bild på det.
Kan ta en bild nästa gång jag träffar min käraste men bindingen är helt enkelt inte ivägen längre och jag vet inte om det är gjort avsiktligt eller inte men jag tycker du borde göra som det är på min.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
-
- Medlem++
- blitzfreedome
- Medlem
- Mr Spock
- Medlem++
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Jag hade ju det här problemet förr

och jag kände även av bindingen. Problemet försvann med tiden och nu märker jag absolut inte av den kantiga formen. Jag tror faktiskt att det har mest med vana att göra. Mitt råd är således att bara stå ut så löser det sig med tiden.
Det tuffa rådet hade ju annars varit:
Skippa slipningen och stå ut, sänk basen så att du får helt rak högerarm när du når ner till G-strängen.
och jag kände även av bindingen. Problemet försvann med tiden och nu märker jag absolut inte av den kantiga formen. Jag tror faktiskt att det har mest med vana att göra. Mitt råd är således att bara stå ut så löser det sig med tiden.
Skippa slipningen och stå ut, sänk basen så att du får helt rak högerarm när du når ner till G-strängen.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Cliffy
- Medlem++
Klart jag vet att ingen kommer prata med mig men det är ok. Vill hellre spela bas ändå så. Är hyfsat slimmad också så det är nog inte magen det är fel på 
Schysst jag borde klara det utan problem men bra att kunna få hjälp om det behövs. Var mest bindningen jag var orolig för att den skulle släppa.
Det enda jag funderar på är lackering om det kommer behövas efteråt. Ska kolla med några lackerare men då vet jag att bindningen inte släpper i alla fall.

lill_frasse skrev:Jag säger go for it. Bindingsen är det inga kymmer med den kommer sitta kvar du får svänga förbi snickeriet om du behöver hjälp.
Schysst jag borde klara det utan problem men bra att kunna få hjälp om det behövs. Var mest bindningen jag var orolig för att den skulle släppa.
Får du gärna göra, vore najs.YZZ skrev:Min rick är ju nersliten där.
Klart man kan göra så men jag fixar gärna till mitt instrument tills det passar mig.Heyman skrev:Jag hade ju det här problemet förr
Det enda jag funderar på är lackering om det kommer behövas efteråt. Ska kolla med några lackerare men då vet jag att bindningen inte släpper i alla fall.
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- Cliffy
- Medlem++
Inte det heller. Har den relativt långt ner.Nick skrev:Du gör såklart som du vill. Men jag skulle inte ha slipat på den. Jag har inga problem med kanten. Beror nog på vilken höjd man har basen också. Att sitta ner och spela kan vara lite obekvämt ibland. Men jag har aldrig fått ont när jag står upp.