vem är den sämsta men mest kända bassisten tycker ni?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

bootsy skrev:
lowfreq skrev:Sämst i förhållande till sitt kändisskap - John Entwistle
Skämtar du? Rankar du t ex Gene Simmons högre?
Nä jag skämtar inte. Gene Simmons är ganska sopig han också.
På att spela bas .. det var det frågan gällde va?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Samuel V skrev:VET HUT!
Trams. :wink:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jo. Det är bara en aning chockerande.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

bootsy skrev:Jo. Det är bara en aning chockerande.
Entwistle är (var) nog världsbäst i coolhet och attityd.
men basspelet.. blä.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

lowfreq skrev:
men basspelet.. blä.
I smell catastrophy upon the wind...
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

John Sane skrev:
bootsy skrev: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA!
Ponera att denna man skulle ha en formell musikutbildning på högskolenivå. Skulle han vara bra då?
Nej, men om han vore japansk noisemusiker med artistnamnet Kuknacke skulle han vara bra:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZHKXMpHpulc[/youtube]
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Daionsavage skrev:
lowfreq skrev:
men basspelet.. blä.
I smell catastrophy upon the wind...
Just face the truth. :)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Nikki Sixx.....
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

anli skrev:Sämsta är de som inte funkar i sitt sammanhang
Exakt.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Basmagnus skrev:
bootsy skrev:
Grafen skrev:Elias-bootsy och John Sane, de är iofs bra basister båda två men ingen av dem ville ta ett glas med mig igår.
Tvätta dig först jävla äckelgubbe.
Nu avslöjar du dig själv och dina egna tankar kring att "ta ett glas".
Det behöver inte alltid betyda oralsex....eller har jag fel?
Beror ju på, det kanske smakar så bra att det som någon sa "Knullar i munnen!" :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

kmo skrev:Nikki Sixx.....
+ massor
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

lowfreq skrev: Entwistle är (var) nog världsbäst i coolhet och attityd.
men basspelet.. blä.
Nu hörde jag nog dig inte riktigt... Hur menar du då?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

--
Senast redigerad av John Sane den fre 07 okt 2011, 18:30, redigerad totalt 1 gånger.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Bullen skrev:
+ massor
Har aldrig fattat det där snacket man hör ibland, det om att Nikki Sixx skulle spela kass. När jag var 14 tyckte jag han var värdelös. Då ansåg jag att en bra basist skulle kunna spela tekniskt svåra, komplicerade prylar. Den som inte gjorde det var kass. Cliff Williams var också kass, han och Nikki Sixx hade inte en chans mot t.ex. Geddy Lee eller Steve Harris. När jag tyckte detta var jag dock 14. Den åsikten försvann innan jag fyllde 15. Jag förstår inte hur Sixx skulle ha spelat annorlunda för att vinna andra basisters gillande. Han är ju perfekt i sammanhanget.
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

John Sane skrev:
Bullen skrev:
+ massor
Har aldrig fattat det där snacket man hör ibland, det om att Nikki Sixx skulle spela kass. När jag var 14 tyckte jag han var värdelös. Då ansåg jag att en bra basist skulle kunna spela tekniskt svåra, komplicerade prylar. Den som inte gjorde det var kass. Cliff Williams var också kass, han och Nikki Sixx hade inte en chans mot t.ex. Geddy Lee eller Steve Harris. När jag tyckte detta var jag dock 14. Den åsikten försvann innan jag fyllde 15. Jag förstår inte hur Sixx skulle ha spelat annorlunda för att vinna andra basisters gillande. Han är ju perfekt i sammanhanget.
Amen! :tummenupp:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

John Sane skrev:
Bullen skrev:
+ massor
Exakt.
Det är just det som gör en sån här tråd så meningslös.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

en tråd som har 1300 visningar kan ju inte va meningslös... om det är inte är det meningslösa sig vi dras till.... hehe... ;)
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

slarvid skrev:en tråd som har 1300 visningar kan ju inte va meningslös... om det är inte är det meningslösa sig vi dras till.... hehe... ;)
Till salu:
Lösnäsa med tillhörande glasögonbågar och påklistrade ögonbryn (buskiga) och liten mustasch.

2663 visningar.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=15001
Jahapp
Användaren är temporärt bannad

Inlägg av Jahapp »

Poester skrev:
lowfreq skrev: Entwistle är (var) nog världsbäst i coolhet och attityd.
men basspelet.. blä.
Nu hörde jag nog dig inte riktigt... Hur menar du då?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TVl39LBZGMw[/youtube]
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Att dra fram Entwistles diskutabla bassolo från slutet av han levnad är lågt. Den har vi vevat förr. Smaken på basar, ljud och utrustning blir inte bättre med åren. Konserten i sig är dock ok för att vara gubbreunion. Hade gärna sett den på riktigt.

