Fenderbacker

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Idag har jag flyttat halsmicken till scpb/jazzbas/tbird76-läge och stallmicken sitter kvar mellan jazzbas/tbirdläge60-79. Alla avstånd räknat från stall. Jag passade på att göra om plektrumskyddet klassiskt pbas/jbas för att passa den nya placeringen av micken. Jag tyckte det blev ett lite tråkigt avslut mot halsen vid övre hornet.

Men.. nu kanske den blev lite tråkig?

Bild
Bild

Ifall det är någon som undrade hur det ser ut med avstånd etc. så är det så här mickavtånden ser ut. Observera att eftersom skalan är lite kortare så finns det två möjliga positioner. avstånd från stall och avstånd från halssadel. Jag har baserat min placering på avstånd från stall.

Jag har mätt på min jazz 72a, min rick 79a och min p51Ri. Pbasen är bara ett antagande baserat på fenders egna pdf-ritningar. men det verkar rimligt. Är det någon som har lust att mäta halssadel till centrum mickar på en äldre P så gör gärna det.

Bild
antune
Medlem

Inlägg av antune »

Var micken sitter i mm från till stallet/sadeln är väl inte det intressantaste. Eftersom det handlar om övertoner så är det väl procentuellt mot mensuren man vill veta var micken ska vara.
/Anton
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

antune skrev:Var micken sitter i mm från till stallet/sadeln är väl inte det intressantaste. Eftersom det handlar om övertoner så är det väl procentuellt mot mensuren man vill veta var micken ska vara.
Spännande teori! Min tanke har nog varit att sanna placeringarna ligger mitt emellan de båda mätningarna. Och de mått som visas ovan avser ju just en MÄTNING som jag gjort för att fastställa positionerna.. Men jag blir nyfiken. Varför handlar det om övertoner när man pratar placering?? Upplys gärna en okunnig..
antune
Medlem

Inlägg av antune »

Svängens strängningar... :) Grunden: strängen svänger hela, halvan en tredjedel, en fjärdedel osv. Vissa toner hörs mer, vissa mindre. Miken tar upp övertonerna olika beroende vilka som är i närheten. Det bästa sättet att placera en mick vore kanske att skruva ihop basen helt och montera micken på nån ställning ovanför strängen och sen lyssna, flytta micken några mm lyssna igen tills man hittar det sound man vill ha.
/Anton
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Ha, det låter sjukt spännande.. Men svårt.. :) jag har alltid trott att det är amplituden på strängens svängningar som påverkar mängen definition/"basighet" eller vad man ska kalla det. Inte att det har med övertonerna att göra..
Man lär sig något nytt varje dag.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Men är det inte bara på öppna strängar? för så fort du spelar på halsen så blir det ju på ett annat ställe, eller? och av ståndet mindre, men blir det då samma övertons ställe ändå?
antune
Medlem

Inlägg av antune »

Evilbiker skrev:Men är det inte bara på öppna strängar? för så fort du spelar på halsen så blir det ju på ett annat ställe, eller? och av ståndet mindre, men blir det då samma övertons ställe ändå?
Absolut. Övertonerna flyttar sig så klart med. Men en p-bas från 54 låter ju som den gör delvis för att micken sitter där den gör, och jazzbasen mickar så olika av samma anledning. Nu skiljer det ju bara 2,2% på mensuren i det här fallet, men eftersom det är ett rätt speciellt bygge ändå så vore det ju kul att få mickarna på det ställe man själv tycker låter bäst. Nån stans såg jag en som byggt en jigg för att testa mickpositionen. Lagom overkill :)

Lite tung teori i ämnet http://www.till.com/articles/PickupResponse/index.html
/Anton
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Kan inte vara svårt att bygga en sån, behöver ju inte va så avancerad och det kan man ju göra på sin nuvarande, om man har en mick lös! Eller som jag har när jag gjort klart en mick och ska testa den så har jag en bas som ser ut så här:

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev: Men.. nu kanske den blev lite tråkig?

Näeh, den där kan aldrig bli tråkig när den ser ut som den gör i övrigt! :D

Håller med om det övre högra hornet av p-skyddet, det ser lite sådär ut.
Följa övre hornets cutaway?
Blir kanske lite mongo gentemot nedre, men... Värt ett försök kanske?

I övrigt vill jag beställa en likadan fast i CAR med svart bindings och svart p-skydd! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

macahan skrev:Bild
No es bueno. Ser klumpig ut nu av någon anledning.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

knedy skrev: No es bueno. Ser klumpig ut nu av någon anledning.
Mm.. Jag tror det har med avstånden mellan främre micken och halsklacken samt de ändringarna det medförde att göra.. Så jag ska räkna om det där lite på måndag. Och se vart halsmicken ska/bör hamna. Jag gillar ju verkligen min scpb i det avseendet så det vore ju inte fel om den hamnade på den positionen. Vi får se vad en procentuell uträkning säger i fråga om skallängdsomvandlad placering.. Sen så får vi se om det är rätt också.. Jag måste nog googla lite..
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Höna av en fjäder snart?