Han skall höras när i sitt sammanhang när The Who var på topp 8och John)... runt 70.
Live at Leeds säger jag bara. Då hade han ett fantastisk basljud.... ja det är ren magi.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

John Sane skrev:
Bullen skrev:
+ massor
Är en sjuukt stor skillnad mellan Cliff och Nikki Sixx....
Lyssna på lite liveklipp.
Cliff är nån att verkligen beundra, Nikki är helt rätt för Mötley vad gäller att vara driven och imagedelen. Men som bassist?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

kmo skrev:
John Sane skrev:
Bullen skrev:
+ massor
Är en sjuukt stor skillnad mellan Cliff och Nikki Sixx....
Lyssna på lite liveklipp.
Cliff är nån att verkligen beundra, Nikki är helt rätt för Mötley vad gäller att vara driven och imagedelen. Men som bassist?
Du får läsa lite noggrannare. Jag sätter inga likhetstecken mellan Cliff och Nikki. Jag gjorde däremot det när jag var 14 och då bestod likheten i att båda var kass eftersom de spelade bas utan komplicerade basgångar. Däremot så tror jag inte att det hade låtit så väldigt annorlunda om Cliff Williams skulle ersätta Nikki Sixx i Mötley Crüe. Tror du att du hade reagerat med ett "SHIT, vilket bra basspel" om du hade lyssnat på en ny Mötley Crüe-platta utan att veta att det är Cliff som spelar? Jag har svårt att tro det. De är ju båda rockbasister från ungefär samma skola.
Ge gärna ett exempel på var Nikki Sixx inte spelar bra. Jag lyssnade precis på några låtar för att vara säker på att jag inte snackar skit och i mina öron spelar han hur bra som helst. Stabil och drivande rockbas. T.o.m. på första plattan som är inspelad för 30 år sedan. Han och Tommy Lee ihop är en strålande rytmsektion. Hur skulle han ha spelat för att inte vara kass och vad är det som gör att han inte låter bra i dina öron, det skulle vara kul att höra.
Det värsta är att om Sixx är kass så är jag det också. Jag spelar också drivande rockbas med färre basgångar och fills än både Nikki Sixx, Cliff Williams och Ian Hill.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

anli skrev:Att dra fram Entwistles diskutabla bassolo från slutet av han levnad är lågt. Den har vi vevat förr. Smaken på basar, ljud och utrustning blir inte bättre med åren. Konserten i sig är dock ok för att vara gubbreunion. Hade gärna sett den på riktigt.

Han skall höras när i sitt sammanhang när The Who var på topp 8och John)... runt 70.
Live at Leeds säger jag bara. Då hade han ett fantastisk basljud.... ja det är ren magi.
Håller med dig här, Anli.
Coverdale sjunger inte speciellt bra live längre. Är han den sämsta kända sångaren då? Ska han bedömas utifrån hur han lät på 70- och 80-talet när han var bäst i världen och att hans sång på den tiden fortfarande är oöverträffad eller ska man tjurskalligt dra fram en video från idag när han är 60 och inte längre sätter låtarna han spelade in för 30 år sedan?
Pratar man om en idrottsmans storhet så gör man alltid det med tanke på hans storhetstid, man bedömer honom inte utifrån vad han åstadkommer i tv-laget 20 år senare.
Jahapp
Användaren är temporärt bannad

Inlägg av Jahapp »

John Sane skrev:
anli skrev:Att dra fram Entwistles diskutabla bassolo från slutet av han levnad är lågt. Den har vi vevat förr. Smaken på basar, ljud och utrustning blir inte bättre med åren. Konserten i sig är dock ok för att vara gubbreunion. Hade gärna sett den på riktigt.

Håller med dig här, Anli.
Coverdale sjunger inte speciellt bra live längre. Är han den sämsta kända sångaren då? Ska han bedömas utifrån hur han lät på 70- och 80-talet när han var bäst i världen och att hans sång på den tiden fortfarande är oöverträffad eller ska man tjurskalligt dra fram en video från idag när han är 60 och inte längre sätter låtarna han spelade in för 30 år sedan?
Pratar man om en idrottsmans storhet så gör man alltid det med tanke på hans storhetstid, man bedömer honom inte utifrån vad han åstadkommer i tv-laget 20 år senare.
Är det en vana att kalla varandra för tjurskallar och att jämföra musik med sport i forumet eller bör jag se användaren "John Sanes" inlägg som ett undantag?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

TDHP skrev:
John Sane skrev:
Bullen skrev:
+ massor
Exakt.
Det är just det som gör en sån här tråd så meningslös.
Min aversion mot Sixx kan ju ha lite att göra med att jag tyckte Mötley sög redan när det begav sig.. Nu ska man ju inte tro på allt man hör, men det finns ju mängder av rykten om att han inte lirar på plattor, har spökbassist live osv.. Dokumenterat är ju att dom sög live (musikaliskt) dom första åren, att han överhuvudtaget inte spelade när han kom till LA för att bli star. Däremot hade han väl attityd, looks, och en drivenhet som få andra. Och att han lyckats bättre med sin dröm än dom flesta är ju svårt att säga emot. Sen har han väl haft sin beskärda del av droger, misshandlar och gud vet vad, men det gör honom ju inte till en kass bassist :wink:
Skriv svar