Menar att det snart funderas det mer i mm än vad som kommer göra nån skillnad på riktigt...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Haha. Jo men så är ju planeringen en del av det roliga också.. ;)
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Och jag säger igen, du vet vad du gillar på dina andra basar utgå från det!
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

Evilbiker skrev:Och jag säger igen, du vet vad du gillar på dina andra basar utgå från det!
Helt rätt tankegång Parkas!
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

John_D skrev:
Evilbiker skrev:Och jag säger igen, du vet vad du gillar på dina andra basar utgå från det!
Parkas?

Att kalla någon Parkas bara sådär är ju inte helt snällt.. :) eller så är det det, men bara för att man är en ond knutte betyder inte det att man är från bollnäs :D
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

HirYoshima skrev:
John_D skrev:
Parkas?

Att kalla någon Parkas bara sådär är ju inte helt snällt.. :) eller så är det det, men bara för att man är en ond knutte betyder inte det att man är från bollnäs :D

:oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:

Jag har verkligen ingen aning om vart jag fick det ifrån. Förlåt Urban hoppas att du kan finna det i ditt hjärta att förlåta mig!!!!!

:oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

It's what I'm doing. Däremot så måste jag se en jämförelse så jag vet var de övriga pickuptyper jag är van vid hamnar i förhållande till mensuren. Eftersom det är delvis en estetiskt fråga så måste jag fundera på hur jag vill ha det utan att kompromissa på det estetiska OCH ljudet. därför känner jag att det är bättre att det får ta tid än att jag blir missnöjd för att "tänkte-inte-på-det"-faktorn kommer in.

Så, just nu kan man se här nedan en redovisning för var pickuperna skulle hamna rent grafiskt om man beräknade mensurskillanderna grafiskt.

Anledningen till att måtten är där beror på att jag mätt mickavstånden på mina basar. Nu är dom iofs annorlunda på grund av skalskillnaden men det kan väl alltid vara bra till något att ha dom kvar.. ;)

Så nu ser dom ut att hamna(om man återgår till det föra mickläget som var "snyggare":

Stall: mellan jazz/t-bird och rickenbacker.. vilket låter som en mycket bra placering i mina ögon..

hals: mellan tbird70's/scpb och rickenbacker... tja.. det låter ju inte helt dumt faktiskt.. men undrar hur det låter ihop med stallmicken.

Jag har ju nästan bara haft 2mickade basar.. så det är ju det jag strävar efter. En tvåmickad bas som låter grymt bra på fullt ställ och fullt på alla eq och volymer..

Då hamnar tbird 60's/pbas och jazzhals mitt emellan. dvs om jag hade gjort en enmickad hade den hamnat där.. :D

Bild
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

jag gillar att du är så seriös maccan! jag hade ritat det på en servett och sen börjat hugga lite :P

det jag undrar är när du säger att placeringen ska ligga mellan två olika modeller.. det kan vara där det blir knivigt med ljudet. jag tror att ljudet är det det är pga att micken sitter just där. sätter du den mellan 2 positioner kommer det inte låta som någon av dem. men jag kan inte lika mkt som någon annan i tråden, det är bara spekulationeringar.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

HirYoshima skrev:jag gillar att du är så seriös maccan! jag hade ritat det på en servett och sen börjat hugga lite :P

det jag undrar är när du säger att placeringen ska ligga mellan två olika modeller.. det kan vara där det blir knivigt med ljudet. jag tror att ljudet är det det är pga att micken sitter just där. sätter du den mellan 2 positioner kommer det inte låta som någon av dem. men jag kan inte lika mkt som någon annan i tråden, det är bara spekulationeringar.
Nämen det är precis just det som är frågan.. hur kommer det att låta egentligen? Jag hade gärna haft lite input från folk som faktiskt testat motsvarande positioner etc.

En sak är ju säker... den kommer låta bas.. ;)
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

John_D skrev:
HirYoshima skrev:
John_D skrev:
Parkas?

Jag har verkligen ingen aning om vart jag fick det ifrån. Förlåt Urban hoppas att du kan finna det i ditt hjärta att förlåta mig!!!!!

Hahhahahahaha, lungt :D
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Jag vet inte, men jag tror det kommer låta mer som du vill med halsmicken närmare stallet, men det blir snyggare med den närmare halsen!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Evilbiker skrev:Jag vet inte, men jag tror det kommer låta mer som du vill med halsmicken närmare stallet, men det blir snyggare med den närmare halsen!
Dum fråga kanske. men är det något man kan göra rent mikrofontekniskt för att tillåta en placering närmare hals? Det är säkert en urdum fråga. Men om jag inte frågar så vet jag ju inte?
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Möjligen om man gör den brightare då....sen om det gör så att det låter som att den skulle sitta närmare stallet det vet jag inte!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

hmm.. undrar hur man googlar på det här..
Skriv svar